پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سگ‌ها حیواناتی بی‌نظیر هستند که خیلی‌ها دوست دارند به عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری کنند، اما نگهداری از این حیوانات در منزل به این راحتی نیست و نیازمند صبر و حوصله و آموزش اصولی است تا هم خودتان اذیت نشوید، هم همسایه‌ها و هم مهم‌تر از همه حیوان زبان بسته. آموزش درست سگ از ابتدا، راه را در آینده برای‌تان هموار می‌کند حال‌آنکه عدم تربیت صحیح سگ ممکن است باعث مشکلات رفتاری‌ای شود که بعدا نشود کاملا آن‌ها را جبران کرد. در این مطلب به مهم‌ترین آموزش‌هایی که باید به یک سگ خانگی داده شود اشاره می‌کنیم و همین‌طور کتابی ارزنده در این خصوص را به شما معرفی می‌کنیم.

آموزش‌های لازم به سگ

آموزش دستشویی به سگ

تربیت سگ برای دستشویی یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها برای هر سگ خانگی است. با استفاده از مراحل زیر به راحتی جای دستشویی را به سگ خود آموزش بدهید:

  • هر سگ باید جای دستشویی مخصوص خود را داشته باشد و احساس مالکیت کند، وگرنه بیرون از آن ادرار خواهد کرد تا قلمرو خود را مشخص کند.
  • دستشویی را در محلی قرار دهید که به‌راحتی در دسترس باشد، اما حریم خصوصی سگ‌تان هم نقض نشود و دیگران او را موقع انجام کارش نبینند.
  • حالا باید سگ را با دستشویی‌اش آشنا کنید. او را داخل جعبه قرار دهید و مثلا بگویید "دستشویی کن"، و تشویقش کنید.
  • صبر کنید تا حیوان بیرون بیاید. بعد او را دوباره داخل جعبه بگذارید و دستور "دستشویی کن" را تکرار کنید. هر دفعه با تشویق و نوازش، خوراکی یا بازی به سگ‌تان پاداش بدهید.
  • این تمرین را ادامه دهید تا زمانی که حیوان با دستور شما وارد دستشویی‌اش شود.
  • بعد چند تکه روزنامه که با ادرار خیس شده‌اند یا مقداری از مدفوع سگ خود را در جعبه قرار دهید تا بفهمد که دستشویی کردن در آنجا ایرادی ندارد.
  • حیوان را طبق برنامه زمانی ثابتی، با همان دستور "دستشویی کن" به دستشویی بفرستید. توله‌ها باید هر یک ساعت و همچنین اندکی بعد از غذا یا خواب به دستشویی بروند، و همه سگ‌ها در هر سنی را باید اول صبح، درست قبل از خواب، و قبل از این که آنها را ببندید یا تنها بگذارید، به دستشویی بفرستید.
  • وقتی سگ‌تان در دستشویی کارش را می‌کند، به او پاداش بدهید.

دستشویی کردن سگ

در مواقعی که سگ بیرون از جای خود دستشویی کرد،‌ سعی کنید خونسرد باشیدو با صدای بلند دست بزنید. این کار معمولا باعث توقف خرابکاری‌اش می‌شود. بعد با سرعت به سمت دستشویی بروید و او را هم تشویق کنید تا دنبال‌تان بیاید.

توجه: جای دستشویی را نزدیک محل آب و غذای حیوان نگذارید چون سگ‌ها در محل غذا خوردن‌شان خرابکاری نمی‌کنند.

آموزش پارس نکردن

مهم‌ترین نکته در مورد آموزش پارس نکردن سگ این است که وقتی سگ‌تان پارس می‌کند شما فریاد نزنید، چون حیوان فریاد شما را به عنوان نوعی توجه به خودش در نظر می‌گیرد و حتی ممکن است تصور کند که شما هم در پاسخ او، پارس کرده‌اید. به جای فریاد زدن سعی کنید ابتدا پارس کردن سگ را نادیده بگیرید. اگر حیوان ببیند که پارس کردنش تاثیری ندارد و باعث جلب توجه شما نمی‌شود، احتمالا کمتر از این رفتار استفاده خواهد کرد.

اگر نادیده گرفتن بعد از چند دقیقه باعث توقف این رفتار نشد، سعی کنید حواس سگ‌تان را پرت کنید. چیزی را روی زمین بیندازید، در انبار را باز کنید، یا هر کار دیگری که معمولا توجه حیوان را جلب می‌کند را انجام دهید. هنگامی که سگ پارس کردن را متوقف کرد و برای رفع کنجکاوی‌اش به طرف شما آمد، از یک دستور آشنا مثل "بنشین" استفاده کنید و وقتی اطاعت کرد فورا به او پاداش دهید.

