در سال 99 بازار خودرو نوسانات زیادی را تجربه کرد و تعداد خریداران خودرو مدتی کاهش و مدتی افزایش یافت. بدون شک تلاش‌های نه چندان موفق خودروسازان و دیگر نهادهای مسئول برای کنترل قیمت خودرو باعث ایجاد این نوسانات شدید و بالا و پایین‌های بسیار شده است. اما در حال حاضر مسئله اصلی برای خریداران این است که آیا اقدام به خرید خودرو بکنند یا نکنند؟

پیش‌بینی سراشیبی سقوط قیمت خودرو در زمستان 99 + جدول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نیمه اول سال 99 شاید پاسخ به این سوال کمی راحت‌تر بود. چرا که قیمت‌ها مدام در حال افزایش بود و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند هرچه زودتر پول‌های نقد خود را به خودرو تبدیل کنند. در آن شرایط قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت خودرو به شدت کاهش یافت. اما با شروع پاییز 99 و روندکاهشی قیمت‌ها تعداد فروشنده‌ها زیاد شد و تعداد خریداران کم. چرا که افراد قصد داشتند تا حد امکان خودروی موردنظر خود را با کمترین قیمت خریداری کنند. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم روند قیمت خودرو را در سه ماهه پایانی سال 99 بررسی کنیم. در انتهای متن می‌توانید جدول قیمت روز خودروهای محبوب ایران خودرو و سایپا را ببینید.
مسئله اول: آیا کاهش قیمت خوب است؟
بدون شک به همان اندازه که افزایش ناگهانی قیمت می‌تواند به بازار ضربه بزند، کاهش ناگهانی آن نیز مسئله‌ای آسیب زا است. در شرایط بی‌ثبات بازار خریداران و فروشندگان سردرگم بوده و نمی‌دانند که چه زمانی باید برای خرید خودرو اقدام کنند. در حال حاضر روند کاهشی قیمت‌ها باعث شده است که خریداران در انتظار قیمت پایین‌تر دست نگه دارند و فروشندگان نیز برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش کنند. همین موضوع باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا و آسیب رسیدن به بازار خواهد شد.
از طرف دیگر خودروسازان نیز نمی‌توانند این روند را بپذیرند و در پی راهی برای حفظ قیمت‌های فعلی هستند. بر همین اساس نمی‌توان ادامه روند کاهشی قیمت روز خودرو را چندان مفید دانست. باید توجه کنید که آنچه که در حال حاضر می‌تواند نجات دهنده بازار بی‌خریدار خودرو باشد، ثبات قیمت‌ها است و کاهش یا افزایش آن‌ها نه برای خودروسازان و نه برای خریداران و فروشندگان سودمند نخواهد بود.

 

مسئله دوم: چه راهکارهایی برای تثبیت بازار اندیشیده شده است؟
چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ظرفیت خودروسازی تا پایان سال 99 باید به یک میلیون و 200 هزار خودرو برسد. این افزایش ظرفیت به این دلیل است که تعادل عرضه و تقاضای بازار حفظ شده و قیمت خودرو نیز ضمن کاهش چشمگیر به ثبات برسد. اما مسئله اصلی اینجا است که آیا واقعا چنین چیزی شدنی است؟
بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کنند که هیچ یک از کارخانه‌های خودروسازی کشور نمی‌توانند این ظرفیت را تامین کنند. به خصوص که در حال حاضر کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و تامین قطعات کار دشواری است. از طرف دیگر تمهیدات خاصی برای این افزایش ظرفیت اندیشیده نشده است. اما بیایید فرض کنیم که این اتفاق می‌افتد و ظرفیت خودروسازی به عدد گفته شده خواهد رسید. آنگاه چه اتفاقی می‌افتد؟
اولین مسئله در این خصوص تفاوت قیمت بازار و کارخانه است. بدون شک ایران خودرو و سایپا قصد ندارند خودروهای جدید خود را با قیمت‌های فعلی عرضه کنند. چرا که این خودروها به محض خروج از کارخانه و تحویل به مشتری با قیمت بسیار بالاتری خرید و فروش می‌شوند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که افزایش ظرفیت بتواند تاثیری در روند کاهش یا حتی ثبات قیمت خودرو داشته باشد.
مسئله دوم این است که آیا این افزایش ظرفیت می‌تواند پاسخگوی نیازهای بازار باشد؟ در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی مطالبات معوقه بسیاری دارند و بخش زیادی از این خودروها باید تحویل صاحبان از پیش تعیین شده داده شود. به همین دلیل حتی اگر ظرفیت تولید تا پایان سال به عدد پیش بینی شده برسد نمی‌تواند با افزایش عرضه در بازاربر روی قیمت‌ها تاثیر چندانی بگذارد.

