تزریق واکسن کرونا از مردم مسکو آغاز می شود

روسیه تزریق واکسن کرونا را برای عموم آغاز کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 واکسن کرونا برای عموم عرضه شد.این روزها در جهان ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی را مشغول ساخت کرده است اما در میان آنها کشور روسیه اعلام کرده بود که ممکن است زودتر از زمان مورد انتظار بتواند به واکسن کرونا موردنظر برای مقابله با کرونا دست یابد و احتمال دارد این واکسن به زودی تولید انبوه شود. ساخت واکسن کرونا در روسیه از ماه تیر بر سر زبان‌ها افتاد و حرف و حدیث‌های زیادی هم به دنبال خود داشت؛ از بلوف‌زنی روسیه تا سرقت اطلاعاتی کشور انگلستان توسط هکرهای روس. به هر حال روسیه ادعا دارد که آزمایشات بالینی واکسن کرونا موفق بوده و  واکسن کرونا به تولید نهایی و انبوه‌سازی رسیده است

واکسن کرونای روسیه برای عموم مردم عرضه شد

نخستین محموله از واکسن «اسپوتنیک V» روسیه به منظور مقابله با کرونا برای استفاده عمومی عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از تایمز ایندیا، نخستین محموله از واکسن «اسپوتنیک V» روسیه  برای مقابله با کرونا برای استفاده عمومی عرضه شده است.

طبق بیاینه وزارت بهداشت این کشور،  این وزارتخانه در آینده نزدیک محموله‌های واکسن را برای مناطق مختلف ارسال می‌کند. 

نخستین محموله از واکسن توسعه داده شده روسیه برای مقابله با همه گیری کرونا  آزمایشات کیفی لازم را در آزمایشگاه‌های «Roszdravnadzor»  (تنظیم کننده دستگاه پزشکی) پشت سر گذاشته و حالا برای استفاده عمومی عرضه شده است.

وزارت بهداشت این کشور گفته است، تحویل اولین محموله واکسن COVID-۱۹ به مناطق کشور در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است.

«اسپوتنیکV» نخستین واکسن ثبت شده دنیا علیه ویروس کروناست که در مرکز ملی تحقیقات اپیدمولوژی و میکروبیولوژی گامالیا توسعه یافته است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که اکثر ساکنان پایتخت روسیه ظرف چند ماه آینده علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند.

روسیه رسما واکسن کرونا را ثبت کرد

واکسن کرونا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز به طور رسمی از ساخت واکسن کرونا و ثبت این واکسن خبر داد.

پوتین گفت: وزارت بهداشت روسیه موفق به ساخت واکسن کرونا شده است.

روز گذشته "کریل دمیتریف"، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که در حال تأمین اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، اظهار داشت: روسیه به طور سنتی در تولید واکسن‌ها بسیار قوی بوده و واکسن ما در واقع نوعی کپی‌برداری از واکسن ابولا است که پنج سال پیش در مسکو تهیه شده است.

به گفته دمیتریف که در کارآزمایی‌های اولیه بالینی واکسن شرکت کرده، واکسن کرونای روسیه به این دلیل توانسته پیشروی کند که نسخه ارتقاء یافته از واکسن قبلی علیه ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) است.

کرونا

​اوایل تیر بود که روسیه از ساخت واکسن کرونا در این کشور خبر داد و بلافاصله بعد از آن آزمایشات بالینی شروع شد. پس از آزمایش این واکسن روی گروهی از داوطلبان و نتایج موفقیت‌آمیز واکسن، گروه دوم داوطلبان نیز دوز مشخصی از این واکسن را دریافت کردند و نتایج نهایی نشان داد که هر دو گروه با جنسیت متفاوت و در سنین مختلف، در برابر ویروس کرونا، ایمنی پیدا کرده‌اند. به گفته وی، گروه اول داوطلبان روز چهارشنبه، ۲۵ تیر با سلامتی و ایمنی کامل در برابر کرونا بیمارستان وزارت دفاع را ترک کردند و گروه دوم نیز ۳۰ تیرماه جاری مرخص شدند. آنجا بود که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با قاطعیت اعلام کرد روسیه از جمله کشورهایی است که به تولید نهایی و انبوه واکسن کرونا بسیار نزدیک شده است.

