رئیس اورژانس تهران از دو برابر شدن ماموریت های اورژانس با آغاز فصل پاییز و شیوع آنفولانزا در تهران خبر داد و گفت: برای تشخیص بیماری آنفولانزا با اورژانس تماس نگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

آنفولانزا مأموریت های اورژانس را ۲ برابر کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یحیی صالح طبری رئیس اورژانس تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع آنفولانزا در کشور گفت: آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری‌های عفونی در دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه‌ها) می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفولانزا خود به خود رفع می‌شود اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‌شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند، گفت: آنفولانزا همیشه هست و همه ساله در زمانی که هوا رو به سردی می‌رود شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

آنفولانزا و سرماخوردگی علائم مشابهی دارند

رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه آنفولانزا علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است، گفت: آنفولانزا ناگهانی بروز می‌کند اما سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کند.

صالح طبری با بیان اینکه با آغاز فصل پاییز و شیوع آنفولانزا مأموریت‌های اورژانس تهران دو برابر شده است، گفت: مأموریت‌های اورژانس تهران که مربوط به علائم مرتبط با آنفولانزا، کرونا، سرماخوردگی است در مجموعه اورژانس تهران رو به افزایش است.

تعداد مأموریت‌های اورژانس تهران دو برابر شده است

وی بیان کرد: به صورتی که هفته چهارم مهرماه تعداد مأموریت‌های اورژانس تهران نسبت به هفته دوم مهرماه حدود دو برابر افزایش داشته است؛ یعنی در هفته دوم مهرماه ۲۶۱ مأموریت ثبت شده است، در هفته سوم مهر تعداد ۳۲۵ مأموریت و هفته چهارم مهر ۴۶۴ مأموریت در مجموعه اورژانس تهران ثبت شده است.

رئیس اورژانس تهران با اشاره به تعداد تماس‌های گرفته شده با این مرکز در مهر ماه گرفت: کل تماس‌های گرفته شده در هفته دوم مهرماه با اورژانس تهران ۴۹ هزار و ۷۳۶ تماس، در هفته سوم مهر ۵۱ هزار و ۱۴۱ تماس و در هفته چهارم ۵۹ هزار و ۵۵۱ تماس بوده است.

تزریق واکسن آنفولانزا برای تکنسین‌های اورژانس تهران

صالح طبری از آموزش نیروهای اورژانس برای نحوه برخورد با فردی که آنفولانزا دارد خبر داد و گفت: به زودی واکسن آنفولانزا برای تمامی پرسنل اورژانس تزریق می‌شود تا تکنسین‌ها در برابر این بیماری مصون باشند و بتوانند به مردم خدمت ارائه دهند.

وی به راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا اشاره کرد و گفت: ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

رئیس اورژانس تهران با اشاره به انواع ویروس آنفولانزا گفت: سه نوع از ویروس آنفولانزا به نام‌های A و B و C وجود دارد. نوع A در انسان و حیوانات ، نوع B در انسان و پستانداران و نوع C فقط در انسان دیده می‌شود.

آنفولانزا و سرماخوردگی چه تفاوتی با هم دارند؟

به گفته صالح طبری اگرچه بیشتر بیماران طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند؛ اما عفونت با ویروس‌های آنفولانزا می‌تواند سبب بیماری شدید و عوارض کشنده شود.

وی به تفاوت و شباهت ویروس آنفولانزا با سرماخوردگی اشاره کرد و گفت: سرماخوردگی و آنفولانزا در ابتدا شبیه به هم هستند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما ویروس‌های مختلف باعث ایجاد این دو بیماری می‌شوند و علائم می‌توانند به شما در تشخیص تفاوت بین آنها کمک کنند.

رئیس اورژانس تهران گفت: اما اصلی‌ترین تفاوت این دو بیماری در شدید بودن علائم است. علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی به ندرت باعث به وجود آمدن بیماری‌های دیگری می‌شود اما آنفولانزا باعث به وجود آمدن بیماری‌ها می‌شود.

دوره نهفتگی آنفولانزا چند روز است؟

صالح طبری به دوران نقاهت آنفولانزا اشاره کرد و گفت: دوره نهفتگی آنفولانزا معمولاً ۱ تا ۴ روز است. این بیماری مسری در صورتی که شدید باشد می‌تواند ۷ تا ۱۴ روز افراد را درگیر کند. در دوران نقاهت، افراد باید استراحت مطلق داشته باشند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در ساعت مشخص مصرف کنند.

وی از لزوم تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه‌های حساس خبر داد و گفت: واکسن یک فرآورده زیستی است که در مقابل یک میکروب یا ویروس مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می‌کند. واکسن آنفولانزا یکی از انواع واکسن‌های تولید شده است که بدن را در مقابل ابتلاء به آنفولانزا محافظت می‌کند.

گروه‌های حساس واکسن آنفولانزا تزریق کنند

به گفته رئیس اورژانس تهران ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر و جهش است، به همین دلیل هر سال طی دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزا ساخته می‌شود.

صالح طبری تاکید کرد: یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

برای تشخیص آنفولانزا با اورژانس تماس نگیرید

وی با اشاره به اینکه مردم نباید برای تشخیص علائم آنفولانزا با اورژانس تماس بگیرند، گفت: با وجود اینکه آنفلوانزا بیماری شایعی است اما در مواردی می‌تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک است بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که دارای بیماری زمینه‌ای خاصی هستید در صورت ابتلاء به آنفولانزا حتماً به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید و با اورژانس تماس نگیرید چراکه آنفولانزا یک بیماری اورژانسی نیست.