رکنا: پلیس ایران خواهان استرداد متهمی شد که 10 سال قبل در عراق هموطن خود را به قتل رسانده و در زندان این کشور به سر می‌برد.

استرداد قاتل جوان ایرانی از عراق به ایران / او 10 سال پیش دوست تهرانی اش را کشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا، چندی قبل خانواده‌ای به دادسرای جنایی پایتخت مراجعه کرده و خواهان انتقال قاتل فرزندشان به ایران شدند. طبق اظهارات این خانواده، پسر آنها برای کار به عراق رفته بود اما در آنجا با یک مرد ایرانی درگیر شده و به قتل رسیده است. طبق اعلام پلیس عراق، متهم دستگیر و به زندان محکوم شد و حالا آنها خواهان انتقال قاتل پسرشان به ایران و مجازات او در کشور ایران بودند.

 

با درخواست خانواده مقتول، بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران درخواست استرداد متهم را صادر کرد. اما با توجه به اینکه او در عراق مرتکب جنایت شده بود، در دادگاه کشورعراق پای میز محاکمه رفته و به حبس‌ابد محکوم شده‌بود. اما باتوجه به رفتار مناسب وی در زندان عراق، حبس ابد او شکسته شد و به 10 سال و 6 ماه حبس تبدیل شد.

با پایان این دوران و فرا رسیدن زمان آزادی مرد زندانی، با توجه به اینکه ایران درخواست استرداد متهم را داده و اعلان قرمز علیه او صادر کرده بود، پلیس عراق به پلیس ایران اعلام کرد که متهم قرار است آزاد شود.

 از آنجا که خانواده مقتول خواهان انتقال و محاکمه او در ایران بودند؛ پلیس ایران از آنها خواست تا متهم را به ایران تحویل دهند. بدین ترتیب پلیس بین‌الملل وارد عمل شد تا متهم را تحویل مقامات ایران دهد.