۶ مأمور پلیس شهرستان سبزوار که در جریان بازداشت سه مجرم تحت تعقیب، آن‌ها را با شلیک گلوله به کام مرگ کشانده بودند، به قصاص محکوم شدند.

۶ مامور نیروی انتظامی قصاص می‌شوند/ آنها ۳ متهم را به قتل رسانده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سه شنبه 21 تیر 1401 , 12:39

چهارم آبان سال‌۹۴، مأموران پلیس تهران از حادثه تیراندازی در سه راه افسریه باخبر و برای بررسی‌های بیشتر به محل اعزام شدند. شواهد نشان داد مأموران پلیس شهرستان سبزوار در جریان عملیات تعقیب و گریز با یک خودروی پراید، قاتل فراری به نام فرشید ۲۴ ساله، برادر ۳۰‌ساله‌اش فرشاد و یکی از دوستانش به نام عباس ۲۶ ساله را با شلیک گلوله به کام مرگ کشانده‌اند. همچنین در جریان تیراندازی یک سرباز وظیفه از کلانتری خلیج فارس مجروح شده‌بود که به بیمارستان منتقل شد.

با انتقال اجساد به پزشکی قانونی، مأموران پلیس تحت بازجویی قرار گرفتند. یکی از آن‌ها گفت: «فرشید بعد از ارتکاب قتل در سبزوار متواری شد. در تعقیب او بودیم که متوجه شدیم به شهر تهران آمده است. با نیابت قضایی از شهرستان سبزوار راهی تهران شدیم تا او را بازداشت کنیم. از پارک زیتون پاکدشت پراید مورد نظر را تعقیب می‌کردیم. در این مدت چهار بار با پلیس‌۱۱۰ تماس گرفتیم و درخواست نیروی کمکی کردیم، اما هیچ نیرویی فرستاده نشد. حین عملیات بود که به خاطر فرار خودروی مورد نظر و بی‌توجهی او به هشدار‌ها مجبور به شلیک شدیم. هوا تاریک بود به همین خاطر بنا به قانون به کار‌گیری سلاح اول به لاستیک‌های پراید شلیک کردیم، اما راننده پراید به سرعت ماشین اضافه کرد و همچنان در حال فرار بود.»

مأمور پلیس ادامه داد: «خودرو‌های ما سمند و پژو بود. در حالی که مماس با پراید حرکت می‌کردیم، راننده پراید خودرو را متوقف کرد تا دنده عقب حرکت کند. همان موقع فرشید همراه برادرش از ماشین پیاده شد و دستش را به سمت کمرش برد. فکر کردیم اسلحه همراهش است و می‌خواهد شلیک کند، به همین خاطر به طرف آن‌ها شلیک کردیم.» مأمور پلیس در آخر گفت: «باور کنید قصد کشتن آن‌ها را نداشتیم و نمی‌دانستیم در خودروی پراید غیر از فرشید سه نفر دیگر نیز همراه او هستند.» با تأیید این توضیحات از سوی دیگر مأموران پلیس، پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و روی میز هیئت قضایی شعبه دوم دادگاه قرار گرفت.

ابتدای جلسه پدر فرشید در جایگاه ایستاد و برای شش مأمور پلیس به شرط پرداخت تفاضل دیه درخواست قصاص کرد و گفت: «بعد از اینکه پسرم به اتهام قتل عمد تحت تعقیب قرار گرفت متوجه شدیم فرد دیگری عامل شلیک بوده‌است.»

در ادامه مأمور پلیس به اتهام سه قتل عمدی، تخریب عمدی خودرو و مجروح کردن سرباز وظیفه بعد از شرح دوباره حادثه در آخرین دفاعش گفت: «قبول دارم با کلاشنیکف ۱۲‌تیر شلیک کردم و باعث مرگ دو برادر شدم، اما سرباز وظیفه به خاطر برخورد گلوله به پایش زخمی شد و این نشان می‌دهد شلیک به طرف پایین ماشین بوده‌است. باور کنید نمی‌دانستیم سرنشینان دیگری هم در خودرو نشسته‌اند.»

او در پاسخ به سؤال قاضی درباره اینکه چطور متوجه حضور سه سرنشین دیگر در خودرو نشده بودید، گفت: «به خاطر تاریکی هوا و حرکت خودرو‌ها با نور بالا متوجه سرنشینان نشدیم.»

در پایان شش مأمور پلیس به قصاص محکوم شدند، اما این حکم در دیوان عالی کشور نقض و متهمان برای دومین بار محاکمه شدند. این بار نیز آن‌ها به قصاص محکوم شدند، اما رأی صادره از سوی قضات شعبه ۴۷ دیوان شکسته شد. به این ترتیب پرونده به دادسرا ارسال و بعد از کامل شدن تحقیقات و رفع نواقص، برای سومین‌بار روی میز هیئت قضایی شعبه دوم دادگاه به ریاست قاضی زالی قرار گرفت. در آن جلسه متهمان بار دیگر از خودشان دفاع کردند. در پایان هیئت قضایی با توجه به انکار متهمان، اما با توجه به مدارک در پرونده و شواهد موجود هر شش مأمور پلیس را برای سومین‌بار به قصاص محکوم کرد.