مسئله سوم: بالاخره چه پیش خواهد آمد؟
اکنون که در اوایل زمستان 99 به سر می‌بریم، سوال اصلی خریداران این است که آیا باید قیمت فعلی خودرو را پذیرفت و آن را خریداری کرد یا برای کاهش قیمت بیشتر صبر کرد؟ فروشندگان نیز می‌خواهند بدانند که آیا این ضرر روی خودرو ادامه خواهد داشت یا بار دیگر قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته و ارزش خودرو بالا خواهد رفت؟ در پاسخ به این سوال کارشناسان و تحلیل گران قیمت روز خودرو دو حالت را پیش بینی می‌کنند.
- حالت اول: بازگشت شرایط و افزایش قیمت روز خودرو
دسته اول از کارشناسان تصور می‌کنند که ثبات فعلی قیمت‌ها یک آرامش قبل از طوفان است. طوفانی که با شروع آن قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته و همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد. این دسته از کارشناسان توصیه می‌کنند که در شرایط فعلی که بازار با ثبات نسبی رو به رو است خرید خودرو را انجام دهید. چرا که نبود نظارت بر بازار و تلاش خودروسازان برای پر کردن شکاف بازار و کارخانه در آینده‌ای نزدیک باعث افزایش دوباره قیمت‌ها خواهد شد.
- حالت دوم: ادامه روند کاهشی و در نهایت ثبات قیمت‌ها
کارشناسان دسته دوم فکر می‌کنند که وارد شدن سازمان بازرسی کل کشور به موضوع تعیین قیمت در کنار افزایش ظرفیت تولید و خروج خودروهای انبار شده می‌تواند باعث ادامه دار شدن روند کاهش قیمت روز خودرو شود. از طرف دیگر بسیاری از صاحبان خودرو یا کسانی که در مدت افزایش قیمت به دنبال سود بیشتر شروع به انبار کردن خودروها کردند، اکنون شروع به فروش خودروهای خود کرده‌اند. به همین دلیل این موضوع نیز به افزایش عرضه در بازار کمک کرده و روند کاهشی قیمت‌ها را حفظ می‌کند.
تعطیلی دوهفته‌ای نمایشگاه‌های خودرو نیز شتاب کاهش قیمت‌ها را سرعت بخشیده است. اگرچه پیش‌بینی شرایط اقتصادی کشور و تحلیل بازار‌های مختلف ازجمله خودرو پس از نوسان نرخ ارز و رکود اقتصادی ناشی از کرونا از کنترل خارج‌شده است اما در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت‌ خودرو، پس از ماه‌ها انتظار شاهد زمستان گرمی در بازار خودرو خواهیم بود.
در ادامه می‌توانید تغییرات قیمت خودرو در آذر و دی را با هم مقایسه کنید و کاهش شدید قیمت انواع خودروهای محبوب را مقایسه کنید. این جدول با استفاده از ابزار قیمت روز خودرو همراه مکانیک در hamrah-mechanic.com استخراج شده است. این ابزار با 3 میلیون کاربر ماهانه و بیش از 10 میلیون بازدید در سایت و اپلیکیشن همراه مکانیک، منبع معتبری برای مشاهده قیمت لحظه‌ای خودرو و نوسان آن در طول ماه‌های مختلف است.

نام خودرو

قیمت روز خودرو در 1 آذر

قیمت روز خودرو در 1 دی

پژو 206 تیپ 2 مدل 99

217

169

پژو 206 تیپ 5 مدل 99

287

224

پژو 207 اتوماتیک مدل 99

482

380

پژو پارس اتوماتیک مدل 99

411

267

پژو پارس LX مدل 99

277

214

پژو 405 SLX مدل 99

211

168

دنا مدل 99

288

230

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 99

441

330

رانا LX مدل 99

230

183

تندر 90 مدل 98

325

297

ویتارا مدل 98

1170

890

پژو 2008 مدل 99

1070

800

111 مدل 99

137

116

پراید 131 مدل 99

115

96

تیبا مدل 99

133

106

تیبا 2 مدل 99

151

114

ساینا مدل 99

153

122

کوییک دنده‌ای مدل 99

158

128

کوییک R مدل 99

167

134

CS35 سایپا مدل 98

530

435

سراتو سایپا مدل 98

810

670