این سخنران مذهبی گفت: باید توجه کنیم که جرم درست انتخاب نکردن از غارتگری بیت المال سنگین‌تر است زیرا با انتخاب غلط در اصل غارتگران افزایش می‌یایند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مراسم افتتاحیه عملیات گفتگومحور زنجیره تواصی به صورت مجازی با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و با حضور مبلغین مجازی سراسر کشور شب گذشته شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان نیز در رابطه با نحوه صحیح تعامل و گفت‌وگو بیان کرد: مدتی پس از انقلاب شاید کمتر از سی سال عده‌ای درصدد جای انداختن این موضوع بودند که به انتخابات به عنوان حق نگاه کنید، طبیعتا به دنبال این بودند که انتخابات را به شکل غرب در بیاورند زیرا در غرب بسیاری از مسائل سیاسی به عنوان حق بیان می‌شود.

وی افزود: آزادی در غرب حق است، در اسلام تکلیف زیرا در صورتی که به عنوان حق تلقی شود فرد می‌تواند بگوید نمی‌خواهم از حق خودم بهره ببرم. کاری که باید در این برهه انجام شود این است که آموزه‌های دینی را درباره انتخابات بیان کنیم. یعنی بگوییم انتخابات کاری دینی است اما اختصاص به دینداری ندارد و همه افراد عاقل باید در آن شرکت کنند یعنی به عبارتی باید آن را به عنوان امری عقلانی جا انداخت و واقع‌گرایانه به آن نگاه کنیم.

پناهیان اضافه کرد: باید ابعاد مختلف فعالیت‌های سیاسی و احتماعی رو از نظر دینی بیان کنیم و نباید دین و سیاست را از یکدیگر جدا کنیم که متأسفانه در موضوع حوزه علمیه نقشی که باید ایفا می‌کرده نکرده است در حالی که این کار توهین به دین محسوب می‌شود یعنی دین را آنقدر بزرگ ندانستیم که پاسخگوی نیازهای ما باشد.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه الگوی ما در این راه باید حضرت زهرا (س) در ماجرای فدک باشد تصریح کرد: باید توجه کنیم که جرم درست انتخاب نکردن از غارتگری بیت المال سنگین‌تر است زیرا با انتخاب غلط در اصل غارتگران افزایش می‌یایند. انتخابات تجلی این جمله است که «هر جوری باشید همانجور سرپرستی انتخاب می‌کنید» یعنی ما پای صندوق رأی نشان می‌دهیم کی هستیم.

وی سپس در تأیید نظر یکی از کاربران که موضوع پاسخ به شبهات را ناکافی و گاهی جهت پرت کردن حواس جامعه دانست گفت: اگر ما دین را از اساس درست توضیح دهیم اصلا شبهات شکل نمی‌گیرد و آن‌هایی که پیش آمده خود به خود از بین می‌رود؛ برخی شبهات فقط وقت گیرنده و بازدارنده از جریان اصلی است در حالی که باید دانست مشکل اصلی در تبیین دین است.

کاربر دیگری بیان کرد برخی افراد دین را قبول دارند اما به اصل انتخابات ایراد می‌گیرند و برخی هم که اصلا دین را قبول ندارند به اینگونه افراد که نمی‌توان گفت انتخابات تکلیف است باید چه گفت؟ پناهیان در پاسخ به این سوال توضیح داد: تلقی عمومی از دین صحیح نیست و ما به محض اینکه از دین صحبت می‌کنیم احساس زور گفتن به افراد دست می‌دهد بنابراین باید ابتدا موضوعات را از حیث اخلاقی جا بیندازیم یعنی دین را به طور کامل در همه موارد مساوی با عقل قرار دهیم.

وی ادامه داد: نگرانی که وجود دارد این است یک عده گزاره «انتخابات یک تکلیف دینی است» را پخش کنند و این مورد تمسخر و اعتراض برخی مخالفان دین قرار گیرد در حالی که باید این گزاره از حیث عقلانی پخش کرد و گفته شود که شرکت در انتخابات کاری عقلانی است زیرا هیچگاه گفته نشده که کار عقلانی کسی را بدبخت کرده است.

پناهیان همچنین ابراز کرد: اگر کسی در حوزه پزشکی تشخیص اشتباه دهد آن را به پای علم پزشکی نمی‌نویسند اما بحث دین که می‌شود اشتباه فرد را پای دین می‌نویسند از طرفی دیگر اگر کسی عاقل بودنش را به مردم نشان دهد مردم حرفش را قبول می‌کنند بنابراین ما باید عقلانیت انتخابات و دین را بیان کنیم.

کاربر دیگری سوال کرد چگونه با کسی که اهل جدل است وارد بحث شویم که حجت الاسلام سرلک در پاسخ به این سوال عنوان کرد: گفت‌وگو با فردی که فقط حرف خودش را تکرار می‌کند و بدون گوش دادن صرفا پاسخ آماده می‌کند بی‌فایده‌ است به طوری که در روایات ما آمده جدال را باید ترک کرد.

کاربری در رابطه با جایگاه رأی اکثریت در نظام اسلامی و تقابل آن با رأی شورای نگهبان سوال کرد که حجت الاسلام پناهیان در پاسخ به وی بیان کرد: نظام اسلامی ممکن است به احکامی برسد که با تصورعمومی مردم در تقابل باشد اما در دراز مدت، وظیفه‌اش ایستادن مقابل مردم نیست بلکه باید منشأ هدایت افکار عمومی را پیدا کند پس به طور کلی نظام در مقابل رأی اکثریت نمی‌ایستد.

کاربر دیگری با اشاره به اینکه درجریان انتخابات جهت‌گیری سلبریتی‌ها به افکار مردم جهت می‌دهد پرسید که چگونه باید مردم را اغنا کرد که به این جهت‌گیری‌ها اعتماد نکنند و حجت الاسلام پناهیان پاسخ داد: در اینجا باید به مردم گفت آیا زمانی که فرزند شما نیاز به عمل داشته باشد از سلبریتی‌ها در مورد متخصصان و انتخاب آن‌ها سوال می‌کنید یا افراد مطلع و پزشکان مرتبط؟ این بحث نیز همینگونه است نباید به نظر افراد ناآگاه توجه کرد.