​بازار خودرو در باتلاق رکود و گرانی ؛ افزایش قیمت ۲۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی

افزایش شدید قیمت خودرو+لیست قیمت ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با گذشت بیش از ۲ هفته از آخرین قرعه‌کشی پیش‌فروش یک‌ساله ۲ شرکت خودروسازی و هیاهوی مسئولان برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها و آرامش در بازار خودرو، وضعیت لجام‌گسیخته موجب رکود خرید و فروش شده و مصرف‌کننده‌ای که نتوانسته است در بخت‌آزمایی قرعه‌کشی خودروساز‌ها برنده شود، همچنان... با گذشت بیش از ۲ هفته از آخرین قرعه‌کشی پیش‌فروش یک‌ساله ۲ شرکت خودروسازی و هیاهوی مسئولان برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها و آرامش در بازار خودرو، وضعیت لجام‌گسیخته موجب رکود خرید و فروش شده و مصرف‌کننده‌ای که نتوانسته است در بخت‌آزمایی قرعه‌کشی خودروساز‌ها برنده شود، همچنان چشم‌انتظار کاهش قیمت‌هاست. مسئله‌ای که هم‌زمان با افزایش نرخ دلار فضای ناامیدی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده رقم زده است.


کلیک کنید :انفجار بزرگ در تهران + تصاویر و فیلم ها


لیست افزایشی قیمت خودرو در بازار

ایران خودرو
بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد هنوز افزایش قیمت‌ها در خانواده خودرو ۲۰۶ ادامه دارد و به گفته نمایشگاه داران اتومبیل، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۸ به ۱۳۸ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم از ۱۵۵ میلیون تومان به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پراید ۱۳۱ قیمت ۸۶ میلیون تومانی را ثبت کرد و تیبا ۲ و تیبا معمولی نیز به ترتیب ۹۱ میلیون و ۸۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. در این میان متقاضیان پژو پارس هم برای خرید این خودرو باید ۱۵۴ میلیون تومان هزینه می‌کردند.


کلیک کنید: تجاوز زن ماساژور به میوه فروش تهرانی!


بر این اساس با فروکش‌کردن تب کنترل بازار خودرو سیر بالا رفتن قیمت‌ها دامنه‌دار شد و در این میان رشد نرخ ارز در روز‌های گذشته نیز یکی از علل مهم سیر صعودی قیمت‌ها در بازار بوده است. به‌طوری که با وجود نبود خریدار، خودرو‌ها همچنان به‌صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود و حتی فروشندگانی که آگهی فروش خودرو خود را در سایت‌ها درج کرده‌اند، با هر بار تماس، قیمت را برای خریداران از ۲ میلیون تا ۷ میلیون تومان بالا برده‌اند!

افزایش‌های نجومی برای خودروی خارجی‌

فروش فوق العاده ایران خودرو

بر اساس گزارشی که فارس به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو منتشر کرده است: رشد نرخ ارز باعث بالارفتن قیمت خودرو‌های خارجی در بازار شده، به‌طوری که قیمت خودرو‌های زیر یک میلیارد تومان حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته و خودرو‌های با قیمت یک تا ۲ میلیارد تومان بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بالا رفته است.

ایران خودرو

سعید مؤتمنی همچنین گفته است: خودرو‌های با قیمت ۲ تا ۳ میلیارد تومان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، خودرو‌های با قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان حدود ۴۰۰ میلیون تومان و خودرو‌های با قیمت ۴ میلیارد تومان حدود ۵۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

ارزیابی وضعیت بازار و اظهارات نمایشگاه‌داران بیانگر آن است که باتوجه‌به اینکه هیچ پایه قیمتی برای خودرو‌ها وجود ندارد، قیمت‌ها دل‌بخواهی تعیین می‌شود و در مواجهه با نوسانات نرخ ارز، فروشندگان آرامش ندارند و مصرف‌کننده نیز برای خرید خودرو سردرگم شده است.

