حوادث رکنا: در کمتر از یک ساعت 7 زلزله در استان هرمزگان رخ داد.

وقوع 7 زلزله ریشتر بالا در استان هرمزگان فقط در یک ساعت ! / مردم هوشیار باشند + فیلم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 Play Video

 حجم ویدیو: 4.38M |  مدت زمان ویدیو: 00:02:18

به گزارش رکنا، در 24 ساعت گذشته زلزله بیشتر نقاط کشور از جمله استان های هرمزگان ، گیلان، قزوین، مرز تهران و قم، اصفهان و کرمان را لرزاند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط مرکز زلزله نگاری کشور،  بیشترین تعداد وقوع زلزله در استان هرمزگان در صبح امروز بوده است.

7 زلزله وحشت آور در هرمزگان

اولین زلزله در ساعت 10 و 25 دقیقه با 4/5 ریشتر و عمق 19 کیلومتری از سطح زمین در فاصله ی 11 کیلومتری از بندر چارک ثبت شده است.

دومین زمین لرزه در  ساعت 10 و 29 دقیقه با بزرگی 4/4 ریشتر در عمق 14 کیلومتری و در فاصله ی 35  کیلومتری جزیره کیش روی داده است.

سومین زلزله در ساعت 10 و 34 دقیقه با بزرگی 4/6 ریشتر، درعمق 16 کیلومتری و در فاصله 7 کیلومتری بندر چارک ثبت شده است.

زلزله دیگر در ساعت 10 و 36 دقیقه با 5/2 ریشتر در عمق 8 کیلومتری از سطح زمین و 17 کیلومتری بندر چارک روی داده است.

پنجمین زمین لرزه در ساعت 10 و 45 دقیقه با بزرگی 4/2 ریشتر، با 22 کیلومتر عمق و در 9 کیلومتری بندر چارک ثبت شده است.

ششمین زلزله در ساعت 10 و 58 دقیقه با برگی 3/7 ریشتر، در عمق 28 کیلومتری از سطح زمین و در 16 کیلومتری جناح در استان هرمزگان رخ داده است.

هفتمین و آخرین زمین لرزه در ساعت 11 و 18 دقیقه صبح با 4/7 ریشتر و در عمق 14 کیلومتری از سطح زمین در 17 کیلومتری بندر چارک ثبت شده است.

مظفری معاون امداد و نجات هلال‌احمر هرمزگان گفت: امروز شاهد تعدادی زلزله بالای ۴ ریشتر بودیم که شدیدترین آن، زمین‌لرزه ۵/۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری در حوالی شیرکوه شهرستان بندرلنگه و بخش جناح در بستک بود. تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر اعزام شده‌اند. تاکنون تلفات جانی و مالی گزارش نشده است.

علت وقوع زلزله های پی در پی در هرمزگان

دو علت برای زمین لرزه‌های این منطقه وجود دارد. اولا هرمزگان، از مناطق زلزله خیز کشور است و تغییرات پوسته‌ای زیادی دارد. دوما این منطقه، محل تغییر روند گسل‌ها است.

گسل‌های شمال غرب جنوب شرقی، با گسل‌های شمال شرق جنوب غربی و گسل‌هایی مانند میناب، تلاقی دارند همچنین گنبد‌های نمکی بسیاری در این محل وجود دارد که سازندگان پلاستیک از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تغییرات پوسته‌ای باعث ایجاد لرزه می‌شود، اما بیش از ۹۷ درصد از این تغییرات بدون لرزه هستند. همچنین لرزه‌هایی که پیش می‌آیند معمولا به صورت گروهی و با شدت کم هستند.

 این منطقه شاهد زلزله‌هایی با مقیاس بزرگ هم بوده است، اما بیشتر لرزه‌ها مقیاس کوچک هستند.