رکنا: با وجود این که سیل چند روز گذشته در ایران جان ده ها نفر از هموطنان را گرفت، اما در دل همین حادثه دردناک، شاهد خلق شدن صحنه های زیبایی از همدلی میان ایرانیان برای نجات جان یکدیگر بودیم؛ از نجات جان کودکان گرفتار در سیل تا کمک برای خارج کردن خودرو و احشام همشهریان از مهلکه و سنگ زدن به گردشگران برای آگاه کردن آنها از خطر سیل. در این میان، سرهنگ رضا خلیلی نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان انار هم یکی از ایرانیانی بود که فداکاری عظیمی را برای نجات جان 14 ایرانی گرفتار در سیل انجام داد.

فیلم / فرمانده شجاع پلیس دهقان فداکار شد ! / نجات 14 نفر از سیل با دستان خالی !
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    حجم ویدیو: 161.78M

 مدت زمان ویدیو: 00:10:42

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شبی که رگبار شدید از آسمان می زد و غرش رعد و برق به همراه جاری شدن سیل عظیم، وحشتی وصف ناشدنی را در دل مردمان شهرستان انار استان کرمان ایجاد کرده بود، ناگهان به فرمانده انتظامی این شهرستان خبر رسید که 11 نفر در یک اتاقک خشتی در باغات پسته این شهرستان گیر کرده اند و نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ زیرا سیل شدید تمام اطراف آنها را فراگرفته بود و لحظه به لحظه نیز ارتفاع آب در اتاقک نگهبانی بالاتر می رفت.

این افراد که مرگ را در یک قدمی خود می دیدند، با تمام نهادهای امدادی شهرستان تماس می گیرند، اما چون نیروهای امدادی هرکدام در گوشه ای از منطقه انار مشغول به فعالیت بودند، هیچ کدام نمی توانند که برای امدادرسانی به افراد گرفتار در سیل به محل باغات پسته بیایند. در چنین شرایطی گرفتاران سیل انار وقتی می بینند که هیچ کس نیست به فریاد آنها برسد، با سرهنگ رضا خلیلی نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان تماس می گیرند و او نیز به همراه دو نفر از نیروهای خود به نام های سروان حسین عظیمی و سروان حسین افروشته نیمه شب به دل سیل می زند.

تماس 11 شهروند گرفتار در سیل با فرمانده انتظامی انار

شدت وقوع سیل در شب 8 مرداد 1401 در شهرستان انار بسیار زیاد بود و سیلاب جاده ترانزیت کرمان به تهران را در حوالی این شهرستان کاملا زیر آب برده بود، زیرا سد خاکی دهج در بالادست انار به صورت ناگهانی شکست و سیل وارد جاده شد. در این شرایط بسیاری از خودروهایی که در جاده تردد می کردند، غافلگیر شدند و نتوانستند خود را از مهلکه نجات دهند. همزمان با این اتفاق، تعدادی از شهروندان انار نیز برای سرکشی از باغات پسته خود به حاشیه شهر رفته بودند و البته چند نفر از نگهبانان باغات پسته نیز با وجود هشدار سیل این باغات را ترک نکرده بودند.

در چنین شرایطی بود که 11 سیل زده شامل 8 نفر از اهالی انار که در باغات پسته حضور داشتند به همراه سه سرنشین یک خودرو که مسافر جاده بودند و ناچار شده بودند برای نجات از سیل، خودروی خود را ترک کنند، همگی باهم به یک اتاقک خشتی نگهبانی که بر فراز یکی از باغ ها قرار گرفته بود، پناه می برند و دست به دامان نهادهای امدادی می شوند. این افراد با هر کس و هر کجا که می شناختند، تماس می گیرند تا در نهایت، فرمانده انتظامی شهرشان حاضر می شود که آنها را از مهلکه نجات دهد.

سرهنگ خلیلی نژاد، وقتی از ماجرا خبردار شد، از هلال احمر، ستاد مدیریت بحران و سایر نهادهای امدادی درخواست کرد که یک لودر را به منطقه اعزام کنند، اما تجهیزات امدادی هرکدام از این نهادها در یک گوشه شهرستان انار مشغول فعالیت بود و در این میان، فقط نیروهای هلال احمر شهرستان انار شماره شهروندی را به سرهنگ دادند که یک لودر در اختیار داشت. خلیلی نژاد نیز با او تماس گرفت و این شخص هم با تاخیر فراوان خود را به منطقه رساند، اما دست آخر حاضر نشد که با لودر خود به دل جریان سیل برود.

