سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر قطعنامه پیشنهادی الجزایر مبنی بر آتش ‌بس بشردوستانه در غزه در شورای امنیت این سازمان به رأی گذاشته شود، واشنگتن آن را تصویب نخواهد کرد.

استقبال واشنگتن از جنگ افروزی در منطقه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تارنمای سی‌ان‌ان به نقل از بیانیه‌ شب گذشته لیندا توماس - گرینفیلد نوشت که آمریکا روی یک توافق میان اسرائیل و حماس کار می‌کند که منجر به آزادی گروگان ‌ها و توقف درگیری‌ ها برای دستکم ۶ هفته می‌شود.

وی مدعی شد که پیش نویس ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد به این نتایج دست نخواهد یافت و حتی ممکن است "در تضاد با آنها باشد".

این دیپلمات آمریکایی افزود: به این دلیل، آمریکا از بررسی این پیش نویس حمایت نخواهد کرد و اگر به رای گذاشته شود، تصویب نخواهد شد.

چهارشنبه پیش (۲۵ بهمن)، کشورهای عرب بر حمایت خود از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر که خواستار آتش‌ بس فوری و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه است، تاکید کردند.

توماس- گرینفیلد در بیانیه خود از شورای امنیت خواست تا اطمینان حاصل کند که "هر اقدامی که در روزهای آینده انجام می دهیم فشار را بر حماس برای پذیرش پیشنهاد جاری افزایش دهد".

مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند نیز دیروز در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه آمریکا در چندین نوبت برای جلوگیری از برقراری آتش ‌بس در نوار غزه، از حق وتو در سازمان ملل متحد استفاده کرده است، گفت: دوران "حق وتو" دیگر به پایان آمده و باید از میان برود چرا که باعث گسترش بازگشت به عقب در مسیر تاریخ است.

وی با بیان اینکه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از امتیاز حق وتو سوء استفاده می‌شود، تاکید کرد: وجود حق وتو در این شورا باعث شده است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد به شورایی ناکارآمد تبدیل شود.