اعضای باند لیسانسه ها که پس از ربودن اتباع بیگانه از خانواده های اخاذی می‌کردند به دام پلیس افتادند.

باند لیسانسه های به دام افتادند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مشرق، چندی قبل مرد افغانی در تهران به اداره پلیس رفت و از چند مرد ناشناس به اتهام آدم‌ربایی و اخاذی شکایت کرد.

وی گفت: چند روز قبل از مرز افغانستان به همراه تعدادی از همشهریانم سوار خودروی سواری شدیم و به تهران آمدیم. در نزدیکی تهران دو خودرو با چراغ گردان راه ما را سد کردند و بعد سه مرد جوان با لباس مأمور پلیس و اسلحه از خودرو پیاده شدند و گفتند که ما به صورت قاچاق وارد ایران شده‌ایم و باید به اداره پلیس منتقل شویم. آن‌ها ما را سوار خودروی ونی کردند و به سوله‌ای بردند و در آنجا زندانی کردند.

آنجا متوجه شدم که آن‌ها مأمورنما هستند و ما را برای اخاذی ربوده‌اند، اما چاره‌ای نداشتیم و کاری از دست ما ساخته نبود. مأمور نماها از ما خواستند با خانواده‌هایمان در افغانستان یا دوستانمان در ایران تماس بگیریم و از آن‌ها بخواهیم برای آزادی ما پول به حساب آن‌ها واریز کنند.

زورگیران از هر کدام از ما بین هشت تا ۲۰‌میلیون‌تومان گرفتند و بعد از دو روز ما را رها کردند. آن‌ها ما را تهدید کردند که موضوع را با کسی در میان نگذاریم وگرنه بلایی سر ما می‌آورند. الان من ترسیده‌ام و احتمال می‌دهم متهمان مأمورنما دوباره به سراغ من بیایند و از من اخاذی کنند.

با شکایت مرد افغان پرونده به دستور قاضی مصطفی واحدی، بازپرس شعبه‌۱۱ دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس‌آگاهی قرار گرفت.

۳۰ شاکی

همزمان با ادامه تحقیقات درباره این حادثه مأموران پلیس با شکایت‌های مشابه‌ای دیگری روبه‌رو شدند که همگی حکایت از آن داشت مردان مأمورنما از افغان‌هایی که به صورت غیرمجاز وارد ایران می‌شوند اخاذی چند میلیونی می‌کنند.

یکی از شاکیان گفت: وقتی به تهران رسیدیم دو خودرو جلوی خودرویی را که ما سوار آن بودیم گرفتند. آن‌ها در تاریکی شب با اسلحه چند تیر شلیک کردند و گفتند پلیس هستند. بهرحال ما را به سوله‌ای منتقل کردند و از ما خواستند با خانواده‌هایمان تماس بگیریم و برای آزادی‌مان از آن‌ها بخواهیم به حساب آن‌ها پول واریز کنند و ما هم مجبور شدیم و از خانواده‌هایمان خواستیم به حساب آن‌ها پول واریز کنند و بعد هم ما را رها کردند. در حالی که شکایت شاکیان پرونده به عدد ۳۰‌رسیده بود مأموران پلیس موفق به شناسایی متهمان شدند.

دستگیری باند ۶ نفره

بررسی‌ها نشان داد سردسته باند مردی به نام بابک است که با تشکیل باند شش‌نفره‌ای از افغان‌ها اخاذی می‌کنند. همچنین مشخص شد همه اعضای باند دارای مدرک لیسانس هستند که مأموران پلیس بابک و دیگر اعضای باند را یک به یک دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.

سردسته باند با اعتراف به جرم خود گفت: من لیسانس دارم و بیکار بودم که با پنج‌نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم باندی تشکیل دهیم و از افغان‌ها اخاذی کنیم. ما با چند قاچاق بر که اتباع بیگانه را بدون مجوز از مرز به تهران منتقل می‌کردند ارتباط برقرار کردیم و از آن‌ها خواستیم وقتی به تهران می‌رسند به ما اطلاع دهند تا ما در پوشش مأمور پلیس آن‌ها را بربایم و از آن‌ها اخاذی کنیم. قاچاقچیان انسان هر وقت افغان‌ها را به تهران منتقل می‌کردند به ما خبر می‌دادند و ما هم به آن‌ها پول می‌دادیم و نقشه‌مان را اجرا می‌کردیم. ما فکر می‌کردیم که افغان‌های غیرمجاز از ترس اینکه به کشورشان بازگردانده شوند شکایت نمی‌کنند و به همین دلیل با خاطرجمعی آن‌ها را می‌ربودیم و پس از دو روز حبس و گرفتن پول از خانواده‌هایشان آن‌ها را رها می‌کردیم.

تحقیقات از متهمان برای شناسایی جرائم احتمالی مشابه ادامه دارد.