اگر کالا و بار هم فرستاده شود و بانک مرکزی ارزی اختصاص ندهد، قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد.

قیمت گوشی موبایل ارزان می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شهرآرانیوز، رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل را گران کرده است، گفت: قیمت دلار بهانه جدید گران‌فروشی موبایل در مشهد شده است. امسال به‌دلیل قطع واردات تلفن همراه به‌علت شیوع ویروس کرونا، شاهد کمبود گوشی و در نهایت افزایش قیمت‌ها هستیم.

افشین اکبری حدادی با بیان اینکه روز‌های تلخ کرونایی که آموزش حضوری جای خود را به آموزش‌های مجازی داده بود، خرید تلفن همراه، لپ‌تاپ یا تبلت به‌نوعی بیشتر افراد را درگیر خود کرد، افزود: دراین‌باره مشتریان این روز‌های بازار موبایل از یک سو با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر ارائه کالا‌های بدون گارانتی یا گارانتی‌های متفرقه، چنددستگی قیمت‌ها، ارائه فهرست‌های بدون قیمت و نصب‌نکردن برچسب قیمت روی کالا‌های پشت ویترین مغازه‌ها مزید بر مشکلاتشان شده است.به گفته وی، بازار این روز‌ها نه‌تن‌ها خریداران، بلکه فروشندگان تلفن همراه و قطعات و تجهیزات دیجیتال را با مشکلاتی مواجه کرده است.

 عوامل گرانی موبایل در بازار

گوشی موبایل

 

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل مشهد درباره شرایط موجود در بازار موبایل خاطرنشان کرد: برای خرید موبایل باید کمی صبر کرد، زیرا بهای این کالا کاذب و حباب است که به‌زودی به قیمت واقعی خود برمی‌گردد. متأسفانه از ابتدای سال قیمت تلفن‌های همراه ۵ میلیون تومانی یک میلیون تومان افزایش داشته است و قیمت تلفن‌های همراه بیشتر از ۵ میلیون تومان نیز به همین تناسب گران شده است.

اکبری افزود: بازار‌های امارات ۱۵ روز به‌دلیل کرونا تعطیل بودند و در قرنطینه به سر می‌برند و از طرفی هم به‌دلیل کرونا جنس و کالایی وارد ایران نشده است. پرواز‌های بین ایران و امارات که کالا حمل می‌کردند، لغو و متوقف شده‌اند و فقط ظرفیت کمی از پرواز‌ها را برخی روز‌ها ماهان انجام می‌دهد. لغو پرواز‌های ماهان به سمت امارات و واردنکردن تلفن همراه علت افزایش ناگهانی قیمت آن در بازار مشهد است.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل مشهد ادامه می‌دهد: بانک مرکزی به بازرگانان تلفن همراه ارز اختصاص نمی‌دهد. واردکنندگان در صف تخصیص ارز هستند و بانک مرکزی در تخصیص ارز و تقسیم آن به واردکنندگان مقداری سرعتش کند شده است و به سختی ارز تخصیص می‌دهد. این ۲ عامل باعث شده است کالا در بازار کمیاب شود و قیمت کالا مقداری افزایش یابد.
اکبری همچنین از مکاتبه این اتحادیه با بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار بود امارات کمی قرنطینه‌اش محدود شود و شروع به فرستادن بار کند. البته اگر کالا و بار هم فرستاده شود و بانک مرکزی ارزی اختصاص ندهد، قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد.