آیا رابطه زناشویی وعاشقانه شما سالم است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در شبکه های اجتماعی به هر سو که نگاه می اندازی پروفایل افرادی را می بینی که به بهانه های گوناگون از جنبه های مختلف زندگی شخصی خود با عکس یا متن رونمایی می کنند و چقدر رنگارنگ هستند این نمایش ها.

اما همه ما خوب می دانیم تنها با دیدن ظاهر زندگی آدم ها در یک جامعه مجازی بزرگ به نام شبکه های اجتماعی و خواندن کپشن عاشقانه یا استوری های رمانتیک آن ها نمی توان به عمق عشق و احساس در زندگی شان پی برد.

آیا نیز جزو کسانی هستید که صفحه اینستاگرام یا پروفایل واتساپ شما با عکس های رنگارنگ و شاد پر شده اما در واقع آن را به عنوان یک پوشش ایده آل و آرمانی برای حقیقت رابطه خود انتخاب کرده اید؟

اگر چنین است آیا می دانید رابطه شما و همسرتان از چه سطح سلامتی برخوردار است و چه مواردی را می توان به عنوان هشدار قرمز در رابطه تان تلقی کرد؟

به طور کلی روابط عاشقانه در زندگی مشترک باید به احساس رضایت، شادی و ارتباط بیشتر زوجین کمک کند و اگر یک یا هر دو طرف احساس اضطراب، آشفتگی یا ناراحتی زیادی تجربه کنند ممکن است رابطه در نقطه ای دچار مشکل باشد.

در ادامه قصد داریم به تعدادی از نشانه های هشدار دهنده در روابط نا سالم اشاره کنیم اما دقت داشته باشید فهرست زیر نمی تواند همه موارد را شامل شود و تنها فاکتورهای احتمالی را بررسی خواهیم کرد.

یکی از زوجین سعی می کند دیگری را کنترل کرده یا تغییر دهد

رابطه میان زن و شوهر باید به گونه ای باشد که هر یک بتواند به راحتی ناراحتی خود از یک رفتار خاص در طرف مقابل را مطرح کند زیرا صحبت کردن در این باره و حتی درخواست تغییراتی در یک رفتار خاص هیچ ایرادی ندارد.

با این حال درست نیست به همسرش بگوید چه کاری باید انجام دهد یا سعی کند رفتارش را کنترل کند.

به طور کلی اگر همسرتان کارهایی انجام می دهد که واقعا شما را آزار داده و نمی توانید آن را بپذیرید ممکن است رابطه تان از سلامت کافی برخوردار نباشد.

به مرزهای یکدیگر احترام نمی گذارند

زوجین ممکن است در زمینه های مختلف، از میزان احترام در روابط تا حریم خصوصی مرزهایی برای خود داشته باشند.

این که یکی از زوجین وارد مرز دیگری شده، به آن فشار وارد کند یا بخواهد به اجبار تغییراتی در این مرزها ایجاد کند می تواند نشانه جدی از نا سالم بودن رابطه بین آن ها باشد.

مثلا ممکن است یکی از مرزهای مرد خانواده این باشد که بعد از بازگشت از محل کار و قبل از برقراری یک رابطه صمیمی با همسر نیاز به خلوت کوتاهی برای رفع استرس هایش داشته باشد اما همسرش بلافاصله بعد از ورود سعی کند او را در آغوش گرفته و با ناز و نوازش توجهش را به سمت خود جلب کند.

در ابتدا این رفتار ممکن است نشانه محبت زیاد تلقی شود اما ادامه پیدا کردن آن با وجود اطلاع از مرزهای همسر می تواند نشانه بی احترامی به نیازهای او محسوب شود.

زوجین زمان زیادی را با هم نمی گذرانند

روابط معمولا زمانی شکل می گیرد که افراد از همراهی یکدیگر لذت برده و تمایل داشته باشند زمان بیشتری با هم بگذرانند.

گاهی اتفاقات خاص و گذرا در زندگی می تواند باعث شود زن و شوهر اوقات کمی با هم داشته باشند که البته موقتی است اما اگر این مسئله دائمی شود و دلایلی همچون مشکلات یا مسئولیت های شغلی و غیره پشت آن وجود نداشته باشد ممکن است نشانه مشکل دار شدن رابطه باشد.