هیچ کس جز نیروهای پلیس انار به کمک 11 گرفتار سیل نمی رود

وقتی فرمانده انتظامی شهرستان انار می بیند که هیچ کس حاضر نیست به کمک 11 شهروندی برود که با او تماس گرفته اند، تصمیم می گیرد که خودش به آب بزند. در این شرایط دو نفر از نیروهای سرهنگ خلیلی نژاد نیز همراه او می شوند. البته سرهنگ از آنها می خواهد که خودشان را به دردسر نیندازند، اما این پلیس های فداکار می گویند راه ندارند که فرمانده به آب بزند، اما خودشان در ساحل امن بمانند. در این شرایط نیروهای فداکار پلیس شهرستان انار سه نفری و در شرایطی که شدت جریان سیل لحظه به لحظه افزایش می یافت، وارد آب می شوند و به طرف باغات پسته حرکت می کنند.

یک ساعتی طول می کشد تا سرهنگ خلیلی نژاد و نیروهایش بتوانند خودشان را به اتاقک خشتی که به پناهگاه 11 سیل زده تبدیل شده بود، برسانند. در این یک ساعت پلیس های انار تا سینه در آب بودند و در باتلاق و گل و لای سیل گام برمی‌داشتند. هر لحظه هم امکان داشت که جریان آب خودش را با آنها ببرد، اما بازهم این پلیس ها خطر می کنند تا از نجات جان هموطنان خود بازنمانند؛ آن هم در شرایطی که افراد بسیاری، سرهنگ خلیلی نژاد و دو نیروی شجاعش را از رفتن بازمی‌داشتند، اما این پلیس ها تمام خطرات را به جان می خرند، تا مبادا سیل 11 ایرانی دیگر را ببرد.

زمانی که سرهنگ و نیروهایش به اتاقک خشتی می رسند، موجی از خوشحالی افراد حاضر در اتاقک را فرامی‌گیرد. اما تازه مشکلات خلیلی نژاد برای انتقال این افراد به خارج از مسیر سیلاب آغاز می شود. در این میان آن 11 نفر از زن مسن بیمار گرفته تا دو پیرمرد و تعدادی نوجوان حضور داشتند که انتقال همه آنها باهم برای پلیس های فداکار انار دشوار بود. اما بازهم این نیروهای انتظامی به کمک بعضی جوانان حاضر در صحنه، سیل زدگان را به دوش می کشند و دانه دانه آنها را از جریان شدید آب رد می کنند.

وقتی 3 مسافر گرفتار در سیل، سرهنگ پلیس را می بینند

وقتی خلیلی نژاد و نیروهایش از باغات پسته پایین می آیند و به جاده می رسند، با سه مسافر مواجه می شوند که آنها هم در سیل گیر کرده بودند و ناچار بودند خودرویشان را رها کنند تا جریان آب آنها را همراه با خود نبرد. این سه نفر هم وقتی سرهنگ و همراهانش را می بینند، از آنها طلب کمک می کنند و آنها هم این افراد را از مهلکه نجات می دهند. به این ترتیب تعداد نجات یافتگان از سیل شهرستان انار توسط نیروهای پلیس این شهرستان به 14 نفر می رسد.

تمام این افراد نیز در بامداد روز 9 مرداد 1401 بعد از رسیدن به منطقه امن و در شرایطی که باران، طوفان و رعد و برق به صورت توأمان در آسمان ظاهر می شد، با استفاده از خودروی زرهی یگان امداد نیروی انتظامی شهرستان انار به کلانتری محل منتقل می شوند و به نزد خانواده های خود می روند. این شهروندان در شرایطی نجات می یابند که در طول مسیر عبور از جریان سیل، بارها جان سرهنگ خلیلی نژاد و نیروهایش به خطر می افتد، اما آنها با توکل بر خدا و با همت و اراده ای که داشتند، می توانند از مسیر سخت سیل عبور کنند و هموطنان خود را نجات دهند.

گفتنی است؛ بعد از انجام این ماموریت داوطلبانه و فداکارانه توسط سرهنگ رضا خلیل نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان انار و سروان حسین عظیمی و سروان حسین افروشته از ماموران نیروی انتظامی این شهرستان، سردار عبدالرضا ناظری، فرمانده انتظامی استان کرمان و سردار احمد وحیدی، وزیر کشور به علت وظیفه شناسی و فداکاری بالا، از این نیروهای شجاع پلیس تقدیر می کنند. تصویر اصلی این گزارش نیز در صبح روز نجات سیل زدگان از سرهنگ خلیل نژاد گرفته شده است.