پلاک خوان ، ارزان تر از همیشه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تا پیش از این برای استفاده از نرم افزار پلاک خوان، داشتن یک سیستم کامپیوتر جز پیش نیاز های راه اندازی این سیستم بود. اما امروزه با داشتن یک برد مینی کامپیوتر کوچک تر از یک کف دست، می توانید سیستم پلاک خوان شخصی خود را راه اندازی کنید.

پلاک خوان ، نیاز دنیای امروز

داشتن یک سیستم پلاک خوان برای مدیریت و ثبت تردد ، یکی از الزامات بدیهی دنیای امروز است. در شرایطی که رفت و آمد مردم عموما از طریق خودرو ها و وسایل نقلیه صورت می گیرد، تمام ادارات و سازمان ها، باید از سیستم پلاک خوان به عنوان روشی بهینه برای کنترل تردد استفاده کنند.

علاوه بر سازمان های خصوصی و دولتی، امروزه بسیاری از منازل مسکونی نیز به سیستم های پلاک خوان مجهز شده اند. پس می توان گفت که استفاده از سامانه های پلاک خوان به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.

سیستم پلاک خوان از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

پلاک خوان ها معمولا به دو حالت نرم افزاری و دوربین های پلاک خوان Embedded ارائه می شوند. دوربین های Embedded درون خود یک سیستم پردازنده دارند که با نرم افزار داخلی خود، بدون نیاز به تجهیزات خارجی می توانند پلاک خودرو ها را استخراج و ثبت کنند. اما به دلیل تکنولوژی بالای این دوربین ها، معمولا با قیمت بالایی در دسترس هستند.

در طرف دیگر، نرم افزار های پلاک خوان با قیمت مقرون به صرفه برای نصب روی کامپیوتر های شخصی ارائه می شوند، این نرم افزار ها قابلیت پلاک خوانی و مدیریت تردد روی چندین دوربین را ارائه می کنند. اما نصب این سیستم ها، نیازمند داشتن یک سیستم کامپیوتر است که به طور دائم، تصویر دوربین ها را پردازش کند.

اگر شما از قبل، یک سیستم کامپیوتر مختص نگهبانی و نظارت داشته باشید، می توانید به راحتی با نصب نرم افزار پلاک خوان، دوربین های متصل به سیستم را مجهز به قابلیت پلاک خوانی کنید. اما برای بعضی افراد که سیستم کامپیوتر مناسبی برای تخصیص دادن به پلاک خوانی ندارند و تهیه سیستم مناسب با توجه به افزایش روز افزون سیستم های کامپیوتر برای آن ها مقدور نیست، برای نصب نرم افزار پلاک خوان با مشکل مواجه می شوند.

علاوه بر این، استفاده از نرم افزار پلاک خوان به طور واضح نیازمند نصب یک یا چند دوربین مداربسته است. معمولا در بسیاری از مکان ها از پیش دوربین هایی بدین منظور نصب گردیده اند یا در طرح پروژه پیش رو، نصب دوربین نیز لحاظ شده است. اما گاهی برای برخی افرادی که بودجه محدودی دارند، اضافه شدن هزینه دوربین ها به هزینه سیستم و نرم افزار پلاک خوان، معضل بازدارنده ای می شود.

کاهش سیستم پلاک خوان به لطف برد های لینوکس

برد های مینی کامپیوتر لینوکس مانند برد رسپبری پای ( Raspberry Pi ) و جتسون نانو ( Jetson Nano ) به صورت بهینه برای اجرای پروژه های پردازشی طراحی شده اند. این برد ها به گونه ای ساخته شده اند که هزینه تمام شده اجرا پروژه ها را به حداقل برسانند و برای استفاده در پروژه های کوچک و متوسط، مقرون به صرفه و در عین حال، قدرتمند باشند.

نرم افزار های پردازش تصویر پلاک خوان و تشخیص چهره با پیاده سازی بر روی برد های مینی کامپیوتر لینوکسی، می توانند هزینه تمام شده پروژه ها را به حداقل برسانند و برای مصارف معمول در پروژه های کوچک تا متوسط، ارزان ترین راهکار ممکن را ارائه کنند.

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک لینوکس

نرم افزار آی پلاک، یک محصول دانش بنیان ایرانی در زمینه پلاک خوانی و مدیریت تردد است که در سال های اخیر توانسته بخش عمده ای از نیاز بخش های دولتی و خصوصی کشور در حوزه کنترل تردد و نظارت تصویری را پوشش دهد. این نرم افزار که مورد اعتماد سازمان ها و ارگان های بسیاری قرار گرفته، با نصب بر روی سیستم کامپیوتر و اتصال به دوربین های مداربسته، به طور دائم و آنی ( Real-Time )  پلاک خودرو های در حال تردد را ثبت و گزارش می کند.

