حوادث رکنا: اگر در هفته‌های گذشته از خانه شما در مشهد سرقت شده است، این گزارش را با دقت بخوانید.

این دزدان هفته گذشته در مشهد 11 خانه را خالی کردند + جزئیات دستگیری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  به گزارش رکنا، ماجرا به ظاهر ساده بود، سارقان چندین منزل را در مشهد خالی کرده و داروندار شهروندان را با خود برده بودند. اما این همه ماجرا نبود و حاشیه های پررنگ تر از متن آن بود. خانه خرابی شهروندان و ناتوانی در تأمین دوباره وسایل سرقت شده، بیشتر از خود سرقت داد شهروندان را درآورده بود. موضوعی که موجب ورود ضربتی کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت های پلیس آگاهی خراسان رضوی به پرونده شد و دست سارقان را به اعتراف خودشان پس از یازدهمین سرقت، برای قانون رو کرد.

ماجرای سرقت های مکارانه از منازل در مناطق مختلف مشهد، تبدیل به کلافی سردرگم شده بود و هر روز با شکایت شهروندی دیگر و مراجعه به کلانتری ها به تعداد آن ها اضافه می شد. موضوعی که موجب شد تا با دستور سرهنگ جواد شفیع زاده، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی، کارآگاهان پلیس پایگاه جنوب پلیس آگاهی، به این پرونده ورود کنند و جلو تکرار بیشتر آن را بگیرند.

کارآگاهان پس از بررسی های اولیه و میدانی تعدادی از مال باختگان را برای بررسی اظهاراتشان دعوت کردند. نتیجه ساعت ها گفت وگو با مال باختگان نشان داد که بیشتر این افراد دارای خانه های ویلایی هستند و نه تنها از قفل و بند مناسبی برای امنیت منزلشان استفاده نکرده اند، بلکه از تجهیزات بازدارنده ای همچون دزدگیر و دوربین های مداربسته نیز که می تواند در پیشگیری از سرقت ها مؤثر باشد استفاده نکرده بودند.

شناسایی اولین سرنخ

مأموران با ثبت اظهارات مال باختگان و همچنین بررسی شگرد به کار گرفته شده هنگام ورود سارقان به این منازل که عموما با تخریب قفل توانسته بودند به این اماکن نفوذ کنند، مطمئن شدند که همه سرقت ها از سوی یک فرد یا گروه انجام شده و آن ها به دنبال سارقانی سریالی هستند.

همین سرنخ مهم در کنار اطلاعات میدانی کارآگاهان منجر به چهره زنی یکی از متهمان احتمالی در این پرونده شد. مأموران با اقدامات تخصصی بعدی و استفاده از بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه ای موفق به شناسایی هویت این فرد شدند.

دستگیری اولین متهم

این اطلاعات با دیگر مستنداتی که نشان دهنده نقش این متهم در پرونده بود در اختیار مقام قضایی قرار گرفت و منجر به صدور حکم دستگیری متهم شد. در ادامه مأموران عملیاتی ویژه برای شناسایی مخفیگاه متهم را در دستور کار قرار دادند و در نهایت در عملیاتی مقتدرانه و ضربتی این فرد را دستگیر کردند.

متهم به مقر انتظامی منتقل و بازجویی ها از او آغاز شد. متهم با داستان سرایی قصد داشت خود را از اتهامی که با آن روبه رو شده بود برهاند اما تصویر ثبت شده از او هنگام سرقت، مستند محکمی بود که اتهام او را ثابت می کرد.

ثبت اولین اعتراف

متهم که مردی جوان بود با دیدن مستندات محکم مأموران لب به اعتراف گشود و از نقش داشتنش در این سرقت ها پرده برداشت. این فرد در بازجویی های تخصصی تا کنون به یازده فقره سرقت اعتراف کرده و در ادامه سه همدستش را نیز لو داده است.

کارآگاهان پس از به دست آوردن این اطلاعات بلافاصله با هماهنگی های صورت گرفته توانستند سه متهم دیگر پرونده را نیز شناسایی و دستگیر کنند. همچنین این افراد زمینه دستگیری دو مال خر اقلام مسروقه را نیز فراهم کردند.

کشف اولین کالاهای سرقتی

مأموران در بازرسی از مخفیگاه متهمان مقداری لوازم سرقتی از منازل شهروندان همچون تعدادی شیرآلات کامل ساختمان، درب و پنجره و ... را کشف کردند که فهرست این اقلام پس از توقیف به پرونده ضمیمه شد.

سرهنگ جواد شفیع زاده، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی در پایان با اشاره به اینکه این سرقت ها اولین و آخرین سرقت از منازل شهروندان نبوده و نخواهد بود، از افرادی که سرقت از خانه هایشان را به پلیس اعلام کرده اند خواست تا برای پیگیری موضوع و شناسایی اموال مسروقه خود به سامانه «نما» در بستر فضای مجازی که با نشانی اینترنتی www.police.ir در دسترس است، سر بزنند