هنگام سپیده دم که هوا هنوز روشن نیست، پاک بانان مشغول نظافت خیابان‌ها می‌شوند و این نیز با خطراتی همراه است و برخی رانندگان حین رانندگی به علت بی‌احتیاطی و سرعت زیاد جان کارگران شهرداری را تهدید می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دوشنبه 29 فروردین 1401 , 00:03

  • صد آنلاین | هنگام سپیده دم که هوا هنوز روشن نیست، پاکبانان مشغول نظافت خیابان‌ها می‌شوند و این نیز با خطراتی همراه است و برخی رانندگان حین رانندگی به علت بی‌احتیاطی و سرعت زیاد جان کارگران شهرداری را تهدید می‌کنند.

 در هر محیط کاری و حتی با وجود بهترین و بالاترین استانداردهای ایمنی، احتمال وقوع حوادث مختلف وجود دارد، حوادث مختلف ممکن است باعث آسیب‌های جزئی، کلی و یا حتی مرگ افراد شده و امکان جلوگیری صددرصد از وقوع آن‎ها، به هیچ عنوان وجود ندارد؛ البته می‌توان با انجام برخی اقدامات اولیه، میزان وقوع حوادث ناشی از کار را کم کرد. برای مثال باید محیط کار در مرحله اول ایمن شده باشد، تمام تجهیزات مناسب در اختیار نیروها قرار گرفته و البته آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شده باشد.

هر چند در نگاه اول تصور عامه مردم این است که حوادث ناشی از کار تنها در محیط‌های صنعتی و خطرناک و یا انواع کارگاه‌هایی که کار سنگین انجام می‌شود رخ می‌دهد، اما باید بگوییم احتمال وقوع حادثه در هر محیطی وجود دارد؛ به‌صورت کلی و طبق تعریف ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، هر اتفاق ناگواری که در حین انجام وظیفه یا به سبب آن برای بیمه‌شده رخ دهد، جزو حوادث ناشی از کار خواهد بود.

متأسفانه بر اثر بی‌توجهی برخی از رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی هر از گاهی شاهد حادثه تلخ جان باختن یکی از پاکبانان و یا کارگران فضای سبز هستیم که در هنگام خدمت‌رسانی و تمیز کردن خیابان‌ها جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند.

هنگام سپیده دم که هوا هنوز روشن نیست، رفتگران مشغول رفت و روب خیابان‌ها می‌شوند و این نیز با خطراتی همراه است و برخی رانندگان حین رانندگی به نقطه مقابل خود توجه کافی ندارند و با بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری خود جان کارگران شهرداری و همچنین عابران را تهدید می‌کنند.

روایت فوت و مصدومیت پاکبانان و مأموران نظافت شهرداری اصفهان
۱۳ آذر ماه سال گذشته بود که ۲ کارگر رفتگر شهرداری اصفهان حین انجام کار بر اثر برخورد یک وانت پیکان با خودروی حمل زباله دچار حادثه شدند که یکی از آن‌ها جان باخت و دیگری به بیمارستان منتقل شد.

علت تصادف سرعت بالای یک وانت پیکان عنوان شد که با ماشین حمل زباله شهرداری برخورد و کارگری که پشت خودرو مشغول انجام وظیفه بود را دچار سانحه کرد.

عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه فوت کارگر شهرداری را رقم زد
در حادثه‌ای دیگر ساعت ۸ صبح جمعه ۲۹ بهمن در محدوده پل شهید مطهری در پیاده‌رو بزرگراه شهید خرازی راننده خودروی سواری پس از تصادف با رفتگر شهرداری، از محل حادثه متواری می‌شود، شدت تصادف و سرعت راننده به قدری زیاد بود که خودرو از گاردریل بزرگراه و دیگر موانع عبور کرده و در پیاده‌رو با این پاکبان برخورد می‌کند.

 تمام نکات ایمنی توسط کارگر متوفی شهرداری رعایت شده بود
امیر حیدری، مدیرعامل شرکت راهیابان فردا در این باره می‌گوید: کارگر متوفی، لباس مخصوص شب‌رنگ به تن داشته و در پیاده‌رو بزرگراه و با رعایت فاصله قانونی از محل تردد خودروها مشغول نظافت بوده است، اما خواب آلودگی راننده و سرعت بالا موجب شده خودرو از مسیر بزرگراه خارج شده و پس از شکستن تابلوی راهنمایی و رانندگی و برخورد با گاردریل‌ها، وارد پیاده‌رو شود و جان کارگر شهرداری را بگیرد.

علت تصادف در این حادثه ترافیکی عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به علت تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده سواری پژو توسط کارشناسان پلیس راهور تشخیص داده شد.

 فوت پاکبانان شهر اصفهان

تصادف دو پاکبان منطقه ۱۰ اصفهان حین انجام کار
اما در تاریخ ۱۹ و ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح دو پاکبان شهرداری اصفهان حین انجام کار دچار سانحه تصادف می‌شوند و به بیمارستان منتقل می‌شوند.