با افزایش نیاز عمومی در کشور به سیستم های پلاک خوان و تقاضای اشخاص حقیقی و مجتمع های مسکونی برای راه اندازی سیستم های پلاک خوان، شرکت دانش بنیان شهاب، طراح و توسعه دهنده نرم افزار آی پلاک راهکاری جدید برای مشتریان و متقاضیان ارائه کرده است.

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک لینوکس ، یک نسخه از نرم افزار قدرتمند آی پلاک برای سیستم عامل لینوکس است که به طور خاص برای استفاده و نصب روی برد های مینی کامپیوتر لینوکسی مانند رسپبری پای و جتسون نانو ، بهینه شده است.

قابلیت های آی پلاک لینوکس

نرم افزار پلاک آی پلاک لینوکس، مجموعه ای کامل از امکانات پایه پلاک خوانی را به کاربران خود ارائه می کند. با داشتن یک برد رسپبری پای یا جتسون نانو به همراه نرم افزار آی پلاک لینوکس، تمام نیازمندی های شما از یک سیستم کامپیوتر گران قیمت و یک نرم افزار پلاک خوان، به طور کامل برآورده می شود. آن هم در یک برد کوچک تر از یک کف دست!

2م

برای پلاک خوانی، کافی است دوربین مداربسته خود را از طریق کابل شبکه به برد مینی کامپیوتر متصل کنید و با اتصال آن به منبع تغذیه، سیستم به طور خودکار پلاک خوانی را انجام می دهد.

در هنگام نیاز به دریافت و بررسی گزارشات سیستم و پلاک های ثبت شده، کافی است یک ماینتور به برد متصل کنید تا به تمامی گزارشات تردد خودرو ها دسترسی داشته باشید.

همچنین آی پلاک لینوکس قابلیت های گسترده ای در زمینه جستجو تردد ها و پلاک خودرو ها به شما ارائه می دهد. شما می توانید شماره هر پلاک را به صورت جزء جزء در سیستم جستجو کنید و یا حتی شماره پلاک های مشابه یک شماره پلاک را بیابید!

چه دوربینی برای استفاده در سیستم پلاک خوان مناسب است؟

برای پلاک خوانی از طریق نرم افزار آی پلاک، دوربین مورد استفاده باید از پروتکل شبکه RTSP پشتیبانی کند که این ویژگی تقریبا تمام دوربین های مداربسته شبکه را شامل می شود. پس شما می توانید اکثر دوربین های موجود در بازار را برای کار با نرم افزار آی پلاک استفاده کنید.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هر دوربینی مناسب پلاک خوانی نیست.

بسته به کاربرد شما، دوربین های متفاوتی مناسب کار شما هستند. مثلا در بعضی شرایط، در محلی که می خواهید پلاک خوانی انجام دهید، سرعتگیر یا راهبند نصب شده است. پس در این محل ها سرعت حرکت خودرو ها کم و تقریبا صفر است. در این شرایط، اکثر دوربین ها می توانند جوابگوی کار شما باشند. البته باز هم باید تصویر دوربین در شب مناسب باشد زیرا ممکن است به دلیل وجود نور کم یا زیاد، پلاک خودرو ها ناخوانا باشد و سیستم نتواند کیفیت مناسبی در پلاک خوانی به شما ارائه دهد.

در کاربردی دیگر نیز ممکن است بخواهیم خودرو های در حال حرکت را پلاک خوانی کنیم. در این حالت، هر دوربینی جوابگو نیست. در صورتی که از دوربین های ارزان قیمت و ضعیف استفاده کنید، تصویر پلاک خودرو های در حال حرکت تار نشان داده می شود(قطعا اگر تا کنون دوربین مداربسته داشته اید، به این مورد برخورد کرده اید).

اگر پلاک خودرو در تصویر تار باشد یا بیش از حد سفید و یا تاریک بیفتد، امکان تشخیص این پلاک ها توسط نرم افزار پلاک خوان وجود ندارد. پس باید از دوربین هایی استفاده کنیم که کیفیت خوبی برای پلاک خوانی داشته باشند.

دوربین های مناسب پلاک خوانی (دوربین های پلاک خوان) که به آن ها دوربین های LPR نیز گفته می شود، ویژگی هایی درون خود دارند که باعث می شود پلاک خودرو های در حال حرکت به طور واضح در فیلم دوربین ها ثبت شود. حتی برخی از این دوربین ها با تنظیمات می توانند پلاک خودرو های در حال حرکت با سرعت بسیار بالا را نیز با کیفیت عالی و دقت فوق العاده ای ضبط کنند.

