رکنا: رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، گفت: بیشتر شترها در شبه جزیره عربستان که شواهد سرولوژیکی عفونت قبلی با کرونای مرس را نشان می‌دهند، از شاخ بزرگ آفریقا با آلودگی های قبلی با گونه های حد واسط ویروسی وارد شده‌اند. پس ممکن است مجددا همچنین اتفاقی در خصوص نئوکو رخ دهد.

"نئوکو" سویه جدید کرونا که جهان را تهدید می کند/ تزریق دز سوم واکسن کرونا اجباری شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که جهان در حال سبک و سنگین کردن «پایان کرونا» است، بدترین خبر می‌تواند پیداشدن سروکله یک سویه جدید کرونا باشد، آن‌هم یک سویه خطرناک. این اتفاقی است که افتاده، یعنی گویا در حال افتادن است،  اما خوشبختانه هنوز گویا یک قدم به واقعی شدن آن مانده است. موضوع این است که چینی‌ها معتقدند یک سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی مشاهده شده که می‌تواند خطرناک باشد. این دانشمندان تصریح کرده اند که نوع جدید که اسم آن را گذاشته‌اند «نئوکوو» با سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس است. این دانشمندان اعلام کردند:« این ویروس در جمعیت خفاش‌ها در آفریقای جنوبی کشف شده است و در حال حاضر فقط در بین حیوانات منتشر می‌شود.»

دکتر علیرضا ناجی واکسن برکت

به گزارش رکنا، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، گفت: کروناویروس ها خانواده بزرگی هستند که چهار جنس آلفا، بتا، گاما و دلتا دارند و اعضای انسانی آن در جنس های آلفا و بتا قرار میگیرند. منشاء اکثر ویروس‌های کرونایی که در دو دهه اخیر انسان را آلوده کرده اند مانند سارس ، مرس و سارس- دو (عامل کووید) از ویروس های نزدیک خود در خفاش ها نشأت گرفته اند و خفاش ها مهم ترین مخزن حیوانی ویروس های کرونای پستانداران قلمداد میشوند. تنوع ژنتیکی کروناویروس ها به دلیل قابلیت نوترکیبی و پرش میزبان ست.

وی افزود: کروناویروس مرس متعلق به جنس بتا خانواده کروناست و با توجه به میزان بالای مرگ و میر آن در حدود "سی و پنج" درصد، نشان داد که یک تهدید بزرگ است. اعضای جنس بتای این خانواده در گونه های مختلف حیوانات از جمله شتر، جوجه تیغی و خفاش شناسایی شده اند. گرچه شتر به عنوان میزبان میانی و تقویت کننده ویروس کرونای مرس شناخته شده است، اما خفاش ها، به طور گسترده ای به عنوان منبع تکاملی ویروس کرونای مرس یا جد حدفاصل آن در نظر گرفته می شود. گیرنده اختصاصی سلولی "اریس-دو"، اختصاصا برای اتصال خیلی از کرونا ویروس ها از طریق پروتئین معروف اسپایک نقش بازی میکند. در این میان کرونا ویروسی به نام "نئوکو"، در آفریقای جنوبی در خفاش شناسایی شده است که نزدیک ترین خویشاوند کرونای مرس انسانی با تشابه "هشتاد و پنج" درصد در سطح کل ژنوم است.

ناجی افزود: نکته این است که زیر واحدهای پروتئین اسپایک آن در مقایسه با کرونای مرس با حدود "چهل و پنج" درصد شباهت، در استفاده و تمایل به گیرنده انسانی بسیار بعید است و نمی توانند به طور موثر از رسپتور اِیس-دو انسانی بر اساس توالی های فعلی خود استفاده کنند، اما پایش تغییرات ژنتیکی این گروه از ویروس ها با رویکرد به ظهور انسانی آنها باید به دقت تحت نظر باشد. زیرا این ویروس پتانسیل آلودگی انسان را پس از خوپذیری و تطابق از طریق تغییرات آنتی ژنی دارند.

وی ادامه داد: رسپتور ها از عوامل تعیین کننده دامنه میزبان و موانعی برای انتقال بین گونه ای این ویروس هستند. هنوز مشخص نیست که در مورد پیدایش کرونای مرس، رویداد هایی که در خفاش ها یا شترها رخ داده است و جابجایی میزبان انجام شده در کجا اتفاق افتاده است.اگرچه ویروس‌های خفاش از نظر جغرافیایی گسترده هستند، اما ویروس نئوکو شناخته‌ شده که از رسپتور اِیس-دو استفاده میکند، در آفریقا زندگی می‌کنند.

ناجی گفت: علاوه بر این بیشتر شترها در شبه جزیره عربستان که شواهد سرولوژیکی عفونت قبلی با کرونای مرس را نشان می‌دهند، از شاخ بزرگ آفریقا با آلودگی های قبلی با گونه های حد واسط ویروسی وارد شده‌اند. پس ممکن است مجددا همچنین اتفاقی در خصوص نئوکو رخ دهد.

وی بیان کرد: نئوکو 85 درصد شبیه به مرس است و مرس دو عنوان خواهد گرفت. نئوکو هنوز برای انسان تهدید کننده نیست اما بر اساس رفتاری که در آینده خواهد داشت شاید خطرناک باشد.

وی در خصوص اظهار معاون سلامت و محیط کار وزارت بهداشت که پیشنهاد اجباری شدن دوز سوم واکسن کرونا را مطرح کرده بود ، گفت: امیکرون بسیار ایمن گریز است و واکسن های بوستر می توانند ما را در برابر امیکرون ایمن نگه دارند، اقدام خوبی است که تزریق دوز سوم اجباری شود.