داوود بحیرایی مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به این دو تصادف می‌گوید: یکی از کارگران خدمات شهری این منطقه حین انجام کار در اتوبان فرودگاه اصفهان دچار سانحه تصادف شد که پس از وقوع حادثه تصادف راننده خاور پس از تصادف با پاکبان، از محل تصادف گریخت؛ البته با هوشیاری مسؤولان انتظامی که در محل تصادف حاضر شده بودند، بلافاصله این راننده دستگیر شد.

وی از حادثه دیگری برای یکی دیگر از پاکبانان این منطقه خبر داد و گفت روز پنجشنبه نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ به علت برخورد یک موتورسیکلت که روشنایی لازم را نداشت، یکی دیگر از پاکبان این منطقه، از ناحیه پای چپ، بینی و صورت دچار شکستگی شد.

مرگ سومین کارگر شهرداری اصفهان به دلیل بی‌احتیاطی راننده پژو
در حادثه دلخراش دیگری صبح روز جمعه ۲۶ فروردین ماه ساعت ۷ و ۲۳ دقیقه کارگر شهرداری بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو پژو پارس در خروجی خیابان هشت بهشت در محدوده بزرگراه شهید صیاد شیرازی، جان خود را از دست داد.

به گفته مجتبی حق‌شناس، رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۴ شهرداری اصفهان کارگر متوفی، لباس مخصوص پاکبانی به تن داشته و پس از پایان کار خود، از بزرگراه در حال خروج بوده که در رمپ خروجی خیابان هشت بهشت، دچار سانحه می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق کروکی ترسیم شده از سوی پلیس راهور، راننده پژو پارس به طور صددرصد مقصر است، گفت: به دلیل عدم توجه به جلو، تأخیر در رویت و عدم احساس مسؤولیت فردی و اجتماعی منجر به بروز این حادثه تأسف‌بار شده به طوری که پس از برخورد با کارگر شهرداری، وی را به میزان ۹ متر به جلو پرتاب کرده است.

پاکبانی که برای کسب روزی حلال در دل تاریکی به خیابان می زند تا شهر را برای من و شما پاک و آماده کند به علت سهل‌انگاری یک راننده، جان می‌دهد، فوت این پاکبان بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی استان داشت وسبب  تأثر و اندوه شهروندان  شد.

وقوع یک تا ۲ مورد تصادف در ماه با ماشین‌های مکانیزه نظافت
رامین میرعسگری، رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان  با اشاره به حوادث رانندگی که منجر به کشته و زخمی شدن مأموران خدماتی شهرداری شده است، اظهارداشت: به پیمانکاران ابلاغ کرده‌ایم که باید رعایت مسائل ایمنی را در حین کار داشته باشند و مسؤولیت ایمنی کارگران با پیمانکار است.

وی با ابراز تأسف از اینکه از سال گذشته تاکنون ۳ مورد حادثه منجر به فوت کارگران شهرداری اصفهان را بر اثر تصادفات رانندگی را داشته‌ایم که در همه این حوادث رعایت مسائل ایمنی شده بود، گفت: در حادثه روز جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ طبق گزارش پلیس راهور صددرصد راننده مقصر بوده است، چون کارگری که نزدیک پل وحید بوده در پیاده رو نظافت انجام می‌داد و خودرو منحرف شده و وارد پیاده‌رو شده و با کارگر شهرداری تصادف می‌کند.

میرعسگری با اشاره به حادثه روز جمعه ۲۶ فروردین ماه در خروجی رمپ اتوبان شهید صیاد شیرازی به بلوار هشت بهشت و فوت کارگر شهرداری عنوان کرد: این کارگر بعد از اتمام کار در حال ترک اتوبان بوده است که خودرو پژو به دلیل عدم توجه به جلو و سرعت زیاد با پاکبان شهرداری برخورد می‌کند و منجر به فوت او می‌شود.

نظافت اصلی شهر اصفهان مکانیزه است
 رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نظافت اتوبان‌ها و خیابان‌های سطح شهر باید انجام شود و یک کار اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: نظافت اصلی شهر اصفهان مکانیزه است و کارگران در اتوبان در صورتی که  ماشین مکانیزه نتواند این نظافت را انجام دهد به صورت محدود در روزهای تعطیل و ساعت اولیه صبح نظافت را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به نصب آدمک‌ها و علایم ایمنی حین انجام نظافت در اتوبان‌های سطح شهر اصفهان بیان کرد: با توجه به این علایم ایمنی باز هم حادثه داریم، تخطی از سرعت مطمئنه و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی افزایش پیدا کرده است.

