رکنا: مهندس مهدی چمران ، متولد ۱۳۲۰ در محله سرپولک تهران است و برادر کوچک شهید دکتر مصطفی چمرانوزیر سابق دفاع به شمار میرود.

بیوگرافی مهدی چمران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رکنا، مهندس مهدی چمران ، متولد ۱۳۲۰ در محله سرپولک تهران است و برادر کوچک شهید دکتر مصطفی چمران (وزیر سابق دفاع) به شمار می رود. مهندس مهدی چمران از لیست شورای ائتلاف فاتح، در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی در سراسر کشور برگزار شد، با ۴۷۶ هزار و ۲۸۲ رای، به عنوان نفر اول ، به شورای شهر تهران راه یافت. دختر شهید سردار سلیمانی  (نرجس سلیمانی) نیز با ۳۵۶ هزار رای، پس از وی، منتخب تهران شد.

مرد پیروز شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم، احتمالا هم چون دوره های پیشین، بر کرسی ریاست شورای پایتخت، تکیه زده و تا سال ۱۴۰۴ شمسی، سکاندار پارلمان پایتخت ایران باشد .

در این گزارش، نگاهی اجمالی داریم به بیوگرافی و سوابق و جدید ترین اظهارات مهندس مهدی چمران ، منتخب مردم تهران در شورای اسلامی شهر در دوره ششم .

اگر نظر و دیدگاهی درباره این شخصیت نظامی-سیاسی کشور دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

بیوگرافی مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران ، در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در محله سرپولک تهران دیده به جهان گشود. ایشان برادر استاد دکتر شهید مصطفی چمران است که در دهه شصت هجری شمسی به کاروان شهدای جنگ پیوست. مهندس مهدی چمران ، کارشناسی ارشد در رشته معماری از دانشگاه تهران دارد.

مهندس چمران در دهه هشتم زندگیش است و در سال ۱۴۰۰ هشتاد ساله (۸۰) می شود و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که روز تولدش، مصادف شده بود با فرار رضا شاه از ایران (۲۶ شهریور سال ۱۳۲۰).

مهندس مهدی چمران ، تنها عضو ۵ دوره قبلی شورای اسلامی شهر تهران است که در ۳ دوره، ریاست شورای شهر را بر عهده داشت. وی گفته بود که حقوق ماهانه اش از شورای شهر در دهه نود شمسی، ماهانه ۵۱ میلیون ریال است.

مهندس مهدی چمران در دوره های دوم و سوم، ۴ سال ریاست شورای اسلامی شهر تهران در اختیار داشت و صرفا در دوره چهارم، به مدت یک سال، کرسی ریاست را از دست داد.

در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، مهندس مهدی چمران نفر سی و یکم شد و از  راه یافتن به پارلمان پایتخت بازماند و کرسی ریاست، به مهندس محسن هاشمی (فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی) رسید.

احتمالا مهندس مهدی چمران ، جای محسن هاشمی بر کرسی ریاست شورای پایتخت را در سال ۱۴۰۰ شمسی بگیرد. ریاست مهدی چمران بر پارلمان پایتخت، مصادف است با آغاز دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی که سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

مهندس مهدی چمران ، در سن ۸۰ سالگی به عنوان منتخب مردم تهران به پارلمان پایتخت وارد شده است و ۲ پسر و یک دختر دارد. پسرانش محمد حسین و مصطفی هستند.

سوابق مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران ، یکی از اعضا کمیته استقبال از حضرت امام خمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال  ۱۳۵۷ در تهران بود. ایشان مدتی به عنوان جانشین برادرش در ستاد جنگ های نامنظم مشغول به کار شد. ریاست همان دانشگاهی که در آن در رشته معماری تحصیل کرده بود را در اختیار گرفت و سپس به بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس رفت.

مهندس مهدی چمران که در دهه شصت و هفتاد معمولا با لباس نظامی بدون درجه، در مراسمات ظاهر می شد، معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا را برعهده داشت. از دیگر سوابق این چهره فرهنگی-انقلابی کشورمان، می توان به مشاوره تحقیقات علمی ستاد فرماندهی کل قوا نیز اشاره  کرد.

پس از فارغ شد از فعالیت های مدیریتی و مشاوره در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مهندس چمران وارد امور مدیریت شهری شد و در ۳ دوره، ریاست شورای شهر پایتخت را بر عهده گرفت. از چهره های شاخص جریان موسوم به اصول گرایی بوده و به جز در دوره پنجم، توانسته رای بالای رای دهندگان تهرانی را به دست آورد.

مهندس چمران در لیست آبادگران، در دومین دوره شورای اسلامی شهر  تهران، ریاست شورا را بر عهده گرفت. لیست آبادگران در این دوره از انتخابات، مثل دوره  ششم توانست پیروزی قاطع کسب کند. در سومین دوره انتخاب شورای اسلامی شهر تهران، او توانست دوباره با رای بالا به پارلمان شهری راه یافته و دوره ریاست خود را تمدید کند.

در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمد خاتمی) جایگزین وی شد. احمد مسجد جامعی از چهره های شاخص اصلاح طالبان، توانست بر کرسی ریاست شورا تکیه بزند. اما در ۱۱ شهریور سال  ۱۳۹۳ یعنی دومین سال شورای چهارم شهر تهران، دوباره رای اکثریت اعضا به مهندس چمران اختصاص یافت و دوباره رئیس شورا شد.

مهندس مهدی چمران ، سابقه ۹ سال ریاست بر شورای عالی استان ها را نیز در سوابق مدیریت و اجرایی خود دارد.

مهندس مهدی چمران در پنجمین انتخابات شورای اسلامی پایتخت که در سال ۱۳۹۶ برگزار  شد، با توجه به رای کامل ۲۱ نفر از منتخبان لیست امید اصلاح طلبان، از راهیابی به شورای شهر تهران بازماند و شهردار نشدن مهدی هاشمی و ریاستش بر شورا نیز سبب شد که فرصتی برای تداوم روند خدمتگذاری مهندس چمران در پارلمان شهری در سال های پایانی دهه نود شمسی، فراهم نشود .