کارگر آنلاین | سفرهای نوروزی پس از توقفی دو ساله در کشور آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان سفرها در مقایسه با سال قبل دست‌کم ۳۰ درصد افزایش داشته باشد؛ همین موضوع نیز سبب شده تا نگرانی‌هایی درباره افزایش تصادفات و جان باختگان و مصدومان حوادث رانندگی ایجاد شود؛ حوادثی که عجله و شتاب در رانندگی نقش قابل توجهی در وقوع آن دارد و معاون پلیس راهنمایی و رانندگی درباره آن هشدار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرهنگ عین الله جهانی در گفتگو با ایسنا عجله و شتاب در رانندگی را عاملی مهم در وقوع تصادفات دانست و گفت: درصد قابل توجهی از تصادفات رانندگی در جاده های کشورمان درپی سرعت و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد و می‌توان گفت که این دو تخلف که هر دو ناشی از عجله رانندگان در رسیدن به مقصد هستند، منجر به درصد قابل توجهی از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات نیز شده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که اگر مثلا ۱۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز رانندگی کنند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، گفت: خوب است بدانید که حرکت با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز، خطر تصادف در مناطق ورودی شهرها را تا چهار برابر افزایش می‌دهد، در عین حال تاثیری چندانی هم در زمان رسیدن به مقصد ندارد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان ادامه داد: به عنوان مثال فرض کنید راننده‌ای بخواهد مسافت ۱۲۰ کلیومتری در آزادراه تهران - قم را با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کند، این فرد در عرض یک ساعت به مقصد خواهد رسید. حالا اگر این فرد سرعت خود را به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت که سرعتی غیرمجاز است، برساند، بعد از ۵۲ دقیقه به مقصد خواهد رسید و این یعنی تنها هشت دقیقه زودتر رسیدن به مقصد. اما هزینه این هشت دقیقه چیست؟ اگر راننده دچار حادثه‌ای نشود، قطعا به دلیل تخلف حادثه ساز سرعت غیرمجاز توسط دوربین های مسیر جریمه خواهد شد و نمره منفی نیز به گواهینامه‌اش اختصاص داده می‌شود. علاوه بر آن مصرف سوخت خودرو نیز افزایش یافته و آلودگی هوا را نیز بیشتر می‌کند. حالا اگر خدای نکرده این فرد تصادف هم کند، با قدرتی معادل چندین برابر تصادف در سرعت مجاز دچار حادثه خواهد شد. حالا این سوال جدی مطرح است که آیا هشت دقیقه زودتر رسیدن ارزش چنین ریسکی را دارد؟ 

جهانی، رابطه شدت تصادف با سرعت را رابطه‌ای تصاعدی خواند و گفت: در واقع هرچه سرعت از حد مجاز فراتر برود، شدت تصادف نیز چندین برابر خواهد شد. علاوه بر آن در مواردی دیده شده که رانندگان برای زودتر رسیدن به مقصد حاضر به توقف در حاشیه مسیر و پاسخ به تلفن یا ارسال پیامک نشده و در حین رانندگی با تلفن همراه کار می‌کنند. مکالمه با تلفن همراه یا ارسال پیامک با آن احتمال تصادفات را بین چهار تا شش برابر افزایش می‌دهد.

وی درباره مهم‌ترین علل بروز تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیر مجاز در رانندگی نیز گفت: تکرار موارد رانندگی با سرعت های غیرمجاز و عادی تلقی شدن آن نکته مهمی است و برخی رانندگان تصور می‌کنند که دیگر هیچگاه در سرعت بالا تصادف نخواهند کرد. مورد دیگر عدم اطلاع از عواقب تصادف با سرعت های بالاتر از سرعت های مجاز و مطمئنه است.

معاون پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان ادامه داد: تلاقی ترافیک پرسرعت با ترافیک کم سرعت در راه های کشور به‌ویژه در نواحی مسکونی و برخورد با عابران و موتورسیکلت سواران و ... که احتیاط و توجه مضاعف رانندگان را ایجاب می کند و تفاوت انواع راه های کشور در طول مسیرهای طولانی به دلایل مختلف از جمله شرایط توپوگرافی مختلف که لزوم تغییرات متوالی سرعت و تعدیل سرعت ها را برای رانندگان ایحاب می کند هم دو عامل دیگری است منجر به بروز تصادفات می‌شود.

جهانی از رانندگان خواست که در حین رانندگی با سرعت غیرمجاز یا گرفتن سبقت این سوال را از خود بپرسند که آیا سرعت رفتن، ارزشش را دارد و به عواقب تصادفات حاصل از اضافه سرعت های غیر مجاز بیاندیشید. همچنین برای زودتر رسیدن به مقصد مدیریت و زمانبندی انجام سفر لازم است.

وی با بیان اینکه لازم است که تمامی سرنشینان خودرو نسبت به سرعت های غیر مجاز راننده حساس باشند و به راننده خاطی تذکر دهند، گفت: گاهی رانندگان در جاده با هم کل کل می‌کنند، توصیه اکید پلیس این است که رانندگان در مواجهه با رانندگان دارای سرعت غیر مجاز آنها را تعقیب نکنند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در انواع جاده های کشور به جز آزادراه‌ها، ممکن است رانندگان در طول مسیر با نواحی مسکونی مواجه شوند که در این نواحی هر لحظه امکان مواجهه با عابران پیاده، موتور سیکلت سواران و ... وجود دارد، لذا لازم است که رانندگان مدام سرعت خود را با مقادیر سرعت های مجاز اعلام شده تطبیق دهند.

جهانی در پایان شعار امسال پلیس راهنمایی و رانندگی در سفرهای نوروزی را «قانون‌مداری، پرهیز از خطر، آرامش در سفر» اعلام کرد و گفت: از رانندگان می‌خواهم که قبل از آغاز سفر از طریق تماس با سامانه ۱۲۰ از وضعیت جوی و ترافیکی جاده ها با خبر شده و متناسب با آن برای سفر خود برنامه ریزی کنند.