میرعسگری اضافه کرد: در اسفند سال گذشته برای نظافت در اتوبان فرودگاه ۶ نفر کارگر پرچم به دست بودند و یک ماشین کنترل نظارت هم با چراغ‌گردان برای هشدار به رانندگان حضور داشت، اما با این حال خودرویی منحرف می‌شود و به یکی از کارگران برخورد می‌کند و به دلیل عدم توجه به جلو با خودرو کنترل نظارت با چراغ گردان هم برخورد کرد.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو و سرعت زیاد گفت: ماشین‌های مکانیزه نیز هراس دارند در اتوبان تمیزکاری کنند، با اینکه سرتاسر ماشین چراغ‌های گردان و چشمک زن وجود دارد، در ماه یک تا ۲ مورد تصادف با ماشین‌های مکانیزه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات تمهیداتی در این زمینه اندیشیده می‌شود تا حوادث کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر کار نظافت در اتوبان زیاد و طولانی مدت باشد، بدون مجوز از پلیس راهور امکان‌پذیر نیست و نظافت جداول در اتوبان‌ها بیشتر صبح‌های جمعه ساعت ۶ تا ۷ صبح که تردد خیلی کم است در حد یک ساعت انجام می‌شود.

حفاظت جان پاکبانان شهرداری با نصب تجهیزات الکترونیکی به لباس آن‌ها

محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان  با اشاره به تصادفات اخیر مأموران و پاکبانان شهرداری حین انجام وظیفه اظهار داشت: در تصادفات اخیر که منجر به فوت پاکبانان شده است، آن‌ها لباس‌های مناسب که دارای شبرنگ بوده، پوشیده بودند.

وی با اشاره به حادثه تصادف مأمور شهرداری اصفهان در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته در پیاده‌رو بزرگراه شهید خرازی گفت: در این حادثه خودرو از بزرگراه خارج و از روی لبه جدول حاشیه بزرگراه که به عنوان یک مانع فیزیکی بوده عبور کرده و به کارگر شهرداری برخورد می‌کند.

محمدی بیان کرد: بعضی مواقع در بزرگراه‌های شهر اصفهان مشاهده می‌شود که خودروهای پیمانکاران مرتبط با نظافت، در ساعت‌های اوج ترافیک نسبت به تمیزکاری جداول و خیابان‌ها اقدام می‌کنند که بهتر است این کار را در شب در ساعت‌های خلوت انجام دهند؛ بسیاری از خیابان‌های اصفهان روشنایی آن‌ها در شب مطلوب است و پاکبانان می‌توانند شب‌ها این کار را انجام دهند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود هنگام نظافت منطقه‌ای، برای حفاظت جان مأموران شهرداری تجهیزات الکترونیکی روز به لباس آن‌ها متصل شود و تنها به شبرنگ اکتفا نکنند، در حال حاضر یک چراغ قوه که حالت الکترونیکی دارد به لباس پلیس نصب است و چشمک می‌زند.

وی با بیان اینکه نیاز است تجهیزات روز و مدرن که حالت چراغ چشمک‌زن داشته باشد به لباس پاکبانان نصب شود، ادامه داد: در وضعیت حال حاضر بعضی از رانندگان هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند و تمرکز از راننده گرفته می‌شود و راننده موقع رانندگی تمرکز ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: علت بسیاری از تصادفات در کشور و استان اصفهان ناشی از عدم توجه به جلو است به این دلیل که بعضی از رانندگان موقع رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه تمرکز کافی ندارند؛ تلفن همراه، نقش بسیار زیادی در جلوگیری از تمرکز رانندگان در رانندگی دارد.

سرعت‌های سرسام‌آور جان کارگران شهرداری را می‌گیرد
تصادف یکی از مهم‌ترین خطراتی است که کارگران شهرداری به‌ ویژه پاکبانان را تهدید می‌کند، خطری که هر سال جان تعدادی از این قشر زحمتکش را گرفته و برخی را نیز با مصدومیت‌های مختلف روبه‌رو می‌کند. به‌گفته کارشناسان، پاکبانان بیشترین تلفات انسانی را حین انجام کار بر اثر برخورد با خودرو دارند؛ پاکبان و کارگران خدمات شهری برای نظافت و تمیزی شهر جان خود را به خطر می‌اندازند و رانندگان خاطی بی‌محابا با سرعت‌های سرسام‌آور در معابر و بزرگراه‌ها جولان می‌دهند.

تمرکز بر احتیاط رانندگان، رافع مسؤولیت‌های پیمانکاران شهرداری در مقام کارفرما، نیست و آن‌ها مطابق آیین‌نامه وسایل حفاظت فردی مصوب ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ مکلف به شناسایی و ارزیابی شرایط محیط کار برای تشخیص و کنترل خطرات هستند. در عین حال  مطابق مواد ۲ و ۳  این آیین‌نامه کارفرما باید وسایل حفاظت فردی مناسب را رایگان در اختیار کارگران بگذارد و آموزش‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از آن‌ها به کارگران ارائه کند.

با توجه به تکرار حوادث دلخراشی از این دست، لازم است رانندگان مختلف با رعایت ضوابط عبور و مرور و توجه به سرعت مطمئنه، مراقب جان کارگرانی باشند که در ساعات مختلف روز، به نظافت و پیراستگی شهر مشغول هستند؛ بی‌شک شغل پاکبانی یکی از مهم‌ترین شغل‌های جامعه ماست، که اگر نباشد آلودگی تمام شهر را فرا می‌گیرد.