تهیه داروی رمدسیویر برای بیماران کرونا حالا از مرز 120میلیون تومان گذشته است.

رمدسیویر داروی بیمارستانی است نه مطبی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاربران مختلفی در فضای مجازی در مورد قیمت های نجومی داروی رمدسیویر که توسط پزشکان تجویز می شود نوشتند. این دارو در یک هفته اخیر از 126 تا 150 میلیون تومان به بیماران فروخته شده است. اما نه به صورت رسمی بلکه از بازار سیاه دارو خریداری شده است.

دکتر کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ این سوال که چرا داروی رمدسیویر با این قیمت عرضه می شود؟ گفت: مردم این دارو را از بازار سیاه تهیه می کنند که جعلی و تقلبی است و با خرید این دارو خرج عدم سلامتی می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان این دارو را تجویز می کنند؟ تاکید کرد:  در مراکز و بیمارستان هایی که رمدسیویر تجویز شود، این دارو در اختیار روسای دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است. رمدسیویر از روزی که در فهرست دارویی قرار گرفته است در بیمارستان ها استفاده می شود.

شرایط خاص تجویز رمدسیویر

رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید داخلی رمدسیویر افزود: این دارو نباید در مطب تجویز شود بلکه رمدسیویر داروی بیمارستانی است. در آمریکا و کشورهای اروپایی نیز این دارو در شرایط اضطراری که نیاز به اکسیژشین داشته باشند و در شرایط خاص توسط پزشک تجویز می شود. رمدسیویر در صورت تجویز منطقی در اختیار بیماران بستری در بیمارستان قرار می گیرد.

قیمت رمدسیویر تولید داخل

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که قیمت داروی داخلی چه تفاوتی با قیمت داروی خارجی دارد؟ گفت: قیمت رمدسیویر تولید داخلی یک بیستم قیمت داروی خارجی خواهد بود. در حقیقت قیمت رمدسیویر داخلی برای دوره درمانی یک بیستم داروی خارجی است.

علت تجویز رمدسیویر

وی در پاسخ به این سوال که داروی رمدسیویر چقدر می تواند در مرگ و میر بر اثر کووید-19 تاثیرگذار باشد؟ تاکید کرد: شواهدی دال بر این که رمدسیویر بتواند باعث کاهش مرگ قطعی باشد وجود ندارد ولی در برخی مطالعات کاهش زمان بستری در بیمارستان با تجویز این دارو اتفاق افتاده است. فعلا نمی شود در مورد این دارو قضاوت کرد. در شرایطی که داروی ضد ویروس دیگری تایید نشده و شواهد اولیه و متقن نشان می دهداز مرگ و میر بکاهد مجوز اضطراری استفاده از این دارو در کشورهای اروپایی و آمریکا و متعاقب آن در ایران صادر شده است. طبق پروتکل برای بیماران اضطراری که نیاز به اکسیژیشن دارند طبق صلاحدید پزشک داروی رمدسیویر تجویز می شود. این دارو التهاب ریه را کاهش نمی دهد و یک داروی ضدویروس است که از تکثیر ویروس پیشگیری می کند. بنابراین ضد التهاب نیست.

اما و اگرهای واکسن تایید شده کرونا از آکسفورد

روزگذشته آکسفورد از موفقیت آمیز بودن آزمایشات واکسن ضد کرونا بر روی انسان خبر داده است. رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال آیا ایران هم این واکسن را خریداری خواهد کرد یا تا تولید داخلی واکسن کرونا اقدامی نمی کنیم؟ گفت: به هر حال این واکسن تا زمانی که بخواهد در دسترس عموم مردم قرار گیرد راه زیاد است. این مواردی که عنوان می شود واکسن کرونا پیش خرید شده است نشان دهنده این است که واکسن هنوز تولید نشده است. مراحل تایید انسانی و بالینی یک واکسن مراحلی نیست که ظرف چند روز یا چند هفته مشخص شود و نشاندهنده این است که واکسن جدید تاییدیه کامل را ندارد. اگر چه ممکن است که در مطالعات اولیه جواب بدهد.

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که واکسن ایرانی در چه مرحله ای است؟ تاکید کرد: این واکسن در مرحله انسانی است اما هنوز مرحله بالینی آن هنوز تایید نشده است.