مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد به تعداد ۴۴ هزار فرهنگی متقاضی مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام اعطا کند.

حق مسکن ملی 99 / وام جدید مسکن + برای دریافت کلیک کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مسکن در سال های اخیر با افزایش قیمت رو به رو بوده . مسکن ملی از زمان احمدی نژاد ساخته شد. مسکن ملی به منظور کاهش قیمت خانه ساخته شد . مسکن ملی ساخته شد تا افراد کم درآمد جامعه امکان خانه دار شدن برایشان محیا شود.مسکن ملی این روزهال تغییرات زیادی داشته است.​

گودرز کریمی فر در این خصوص توضیح داد: وام ثانویه حمایتی تا سقف ۶۰ میلیون تومان به فرهنگیان در خصوص تامین مسکن بدون سپرده‌گذاری و مسدودی به صورت آنلاین و سروقت کمک می‌شود.

وی افزود: این وام به منظور تامین آورده اولیه فرهنگیان در تامین مسکن است که سند هم در رهن بانک نمی‌رود و به هیچ وثیقه ملکی نیاز ندارد.

مسکن

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ساخت ۴۴ هزار و ۷۷۵ واحد در ۱۸ استان و ۶۵ شهر برای فرهنگیان با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی توزیع شده است و تعداد کثیری از فرهنگیان با واریز آورده اولیه به پروژه‌های خود معرفی شده‌اند.

کریمی فر اعلام کرد که شرکت سازنده واحدهای فرهنگیان ستاد فرماندهی امام است که با توجه به اینکه تجربه خوبی در امر ساخت‌وساز دارد، امید است در یک فرآیند کوتاه مدت بتواند این تعداد مسکن را به فرهنگیان تحویل دهد.

فراهم‌ کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان

وی تاکید کرد: همچنین درحال‌حاضر در حال رایزنی برای ساخت مسکن فرهنگیان در سایر استان‌های کشور نیز هستیم.

کریمی فر پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود: برای تامین مابقی پول فرهنگیان قرار است که ۱۲۰ میلیون تومان وام از طریق بانک عامل مسکن تسهیلات به این افراد اعطا شود.

وی همچنین با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان سال این واحدها به فرهنگیان تحویل داده شود، اعلام کرده بود که درحال‌حاضر عملیات ساخت آغاز شده و ساخت این منازل مسکونی ۱۸ ماهه است اما تلاش می‌شود تا فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به فرهنگیان تحویل داده شود. منازلی که در شهرهای مختلف برای فرهنگیان ساخته می‌شوند، با متراژ ۱۲۰ متر، ۲ و ۳ خوابه با پارکینگ و انباری هستند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تامین مسکن فرهنگیان در استان تهران اظهارکرد: تاکنون برای فرهنگیان استان تهران ۵۰۰ واحد در شهر پرند توزیع کرده‌ایم.

کریمی فر ادامه داد: قرار است که وزارت راه و شهرسازی شهرک‌های مسکونی شهر پرند را گسترش دهد و بر این اساس هزار واحد دیگر هم به فرهنگیان تعلق گیرد. به محض اینکه توسعه شهر پرند آغاز شود، توزیع هزار واحد فرهنگیان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

مسکن

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توزیع مسکن فرهنگیان برای استان البرز هم در شهر هشتگرد است که در این خصوص از نظر ظرفیت مشکلی برای واگذاری وجود نداشت.

مطالبه تامین مسکن فرهنگیان بارها در سال‌های متمادی مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است. آخرین بررسی‌ها نتیجه بخش بود؛ تفاهمنامه‌ای در آذر ماه سال ۹۸ بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد تا گامی باشد در جهت فراهم‌ کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان.

وام مسکن فرهنگیان در دستور کار

این تفاهمنامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهمنامه تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲ استان کشور بود.

یکی از شروط این تفاهمنامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشند و تاکید بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بیش از ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است. بعد از این چهار گروه، افراد جدیدالاستخدام مشمول می‌شوند.

مسکن+ملی

همچنین به متقاضیان تسهیلاتی تعلق می‌گیرد که البته شرایط ساخت، احداث و واگذاری این موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازی است که در هر شهر و استان میزان تنوع وام متفاوت است و بانک عامل مسکن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتی مانند متراژ واحد و وام گام‌های بعدی است که وزارت راه با بانک عامل مسکن آنها را مشخص می‌کند.

بر این اساس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود که معیشت معلمان در دستورکار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسکن هستند که باید برای خانه‌دار شدن آنها تلاش کرد.

همچنین در اردیبهشت ماه سال ۹۹ اعلام کرد که درحال‌حاضر از ۷۵ هزار واحد مسکونی که باید برای فرهنگیان تأمین شود، زمین برای ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد تأمین و عملیات ساخت آنها شروع‌ شده است و می‌توانیم در یک سال و نیم آینده این خانه‌ها را تحویل دهیم.