دوربین های پلاک خوان چه ویژگی هایی دارند؟

دوربین های مناسب پلاک خوانی، معمولا سرعت شاتر بالا و قابل تنظیمی دارند. این اولین و مهم ترین ویژگی دوربین های پلاک خوان است که باعث می شود در سرعت های مختلف و شرایط نوری متفاوت، دوربین کیفیت مناسبی برای پلاک خوانی ارائه کند.

3م

وضوح تصویر یا رزولوشن دوربین نیز اهمیت بالایی دارد. معمولا در کار پلاک خوانی ، از دوربین های HD یا 2 مگاپیکسل استفاده می شود. دوربین هایی با رزولوشن بالا تر، مقدار پردازش سیستم را به مراتب بالا تر می برند و سیستم از نظر هزینه و عملکرد در حالت بهینه خود قرار نمی گیرد و تنها در شرایط خاص از دوربین هایی با رزولوشن بالا تر از 2 مگاپیکسل استفاده می شود. توجه به این نکته مهم است که بالا بردن رزولوشن الزاما باعث بالا رفتن کیفیت تصویر نمی شود.

دوربین های پلاک خوان، معمولا قابلیت هایی مانند WDR ، HLC و BLC را دارا می باشند. استفاده از این قابلیت ها بعضی شرایط می تواند برای کنترل نور تصویر و ضبط تصاویر با کیفیت تر به ما کمک کند. البته در همه شرایط نیازی به فعال کردن این قابلیت ها نیست ولی دوربین مورد استفاده باید این قابلیت ها را در خود داشته باشد تا در هنگام نصب در صورت نیاز این قابلیت ها فعال شوند.

مورد دیگری که اهمیت بالایی دارد، نحوه نصب دوربین است. ارتفاع دوربین و زاویه نصب آن با یک دیگر تناسب دارند. دوربین باید به گونه ای نصب شده باشد که مستقیم ترین تصویر ممکن را از پلاک ضبط کند. پس هرچقدر ارتفاع دوربین بالا تر رود، زاویه دوربین نیز باید نسبت به آن تغییر کند تا تصویر مناسبی دریافت شود.

همچنین زوم و فوکوس دوربین نیز اهمیت بالایی دارد. معمولا برای پلاک خوانی از دوربین هایی با لنز وریفوکال یا موتورایز استفاده می شود تا بتوان بسته به شرایط و محل پلاک خوانی، زوم و فوکوس مناسبی برای آن ها تنظیم کرد. همچنین باید دقت کرد که زوم و فوکوس این دوربین ها روی حالت خودکار قرار نگیرد زیرا باعث بهم خوردن تنظیمات و کاهش کیفیت پلاک خوانی می شود.

علاوه بر موارد گفته شده، برخی تنظیمات و پارامتر های تاثیر گذار دیگر نیز وجود دارند. اما در کل هنگام تهیه دوربین برای شرایطی خودرو در حرکت است و در محل پلاک خوانی توقف نمی کند، نیاز است تا دوربینی مناسب با شرایط انتخاب شود و بهترین راه برای انتخاب آن، مشورت با افراد متخصص این حوزه است.

طراحان نرم افزار پلاک خوان آی پلاک ، برای پوشش دادن نیاز مشتریان به دوربین مناسب، 2 مدل دوربین مختلف با بازه قیمتی متفاوت برای آن ها ارائه کرده اند. دوربین پلاک خوان SH-D1531P مناسب شرایطی است که خودرو ها توقف دارند یا با سرعت پایین در حال حرکت هستند و دوربین پلاک خوان SH-D1232R مناسب شرایطی است که خودرو ها در حال حرکت با سرعت های بالا هستند و یا شرایطی که دوربین در آن استفاده می شود از نظر نوری شرایط خاصی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان شرکت شهاب تماس بگیرید.

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک لینوکس روی چه مینی کامپیوتر هایی نصب می شود؟

نرم افزار آی پلاک لینوکس، بر روی انواع مینی کامپیوتر های لینوکسی قابل نصب می باشد. اما به دلیل نیاز سیستم پلاک خوان به پردازش تصاویر و استخراج شماره پلاک خودرو های در حال حرکت، باید سیستم از نظر توان پردازشی مناسب باشد.

از سری برد های رسپبری پای، نسخه اول تا سوم آن ها از نظر توان پردازشی جوابگوی اجرای نرم افزار پلاک خوان نیستند. با این حال برد رسپبری پای 4 تست های انجام شده را با موفقیت کامل پشت سر گذاشته است. این برد، توانایی پردازش 2 دوربین HD به صورت هم زمان و یا 1 دوربین 2 مگاپیکسل را دارا می باشد که با توجه به هزینه آن، برای پروژه های کوچک و متوسط بسیار مناسب می باشد.

