رکنا: شهر باستانی حریره، این روزها در کیش حال و روز آنچنان خوشی ندارد.در نزدیکی این شهر تاریخی درخت کهنسالی به نام لور یا انجیر بنگالی وجود دارد که با بی تدبیری یک انسان، بخشی از آن خشک شده است.درختی که 500 تا هزار ساله است.

درخت هزار ساله حریره کیش را با گازوئیل خشکاندند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

   شهر تاریخی حریره، با قدمتی 800 ساله، مربوط به قرن های چهار تا ده هجری قمری است. این شهر باستانی 120 هکتار وسعت دارد و روزسال هایی که به واسطه پهلو گیری کشتی های فراوران، دوران اوج شلوغی جزیره کیش هم محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در دوران خاصی، جزیره کیش برحسب موقعیت ویژه خود، تبدیل به یک بندرگاه ویژه با جایگاه استثنایی می شود. به همین منظور، برای استفاده هرچه بیشتر از این فرصت، شمال جزیره کیش، برای احداث شهری بندری انتخاب می شود. همچنین برای این شهر حصاری کشیده شد و تجارت از طریق دریا، با کشورهای مختلف از جمله عربستان شکل گرفت.

امارت اعیانی در این شهر، که در دهه 70 کشف شد، یکی از قسمت های این شهر است که در دهه 70 از زیر خاک بیرون آورده شد. این امارت در دو طبقه و به شکل تو در تو ساخته شده بوده است. همچننی سعدی شیرازی در سفر به این جزیره نیز در این امارت حضور داشته است.

یکی از زیباترین قسمت های این امارت، قناتی است که از جنس ساروج ساخته شده است و جزیره کیش تنها جزیره ای است که منبع آب شیرین داشته و هنوز هم دارد.

آراسته اطهری، تور لیدر ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در نزدیکی این شهر تاریخی درخت کهنسالی به نام لور یا انجیر بنگالی وجود دارد که با بی تدبیری یک انسان، بخشی از آن خشک شده است، می گوید: این درخت 500 تا هزار ساله است. دو سالی می شود یک نفر با ریختن گازوئیل باعث شد بخشی از این درخت خشک شود. البته امید است که این درخت مجددا جان بگیرد.

او می افزاید: در دو سال اخیر، محوطه سازی در این شهر انجام شده است؛ ولی باتوجه به وسعت این فضا، هنوز این مقدار کم است. همچنین تابلوهایی که معرفی کننده بنا باشد در هیچ جای این محل نصب نشده اند. این تابلوها باید به دو زبان انگلیسی و فارسی نصب شود. همچنین مرمت های این بنا، به بافت امروزی شباهت پیدا کرده است و بنا را از حالت تاریخی خود خارج کرده است.

این تورلیدر در ادامه می گوید که در این محل موزه ای تعبیه شده است که از نظر موقعیت جغرافیایی در موقعیت خوبی است اما برای بازدید عموم بازگشایی نشده و مسئولان می گویند اداره موزه های استان خوزستان فعلا مجوز لازم را صادر نکرده است در صورتی که اشیاء موزه چیده شده اند.

آراسته اطهری در پایان می گوید: خیلی از بازیدکنندگان، روی این دیوارهای 800 ساله یادگاری می نویسند. از بچه 9 ساله گرفته تا 60 ساله. با این وجود این فضا، کلا دو نگهبان دارد. همچنین این شهر، نه حصار کشی شده است و نه دوربین امنیتی دارد. همچنین لازم است که قسمت هایی که الان زیر خاک است با شروع عملیات های خاک برداری، از زیر خاک خارج شوند.