علاوه بر آموزش‌هایی مانند جای دستشویی یا پارس کردن و نکردن به سگ، می‌توان با تربیت اصولی سگ به او رفتارهای مختلفی یاد داد که نگهداری از آن‌ها را به تجربه راحت ولذتبخش تبدیل کرد. برای اینکه تمام آموزش‌های لازم را بتوانید به سگ‌تان یاد بدهید،‌ پیشنهاد می‌کنم کتاب جامع تربیت سگ پت پرس را مطالعه کنید.

نکته مهم درزمان پارس کردن سگ در بیرون ازخانه:

اگر سگ‌تان بیرون از خانه پارس می‌کند او را به داخل بیاورید. بدون این که توجهی به او نشان دهید، صبر کنید تا از پارس کردن دست بردارد و بعد بند قلاده‌اش را ببندید. دفعه بعد که حیوان به طرف مردم پارس کرد، بلافاصله و در حین پارس کردن او را با قلاده به داخل خانه ببرید تا یاد بگیرد که پارس کردن به معنای پایان تفریح است.

مشکلاتی همچون پارس کردن زیاد و یا میزان فعالیت بالای بعضی از نژادهای سگ باعث شده است که هر سگی برای زندگی در خانه و شهر مناسب نباشد. در مقاله بهترین سگ‌های آپارتمانی در سایت پت پرس نژادهای مناسب برای زندگی آپارتمانی معرفی شده که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

سگ در حال پارس کردن

آموزش اجتماعی شدن

به‌موقع شروع کنید: بین 3 تا 12 هفتگی بهترین زمان برای اجتماعی کردن سگ است. بعد از 18 هفتگی این کار خیلی مشکل‌تر می‌شود، هرچند غیرممکن نیست.

پیاده‌روی روزانه: بیرون بردن سگ و قدم زدن به او کمک می‌کند تا با دنیا آشنا شود. البته قلاده و در صورت لزوم پوزه‌بند را فراموش نکنید. در مسیرهای مختلف پیاده‌روی کنید تا حیوان با صحنه‌ها و اتفاقات هرچه بیشتری روبرو شود.

رفت و آمد با دیگران: بگذارید سگ‌تان افراد مختلف را ببیند و با آدم‌های زیادی معاشرت داشته باشد. فقط اگر غریبه‌ها می‌خواهند حیوان را نوازش کنند، باید در جایی باشد که سگ‌تان دست آنها را ببیند تا نترسد (مثلا زیر چانه). می‌توانید از افراد دیگر بخواهید که یک خوراکی به حیوان بدهند تا خاطره خوشی از افراد و تجربیات جدید داشته باشد.

 

آموزش شجاعت و اعتماد به نفس

خودتان آرام باشید: اگر شما از هر چیزی بترسید، سگ‌تان هم متوجه می‌شود و می‌ترسد. اگر نتوانستید خود را کنترل کنید و ترسیدید، با صدای بلند بخندید. ممکن است حیوان با این کار سریع‌تر آرام شود.

تمرین آرامش: بهترین راه برای آموزش آرام شدن به سگ‌های هیجان‌زده یا مضطرب این است که به آنها یاد بدهید بنشینند و روی شما تمرکز کنند. این کار به حیوان کمک می‌کند تا ذهنش را از چیزهایی که باعث ترسیدنش می‌شوند، دور کند و استرسش از بین برود.

سر و صدا: موقع غذا دادن به سگ کمی سر و صدا ایجاد کنید. البته اوایل کار زیاده‌روی نکنید و اگر حیوان واکنش منفی نشان داد، دست نگه دارید.

آموزش تنها بودن

فاصله گرفتن: در حالی که خودتان هم در اتاق هستید، سگ‌تان را تشویق کنید تا به محل خوابش برود و مدت کوتاهی همانجا بماند.

دور شوید: از حیوان بخواهید در حالی که شما دور می‌شوید سر جایش بماند. بعد برگردید و به او جایزه بدهید.

فاصله و زمان را افزایش دهید: کم‌کم فاصله و زمان دور شدن از سگ را افزایش دهید. اگر واکنش نشان داد یا حرکت کرد به او جایزه ندهید، اما هرگز او را مجازات هم نکنید.

اتاق را ترک کنید: بعد از مدتی تمرین به جایی می‌رسید که چند لحظه از اتاق خارج شوید؛ و در نهایت باید بیرون بروید، در را پشت سرتان ببندید و مدت طولانی‌تری هم بیرون بمانید.

زمان را طولانی‌تر کنید: وقتی به مرحله‌ای رسیدید که سگ‌تان یک ساعت بدون ناراحتی تنها ماند، معمولا مدت طولانی‌تر از آن هم مشکلی نخواهد داشت و کار تمام است.

مسلما دادن کلیه‌ آموزش‌های لازم برای نگهداری از یک سگ خانگی از حوصله یک مطلب خارج است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به سایت پت پرس و یا به صفحه تربیت سگ (https://petpors.com/dog-training/) مراجعه کنید.