پسر جوانی که خواهرش را به قتل رسانده بود با توجه به گذشت مادرش از قصاص نجات یافت. این جوان تبعه افغان ۲ سال گذشته در یک اقدام جنون‌آمیز با چاقو منجر به مرگ خواهر کوچکترش شد، خواهری که جرمش عاشقی بود و قصد ازدواج با پسر خاله اش را داشت اما با مخالفت برادرش روبرو شد.

نجات برادری که خواهرش را به جرم عاشقی در بندرعباس کشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شنبه 14 آبان 1401 , 18:00

روز حادثه

این جنایت حدود دو سال پیش در منزل ویلایی دریکی از محلات بندرعباس  اتفاق افتاد و همسایه‌ها با شنیدن جیغ و فریاد هراسان از خانه‌ها بیرون دویدند که با پیکر غرق خون دختر 21 ساله  در کف اتاق روبرو شدند.با تماس یکی از همسایگان، پلیس  همراه با امدادگران اورژانس به محل جرم رفتند و جوان26 ساله درحالی‌که به  مجروح کردن خواهرش اعتراف کرد را  دستگیر کردند.

اعتراف به قتل

وحید در بازجویی با اعتراف صریح به مجروح کردن خواهرش با چاقو   گفت:» مدتی بود که برای دیدار با خانواده  از افغانستان به بندرعباس آمده بودم، فهمیدم  که پسرخاله‌ام  از خواهرم خواستگاری کرده و جواب او هم مثبت است،مخالف این ازدواج بودم و از زمانی که پدرم را ازدست‌داده بود خود را بزرگ‌تر خانه می‌دانستم  که باید حرفم را به کرسی می‌نشاندم، موضوع ازدواج آن‌ها  افکارم را درهم‌ریخته بود و بارها و بارها مخالفت خود را اعلام کرده بود، نمی‌دانستم چه کنم تا اینکه روز حادثه وقتی با مخالفتش روبه‌رو شدم با عصبانیت چاقویی را برای ترساندن او به دست گرفتم، درگیری لفظی ما بالا گرفت و مادرم نیز که در خانه شاهد کشمکش ما بود سعی داشت بین ما  میانجیگری کند و مانع حادثه‌ای شود، من که خونم به جوش آمده بود چاقو را به سمت خواهرم پرتاب کردم دیگر نفهمیدم چه شد».

محکوم‌به قصاص

دختر جوان به بیمارستان منتقل‌شده بود اما ساعتی بعد براثر خونریزی شدید جان سپرد.

با مرگ وی  پرونده قتل تشکیل و وحید به نام قاتل در دادگاه محکوم‌به قصاص شد .

وی در دادگاه بارها با اظهار پشیمانی بیان داشته قصد او فقط تهدید بود نه کشتن خواهرش.

رهایی از کابوس چوبه دار

مادری که دلبندش جلوی چشمانش کشته‌شده بود به قصاص پسرش تأکید داشت تا اینکه شورای حل اختلاف بندرعباس وارد پرونده شدند. کاظم شاهرخ نیا عضو شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در این مورد گفت: این محکوم‌به جرم قتل عمد منتظر اجرای حکم قصاص بود که این شورا با تلاش زیاد موفق شد رضایت مادر قاتل را جلب کند و او باگذشت حدود 2 سال از این جنایت با توجه به گذشت مادرش؛ از کابوس قصاص رهایی یافت .

رضایت اولیای دم در شانزدهمین پرونده قصاص

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با اشاره به این پرونده ، از اعلام رضایت اولیای دم در شانزدهمین پرونده قصاص از ابتدای امسال خبر داد.مجتبی قهرمانی در تشریح جزئیات این خبر گفت: یک محکوم‌به قصاص در انتظار اجرای حکم بود که درنتیجه تلاش‌های اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در راستای اجرای ماده ۸ قانون شوراهای حل اختلاف، خوشبختانه اولیای دم با استناد به عفو و رأفت اسلامی، رضایت خود را اعلام کردند و به این زندانی، حیاتی دوباره بخشیدند.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند اولیای دم و همچنین تلاش و کوشش اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس، خاطرنشان کرد: افرادی که عفو و بخشش می‌کنند و برای اصلاح ذات البین قدم برمی‌دارند، بدون شک نزد خداوند متعال مأجور خواهند بود.

وی همچنین با اشاره به تأکیدات رئیس دستگاه قضا در خصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان قصاص یادآور شد: در راستای اجرای اولویت‌های ۱۵ گانه مطرح‌شده توسط ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱، دستگاه قضایی استان هرمزگان با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی، حل‌وفصل خصومت و اصلاح ذات البین در پرونده‌های قضایی به‌ویژه پرونده‌های قصاص را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی نیز تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: اگر فرهنگ صلح و سازش و مدارا در سطح جامعه نهادینه شود از وقوع بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.