حوادث رکنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شکارچیان متخلف سه شنبه شب در پارک ملی دنا علاوه بر شکار غیرمجاز چند راس کل و بز، 3 نفر از محیط بانان این پارک ملی را با جسم سخت و تیز زخمی کردند.

درگیری خونین شکارچیان مسلح با 3 محیط بان پارک ملی دنا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

   به گزارش رکنا؛ اسلام جاودان خرد روز چهارشنبه  گفت: ماموران و محیط بانان پارک ملی دنا در یک شب سخت همزمان در 3 مسیر با ۱۳ نفر متخلف غیرمجاز درگیر شدند .

وی در تشریح ابن درگیری افزود : ماموران یگان حفاظت پارک ملی دنا در حوزه میمند ، عصر روز سه شنبه و نزدیک به غروب حین گشت و کنترل منطقه متوجه صدای شلیک چندین گلوله می شوند .

وی اظهار کرد: محیط بانان با دوربین کشی منطقه هشت نفر متخلف را شناسایی می کنند اما چون شب فرا رسیده بود در هماهنگی با مسئولان رده بالای اداره کل و فرمانده یگان به کمک آنان رفته و چندین مسیر احتمالی بازگشت را برروی متخلفان می بندند.

جاودان خرد ادامه داد : شکارچیان غیر مجاز ساعت ۱۲ سه شنبه شب در یکی از مسیرها با محیط بانان درگیر می شوند و محیط بانان پس از نزدیک به یک ساعت درگیری موفق می شوند ۲ نفر از آنها را به همراه ۲ قبضه اسلحه غیر مجاز ساچمه زنی و گلوله زنی و لاشه شکار شده ۲ راس بزغاله دستگیر کنند .

وی گفت با توجه به شمار بالای متخلفان ۲ نفر از محیط بانان در درگیری با متخلفان مورد اصابت جسم سخت و تیزی قرار می گیرند و زخمی می شوند.

جاودان خرد افزود: باتوجه به اینکه هنگام دستگیری متخلفان، فرصت بررسی منطقه میسر نبود و پیش بینی می شد که تعداد بالای نفرات متخلف حکایت از شکار بیشتر داشته باشد، ماموران صبح امروز (چهارشنبه )به محل درگیری اعزام شدند که در بررسی محل، لاشه یک راس بزغاله ، مقداری فشنگ ژ۳ و فشنگ اسلحه ساچمه زنی کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: گروه دیگری از محیط بانان مستقر در منطقه ، هم سه شنبه شب متخلفی را که به قصد شکار وارد پارک ملی دنا شده بود به همراه یک قبضه اسلحه غیر مجاز دستگیر و اعمال قانون کردند.

جاودان خرد به گروه سوم از متخلفان اشاره کرد و گفت : ماموران محیط بانی حوزه آبسپاه پس از شنیدن صدای گلوله به منطقه اعزام می شوند . متخلفان متوجه حضور ماموران شده و لاشه یک راس بزغاله را رها کرده و متواری می شوند .

وی گفت : هویت متخلفان متواری شناسایی شده و با همکاری مراجع ذیصلاح دستگیری آنان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از دستگاه قضایی تقاضا کرد که مطابق روال قبل با متخلفان زیست محیطی برخورد جدی صورت گیرد.

آخرین آمار حاکی است تنها ۳۲نفر محیط بان وظیفه مراقبت از مناطق حفاظت شده دنا و دنای شرقی را بر عهده دارند.براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده به یک نفر محیط بان نیاز است. هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می کند ان هم در منطقه ای که تمام عرصه هایش کوهستانی و تردد در آن بسختی صورت می گیرد.