در همین حال ۸ تیرماه ایسنا با استناد به آمار‌های منتشر شده گزارش داد: ۲ خودروساز بزرگ ایران در ۳ ماه ابتدایی امسال، در مجموع ۱۷۶ هزار و ۱۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان تولید در مقایسه با آمار تولید ارائه شده در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ حدود ۴درصد افت را نشان می‌دهد.

آمار تولیدات خودروساز‌ها در بهار ۹۹

ایران خودرو

برپایه این گزارش، گروه صنعتی ایران‌خودرو تا پایان خردادماه امسال در مجموع ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو و گروه خودروسازی سایپا نیز در همین بازه زمانی ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه خوردو تولید کرده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود تا اوایل مردادماه، قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شورای رقابت در حال انجام محاسبات آن است.

این خبر را یک مقام مسئول به باشگاه خبرنگاران جوان داده و با قطعی بودن افزایش قیمت‌ها گفته است: در شرایط فعلی هم خودروساز‌ها با ضرر بالا در حال تولید هستند. اصرار نابجا برای پایین نگهداشتن قیمت کارخانه باعث می‌شود فاصله بین بازار و کارخانه بیشتر شود و دلال‌ها سود بیشتری به‌دست بیاورند و برای بالا بردن قیمت‌ها و تشدید التهابات تلاش کنند.

موضوعی که دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز بر آن صحه گذاشته و خواستار شناورشدن قیمت خودرو در قرارداد‌ها و افزایش فوری و بی‌قید و شرط قیمت قطعات خودرو به میزان ۵۵درصد شده است.

آرش محبی‌نژاد گفته است: هنوز قیمت‌های آنالیزشده قطعه‌سازان با خودروسازان با دلار ۱۱ هزار تومان و نرخ مواد اولیه باتوجه‌به قیمت‌های ۳ ماهه سوم و اول ۳ماهه چهارم سال گذشته در قرارداد‌ها درج شده است. در حالی که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه و ارز تغییر پیدا کرده است و دلار در مرز ۲۰ هزار تومان قرار دارد.

بر این اساس زیان خودروساز‌ها در چنین شرایطی انکارناپذیر است و همین موضوع فروش‌های ویژه شرکت‌ها را متوقف کرده و التهاب دوباره بازار را به همراه داشته است. در این میان افزایش قیمت کارخانه‌ای بدون کنترل بازار وضعیت را آشفته‌تر خواهد کرد.

از بازار خودرو مشهد چه خبر؟!

ایران خودرو

پیگیری وضعیت بازار خودرو مشهد نیز از راکدبودن فضای خرید و فروش حکایت دارد و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد، نسبت خریداران به فروشندگان بیشتر است.

حمیدرضا حیدری با بیان اینکه عرضه کم خودرو و افزایش قیمت دلار ۲ علت مهم افزایش قیمت‌ها در بازار فعلی است، می‌گوید: طبیعی است وقتی عرضه نباشد و تقاضا هم وجود داشته باشد، قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کند و رکود پیامد این افزایش قیمت‌هاست که در کنار تورم به متضررشدن افراد زیادی منجر می‌شود.

او تأکید می‌کند: بازار ثبات ندارد و افراد به هر قیمتی که می‌خواهند می‎فروشند. اکنون قیمت خودرو‌ها خودبه‌خود بالا می‌رود، زیرا خودرو به بازار عرضه نشده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد با اشاره به افزایش شمار متقاضیان فروش مجازی خودرو، خطاب به مشتریان هشدار داد که برای انجام معامله به متخصص و نمایشگاهی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب باشد و توجه داشته باشند که در صورت بروز تخلف در معاملات فروش مجازی، این اتحادیه امکان ورود و رسیدگی به شکایت را ندارد.

اکنون در شرایط فعلی باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان برای برون‌رفت از بحران به‌وجود آمده در بازار خودرو برنامه‌ای و طرحی اتخاذ خواهند کرد یا همچنان بازار در بی‌اعتمادی شدید به رکود در سایه افزایش قیمت‌ها پیش خواهد رفت؟!