بعد از آن، مقامات روسی اعلام کردند واکسن موجود پس از تحقیقات فشرده و آزمایش بالینی روی انسان، توانسته است ایمنی در برابر ویروس کرونا را به اثبات برساند. این آزمایش‌ها توسط وزارت دفاع روسیه، مرکز تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی گامالیا و دانشگاه سیچنووای مسکو در بیمارستان نظامی پایتخت این کشور انجام گرفته است.

 زمان ارائه واکسن به روس‌ها

کرونا

این روزها روس‌ها خبرهای امیدوارکننده‌ای در جهان منتشر می‌کنند اما هنوز معلوم نیست می‌توان به این اخبار دلخوش بود یا نه؟ نخست‌وزیر روسیه به تازگی اعلام کرد است: «چهار واکسن کرونای ساخت روسیه تأثیرات مصونیت‌بخشی خود را نشان داده‌اند.» خبرگزاری دولتی ریانووستی نیز اعلام کرده بود: «واکسن کرونا روز ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دسترس مردم روسیه خواهد بود.»

این خبرگزاری به نقل از یک مقام روس و بدون اشاره به نام و مقام وی نوشته است: «انتظار می‌رود واکسن کرونا که مرکز گامالیای مسکو (وابسته به وزارت بهداشت روسیه) ساخته است روزهای ۱۲-۱۰ اوت (۲۲-۲۰ مرداد) ثبت شود.» به گفته این مقام روس، در زمان حاضر واکسن کرونا به مرکز پژوهش‌های کارشناسی تحویل شده است و در صورتی که مطابق برنامه پیش برود، وزارت بهداشت روسیه مدرک ثبت می‌دهد و پس از آن مدارک برای کسب مجوز به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان روسیه تحویل خواهد شد و با این مجوز، واکسن در دسترس مردم خواهد بود. گفتنی است طبق گفته شعبه آکادمی علوم روسیه در سیبری، آزمایشگاه قصد دارد هم ویروس را مورد مطالعه قرار دهد و هم اینکه چرا برخی افراد از نظر ژنتیکی برای دریافت آن مستعدتر هستند. همچنین مطالعات عوارض بعد از واکسیناسیون را نیز پیش‌بینی خواهند کرد. هنوز معلوم نیست واکسن ساخت روسیه به تأیید مراجع بین‌المللی خواهد رسید یا نه اما «ملیتا وینوویچ» نماینده سازمان بهداشت جهانی در روسیه اعلام کرد که این سازمان از اطلاعات منتشره در عرصه جهانی درباره نتیجه آزمایشات به روی واکسن‌های روسی استقبال می‌کند.

دستبرد به تحقیقات کرونا در غرب

کرونا

زمزمه‌هایی مبنی بر دزدی اطلاعات روسیه از کشورهای دیگر وجود دارد. مقام‌های امنیت مجازی در بریتانیا گفته‌اند که هکرهای روسی در تلاش هستند به تحقیقات علمی مرتبط با ویروس کرونا در غرب دسترس پیدا کنند. گفته می‌شود که دستگاه امنیتی روسیه پشت این تلاش قرار دارد.

آقای دیمیتریو، رئیس بنیاد روسی سرمایه‌گذاری‌های تحقیقی در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی کشورهای غربی علیه مسکو در ارتباط با عملیات سایبری و هکری برای سرقت اطلاعات ساخت واکسن از انگلیس، کانادا و آمریکا گفت: ما بسیار از شنیدن این خبر متعجب شدیم، چون این اتهام زمانی مطرح شد که ما از توسعه و پیشرفت تحقیقات مان در زمینه تولید واکسن کرونا خبر دادیم.