حوادث رکنا: مادر مقتول پس از ۱۶سال چشم‌انتظاری برای قصاص، قاتل را به حرمت امام رضا(ع) بخشید.

بخشش قاتل بی رحم به حرمت خادمان امام رضا ( ع) / قاتل 12 سال فراری بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

   به گزارش رکنا، «به حرمت امام رضا (ع) از خون پسرم گذشت می‌کنم و قاتل او را می‌بخشم.» مادر که ۱۶سال در انتظار دیدن قاتل پسرش بالای چوبه‌دار بود، با حضور خادمان و پرچم گنبد امام هشتم در خانه‌اش‌، از قصاص گذشت و قاتل را بخشید. قاتل در این سال‌ها ازدواج کرده و صاحب دو فرزند شده بود اما پیگیری‌های پدر و مادر مقتول ، باعث شد بعد از ۱۴سال زندگی مخفیانه، دستگیر شود.

 ماجرای این قتل ، ۱۶سال قبل و در یکی از محله‌های شهرستان رفسنجان استان کرمان رقم خورد. در جریان درگیری خیابانی چند پسر جوان که بدون انگیزه و اختلاف قبلی رخ داده بود، پسر ۲۴ ساله‌ای به نام رضا هدف ضربه‌های چاقوی یکی از شرکت‌کنندگان در دعوا قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات و خونریزی جان باخت. پس از این جنایت‌، پرونده‌ای در دادسرا و پلیس آگاهی رفسنجان تشکیل شد اما جست‌وجوها برای یافتن قاتل بی‌نتیجه ماند.

محمدتقی ابوالهادی‌زاده، وکیل اولیای دم مقتول گفت: «قاتل از استان خارج شده بود و تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری او ادامه داشت. سرانجام پرونده به صورت غیابی رسیدگی شد و برای قاتل حکم قصاص غیابی صادر شد. اولیای دم با گذشت بیش از ده سال از این جنایت همچنان پیگیر دستگیری قاتل تک پسرشان و اجرای حکم قصاص او بودند. در این مدت رد قاتل در استان‌های مختلف به دست آمد اما وقتی ماموران سراغش می‌رفتند، او مخفیگاهش را تغییر داده بود.»

پیگیری‌ها برای دستگیری قاتل ادامه داشت تا این‌که دو سال قبل‌، کارآگاهان پلیس آگاهی توانستند قاتل فراری را در اطراف یزد شناسایی کنند. او در این سال‌ها با هویت غیرواقعی زندگی می‌کرد و ۱۰ سال قبل ازدواج کرده و صاحب دو فرزند شده بود.

دستگیری قاتل توسط پلیس

ماموران با دستور قضایی قاضی اجرای احکام، سراغ قاتل رفته و او را دستگیر کردند. قاتل فراری که تصور نمی‌کرد‌، بعد از این همه سال دستگیر شود‌، بعد از انتقال به رفسنجان تقاضای واخواهی کرد اما رد شد و با تائید حکم قصاص در یک قدمی چوبه‌دار قرار گرفت. تنها امید او برای زندگی دوباره بخشش اولیای دم بود اما مادر رضا فقط درخواست قصاص داشت و کسی را برای صلح و سازش به خانه‌اش راه نمی‌داد.

ابوالهادی‌زاده ادامه داد:« خانواده قاتل سراغ من آمدند و درخواست داشتند برای جلب رضایت پادرمیانی کنم. قاتل حالا دو فرزند داشت و چشم امید فرزندانش به بخشش اولیای دم بود. اما مادر رضا به هیچ عنوان حاضر به بخشش نبود و اجازه نمی‌داد حتی مسؤولان شهرستان برای جلب رضایت به خانه‌اش بیایند. به هر کسی هم که به خانه‌اش می‌آمد‌، می‌گفت مهمان حبیب خداست اما اگر برای رضایت آمده‌اید، وارد نشوید. » یک اتفاق؛ مسیر این پرونده را تغییر داد و مادر مقتول را که ۱۶سال در انتظار اجرای حکم قصاص قاتل فرزندش بود راضی به بخشش کرد. « گروهی از خادمان حرم امام رضا(ع) به شهر ما آمده بودند که از آنها درخواست شد برای بخشش پیشقدم شوند. مادر رضا وقتی فهمید خادمان حرم رضوی هستند به حرمت امام رضا(ع) آنها را به خانه راه داد. پس از صحبت‌های خادمان‌، مادر مقتول به حرمت

امام هشتم اعلام کرد قاتل را می‌بخشد و با رضایت او و پدر رضا، مرد اعدامی از قصاص رها شد.» دیروز -  سه‌شنبه- اولیای دم با حضور در دفتر‌خانه بخشش خود را ثبت رسمی کردند تا ۱۶سال چشم انتظاری مادر برای قصاص قاتل با بخشش ، پایان خوشی را رقم بزند. برای مصاحبه با مادر مقتول با او تماس گرفتیم که یکی از بستگانش اعلام کرد‌، او آمادگی صحبت در این باره را ندارد. وی ادامه داد: « پدر و مادر رضا به حرمت امام هشتم قاتل را بخشیدند و به دلیل این‌که توان رو به رو شدن با قاتل فرزندشان را ندارند‌، شرط کردند قاتل بعد از آزادی برای همیشه رفسنجان را ترک کند. این قتل بدون انگیزه قبلی رخ داد و قاتل نزدیک به ۴۰ضربه چاقو به رضا زده بود و همین باعث شد مادرش در این سال‌ها دنبال دستگیری قاتل و قصاصش باشد. او می‌گفت‌، قاتل با قساوت پسرم را کشت.»