اقدام بی سابقه مجلس در خصوص تصویب کلیات طرح « جهش تولید و تامین مسکن» که در قالب قانون تکلیفی بر عهده دولت گذاشته خواهد شد می‌تواند معمای پیچیده خانه دار شدن را برای اقشار کم درآمد جامعه حل کند.

شکست قیمت مسکن با طرح «جهش تولید مسکن»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به اذعان آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع منزل مسکونی در پایتخت طی سه سال گذشته به بیش از 500 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر طبق برآوردها، سالانه در کشور به حدود یک میلیون و 50 هزار دستگاه آپارتمان مسکونی نیاز است که در سه سال گذشته تقریبا 30 درصد این نیاز مرتفع شده است.

به بیانی دیگر شاهد انباشت قابل توجه تقاضا در حوزه مسکن هستیم که تورم 500 درصدی، بخش کوچکی از آسیب های این عدم عرضه است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد سهم مسکن در سبد مخارج خانوار روندی فزاینده دارد به طوری که در مناطق شهری به طور متوسط به ۴۰ درصد رسیده است. این سهم برای دهک‌های پایین درآمدی، عدد بزرگتری است. مجموعا اینکه خانوارها برای تامین مسکن سهم بیشتری از درآمد خود را نسبت به قبل باید صرف کنند و در نتیجه سهم سایر مخارج مانند خوراک، بهداشت و آموزش به مرور کمتر و کمتر می‌شود.

در این رابطه حمیدرضا صالحی کارشناس حوزه مسکن معتقد است طرح «جهش تولید و تامین مسکن» می تواند بخشی از کمبودهای ناشی از خلا ساخت مسکن ملی طی 7 سال گذشته را جبران کند.

وی معتقد است، در این بین تجربیات گذشته به ویژه در حوزه مسکن مهر نشان داد که با بکارگیری بخشی از پتانسیل های بالقوه عمومی و دولتی می توان درصد قابل توجهی از نیازهای خانوارها به مسکن را برطرف نمود.

این درحالی است که متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ برنامه ای برای تولید انبوه مسکن تدوین نشد و حال شاهد آثار و نتایج نابه هنجار این عدم دوراندیشی هستیم.

صالحی افزود:« اما جای امیدواری است که با اقدام فوری مجلس کنونی در خصوص تصویب طرح «جهش تولید و تامین مسکن» بتوان بخش قابل توجه نیاز به خانه دار شدن را در دهک های پایین جامعه مرتفع کرد.»

نکته قابل توجه اینکه یکی از اهداف طرح جهش تولید و تامین مسکن؛ تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور و بروز رسانی طرح جامع مسکن است که علاوه بر تامین قسمت مهمی از نیاز به مسکن را برطرف می‌کند، همواره مسئولین را در حوزه سیاستگذاری ساخت مسکن یاری می دهد.

به گفته این کارشناس بازار مسکن، یکی از مزایای « طرح جهش تولید و تامین مسکن »؛ حمایت از دهک‌های پایین جامعه و برداشتن فشار از اقشار کارگری و کارمندی جامعه است که از تامین مسکن با رویه فعلی درآمدی برای آن ها ناممکن است؛ چراکه باتوجه به اینکه 70 درصد درآمد یک خانوار با دهک درآمدی چهار به پایین صرف تامین مسکن می شود، حدود 25 سال طول می کشد تا آن خانواده صاحب مسکن شوند.

صالحی در پایان تصریح کرد: «از مهمترین مزایای این طرح می توان به پاسخ به تقاضای انباشت بازار مسکن و بهبود شرایط معیشتی مردم و همچنین هدایت منابع بانکی از بخش غیر مولد به حوزه مولد اقتصاد اشاره کرد چراکه منابع مالی لازم برای ساخت واحدهای مسکونی این طرح از هدایت ۲۵ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها تامین می شود و بار مالی این طرح متوجه دولت نیست.»

گفتنی است در طرح جهش تولید و تامین مسکن با در نظر گرفتن سازو کارهایی جهت تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی و تامین خدمات ساختمانی، سعی شده تا بستر لازم برای ساخت مسکن فراهم و دولت مکلف شده تا طی ۴ سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه نماید.