از دیگر علائم هشدار دهنده می توان به این مسئله اشاره کرد که زوجین با وجود زندگی زیر یک سقف احساس می کنند از هم فاصله زیادی دارند یا از فاصله گرفتن از هم حس خوبی پیدا می کنند. حتی گاهی به دنبال بهانه ای برای وقت نگذراندن با هم هستند.

احساس نابرابری در رابطه

روابط سالم معمولا متعادل هستند. به عنوان مثال ممکن است زوجین امور منزل و خارج از منزل و غیره را به گونه ای تقسیم کرده باشند که به هیچ یک فشار زیادی وارد نشود.

اگرچه تعادل در رابطه می تواند به عوامل نا ملموس مانند محبت، ارتباطات و انتظارات در رابطه نیز مرتبط باشد.

توجه داشته باشید طبیعی است در برخی شرایط خاص این مسئله دچار عدم تعادل شود، مثلا به دلیل بیمار شدن یکی از زوجین تمام امور منزل به دوش طرف مقابل بیفتد اما اگر عدم تعادل در رابطه دائمی باشد می تواند مشکل ساز شود.

انتقاد دائمی از یکدیگر

گاهی زن یا شوهر نسبت به کاری که طرف مقابل انجام داده احساس نگرانی کرده و واکنش نشان می دهد که این مورد هیچ ایرادی ندارد اما در یک رابطه سالم زوجین مراقب هستند که احساسات و نظرات خود را به روش های مفید و سازنده بیان کنند.

انتقاد دائم یا تحقیر کردن عمدی یکدیگر به خصوص در مورد انتخاب های شخصی مانند غذا، لباس و غیره درست نیست و انتقادی که باعث شود فرد در مورد خود احساس شرمساری یا حس بد پیدا کند معمولا بی فایده است.

زوجین احساس می کنند شنیده نمی شوند

این حالت زمانی رخ می دهد که یکی از زوجین پس از مطرح کردن مشکلاتش یا بیان آن چه در ذهنش می گذرد احساس کند طرف مقابل به آن مسئله یا مشکل بی علاقه یا بی تفاوت است.

گاهی نیز ممکن است زن یا شوهر از ترس این که طرف مقابل او را نا امید کند از بیان مشکلات یا صحبت های خود در مورد مسائل جدی نگران باشد.

از مخالفت کردن بترسند

در یک رابطه سالم زوجین هنگام بیان نظرات خود احساس امنیت دارند، حتی زمانی که نظر آن ها به معنای مخالفت با طرف مقابل باشد.

در صورتی که افراد در واکنش به نظرات مخالف همسر خود با تحقیر و بی ادبی برخورد کنند می تواند نشانه بی احترامی به طرف مقابل باشد.

اگر شما نیز متوجه شده اید در زندگی مشترک گاهی نظرات خود را سانسور کرده و نگران واکنش طرف مقابل هستید ممکن است زمان آن رسیده باشد که به یک مشاور مراجعه کنید.

در کنار هم احساس خوشبختی یا راحتی نمی کنند

در بسیاری از افراد هدف کلیدی یک رابطه مشترک شادی بیشتر و رضایت از زندگی است اما اگر یکی از زوجین همواره احساس ناراحتی داشته باشد احتمالا رابطه نیازهای او را برآورده نمی کند.

این مسئله ممکن است حتی زمانی که هر دو طرف برای بهبودی رابطه تلاش می کنند رخ دهد.

توجه داشته باشید افراد در طول زمان تغییر می کنند بنابراین احساس نارضایتی از رابطه به این معنی نیست که لزوما یک طرف کار اشتباهی کرده باشد.

اختلاف نظرها یا بحث ها به جایی نمی رسد

حل سالم اختلافات معمولا به راه حل مناسب منجر می شود اما تلاش برای حفظ رابطه یک فرایند دائمی است، بنابراین ممکن است برخی مشکلات حتی با صحبت کردن بلافاصله حل نشود اما زوجین معمولا بعد از صحبت برای حل آن ها احساس خوبی دارند و پیشرفت هایی در رابطه خود مشاهده می کنند.

اگر اغلب درباره مسائل مشابه بحث می کنید و به نتیجه مثبت هم نمی رسید می توانید آن را نشانه هشدار دهنده مبنی بر نا سالم بودن رابطه خود در نظر بگیرید.

برگرفته از : healthline