همچنین برد جتسون نانو که شرکت مشهور Nvidia تولید کننده آن است، برای پلاک خوانی مراحل تست خود را پشت سر گذاشته و موفق شده 2 دوربین 2 مگاپیکسل یا 3 دوربین HD را به طور همزمان پردازش کند. این برد، برای پروژه های متوسط و حتی پروژه های بزرگ نیز مناسب و مقرون به صرفه است. گفتنی است که از این برد و نرم افزار آی پلاک لینوکس در جاده های شهری و بین شهری نیز استفاده شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، این نرم افزار روی دیگر برد های لینوکس محور نیز قابل پیاده سازی است و در صورت تمایل می توانید پروژه و محصول مورد نظر خود را با کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب مطرح کنید.

رقابت با محصولات داخلی و خارجی

خوشبختانه تاکنون نرم افزار پلاک خوان آی پلاک توانسته با در نظر گرفتن نیاز مشتریان داخلی، مورد استقبال ارگان های دولتی و خصوصی بسیاری قرار بگیرد. سابقه ی درخشان این نرم افزار در بازار ایران باعث شده تا آی پلاک نامی شناخته شده و مورد اعتماد در حوزه پلاک خوانی و کنترل تردد کشور باشد.

اکنون با انتشار نسخه لینوکس آی پلاک که باعث کاهش هزینه های تمام شده راه اندازی آن شده، این نرم افزار می تواند طیف وسیع تری از مشتریان را پوشش دهد. اکنون با استفاده از این نسخه، هر شخصی می تواند با هزینه مناسبی نرم افزار پلاک خوان آی پلاک را تهیه کرده و برای نظارت و ثبت تردد ها آن را استفاده کند.

همچنین این نرم افزار قابلیت رقابت با دوربین های Embedded خارجی را دارد. دوربین های Embedded که اکثرا وارداتی هستند، در اصل برای شناسایی پلاک های کشور های دیگر طراحی شده اند و پلاک های کشور ایران به صورت جزئی در آن ها اضافه شده است.

در مقابل، نرم افزار آی پلاک که از کتابخانه قدرتمند تشخیص پلاک ساتپا استفاده می کند، به صورت اختصاصی برای پلاک های کشور ایران طراحی شده است. این نرم افزار سال هاست که در ایران توسط بخش های دولتی و خصوصی به صورت عمده مورد استفاده قرار گرفته است و در طول این مدت، از نظر دقت و قدرت پردازش بهینه سازی های بسیاری روی آن انجام شده است.

اکنون نیز نرم افزار آی پلاک لینوکس با بهره گیری از سابقه و تجربه پیشین خود، به صورت نسخه ای کاملا بهینه برای پاسخگویی به نیاز داخلی کشور عرضه گردیده است که می تواند در بازار داخلی با قدرت بدرخشد.

همچنین از نظر هزینه تمام شده نسبت به دوربین های Embedded موجود در بازار، نرم افزار آی پلاک لینوکس همراه با تمامی تجهیزات جانبی خود تنها کسری از هزینه دوربین های Embedded را خواهد داشت که بدین صورت هزینه های اجرای پروژه تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد. لازم به ذکر است که همانطور که پیش از این گفته شد، نرم افزار پلاک خوان آی پلاک لینوکس با نصب بر روی برد های مناسب، می تواند چند دوربین را به طور هم زمان پلاک خوانی کند که تنها با یک بررسی جزئی هزینه ها می توان دریافت که استفاده از این محصول چقدر می تواند هزینه های اجرای پروژه های پلاک خوان را کاهش دهد.

جمع بندی

با توجه به تمام موارد ذکر شده، مشخص است که این محصول تحول عظیمی را در سامانه های پلاک خوان کشور در طی سال های آتی ایجاد خواهد کرد. اکنون شما می توانید با هزینه ای بسیار مناسب، یک سیستم ثبت پلاک و کنترل تردد داشته باشید که می تواند به شما در حفظ جان و مال و جلوگیری از مشکلات متعددی یاری برساند.

در پایان، لازم به ذکر است که این نرم افزار آی پلاک به عنوان یک محصول دانش بنیان تماما ایرانی ، افتخار جلب اعتماد مشتریان بسیاری در داخل کشور را داشته است و استقبال هرچه بیشتر شما می تواند کمک ارزنده ای به تقویت اقتصاد دانش بنیان کشور و جلوگیری از واردات محصولات مشابه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات می توانید با کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب تماس بگیرید.