حوادث رکنا: فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: طی سه ماهه فصل پاییز ۳۱ نفر حفار غیرمجاز بومی و غیر بومی دستگیر و چهار شیء تاریخی مربوط به ادوار مختلف تاریخی کشف و ضبط شد.

بازداشت 31 مرد گنج یاب در همدان با 4 گنج ۲ هزار ساله
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

   به گزارش رکنا؛ جواد خدامرادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان همدان با پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن با قابلیت‌های استانی و تعدد آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور شناخته شده است و در زمره استان‌های مهم و شاخص در کشور قرار دارد. 

وی ادامه داد: با توجه به وسعت سرزمینی ۲۰ هزار کیلومتر مربعی همدان و حدود یک‌هزار و ۹۰۰ اثر ثبتی و غیر ثبتی، دارا بودن بافت تاریخی به وسعت ۷۵۰ هکتار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از این مقدار ۳۰۰ هکتار مربوط به حوزه عرصه محور بوده و بخش اعظمی از آن در شهر همدان طی مراحل ثبت جهانی قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه آثار فرهنگی و تاریخی همدان شامل تپه‌های باستانی، بناها، امامزاده‌ها، خانه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، آثار طبیعی، بافت و بازار سنتی و... است گفت: حفظ و حراست از آنها به عهده یگان حفاظت بوده و حفاظت از اماکن تاریخی و موزه‌های اداره کل نیز در زمره وظایف این یگان است.

وی یادآور شد: حفاظت از آثار تاریخی به سمت اجتماعی شدن در حال حرکت است، لذا حفاظت از آنها فقط مختص یک نهاد یا اداره نبوده بلکه تک تک افراد جامعه در قبال حفاظت از آثار بجای مانده از گذشتگان سهیم بوده و می‌بایست آن را به عنوان گنجینه‌ای گران‌بها به نسل‌های بعدی انتقال دهند.

خدامرادی با تاکید بر اینکه همواره یگان حفاظت از مردم درخواست دارد به جهت مشارکت در حفاظت از میراث فرهنگی با یگان حفاظت استان همکاری داشته باشند افزود: مروم باید هرگونه اخبار و اطلاعات مکتسبه در خصوص حفاران غیرمجاز و اخبار مربوط به خرید و فروش فلزیاب‌ها و اشخاصی که قصد صدمه زدن به آثار تاریخی را دارند، مساعدت لازم داشته و اطلاع‌رسانی کنند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف یگان حفاظت که در حال انجام و مورد استقبال نهادهای دولتی و غیر دولتی قرار دارد، اجتماعی کردن حفاظت از آثار بوده که اقدامات خوبی در جهت جلب مشارکت‌های عمومی در کشور انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: با تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح استان با مشارکت دستگاه‌های دولتی و نهادهای مرتبط از جمله استانداری، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، عوامل سپاه و بسیج، دانشجویان و تشکل‌های مردم نهاد در راستای ماموریت‌های یگان گام‌های موثری در کاهش جرائم علیه میراث فرهنگی برداشته شده است.

وی در خصوص اقدامات موثر در حوزه حفاظت از آثار یادآور شد: در استان تعامل خوب و سازنده با مقامات قضایی استان و شهرستان‌ها و حمایت‌های آنها از یگان حفاظت صورت گرفته و همچنین تشکیل جلسات متعدد با فرمانداران و انجمن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دهیاران و مردم فرهنگ‌دوست نیز در سطح استان انجام شده است.

خدامرادی تاکید کرد: اشخاصی که قصد تجاوز به حوزه میراث‌ فرهنگی کشور و اقدام به حفاری جهت استحصال اشیاء تاریخی و فرهنگی و یا تخریب آثار را داشته باشند به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهند شد، لذا همه آثار فرهنگی و تاریخی و ابنیه و اماکن زیر پوشش حفاظت در رصد اطلاعاتی یگان حفاظت استان قرار دارد و در صورت مشاهده یا گزارش هرگونه تخلف در این حوزه با تعامل و همکاری فراجای استان با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ پایگاه حفاظت در سطح استان با پرسنل آموزش‌دیده (به عنوان ضابط خاص) در راستای صیانت از آثار تاریخی و ابنیه‌ها انجام وظیفه می‌کنند گفت: استان همدان به دلیل حساسیت و تعدد آثار و شاخصه‌های فرهنگی و تاریخی در ارزیابی توسط یگان حفاظت کشور، در زمره استان‌های درجه یک کشور از حیث اهمیت قرار داده شده است که در کارنامه یگانی و عملکرد، یگان حفاظت همدان یکی از یگان‌های برتر کشور انتخاب شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: در فصل پاییز در شهرستان اسدآباد ۹ نفر حفار غیرمجاز و حامل غیرمجاز دستگاه فلزیاب که ۴ نفر بومی و ۵ نفر غیر بومی ( اهل و ساکن استان اصفهان) دستگیر شده و چهار قطعه شیء تاریخی ۲۰۰۰ ساله (سکه- پلاک و سر پیکان) از حفاران و ضبط یک دستگاه فلزیاب و یک دستگاه دیاگ نقطه‌زن و ادوات حفاری ثبت و ضبط شد.

وی بیان کرد: در تویسرکان هفت نفر حفار و حامل غیر قانونی دستگاه فلزیاب به همراه کشف و ضبط دو دستگاه فلزیاب و نقطه زن و ادوات حفاری دوربین شکاری از جمله اقدامات بود و در بهار نیز پنج نفر حفار غیرمجاز و حامل غیرمجاز دستگاه فلزیاب (اهل و ساکن تهران و ارومیه) دستگیر شده و یک دستگاه فلزیاب و ادوات حفاری از آنان ضبط شد.

خدامرادی یادآور شد: در ملایر پنج نفر حفار غیرمجاز و حامل غیرمجاز دستگاه فلزیاب و یک دستگاه فلزیاب، یک دستگاه لپ‌تاپ و ادوات حفاری، در شهرستان نهاوند سه نفر حفار و حامل فلزیاب به همراه سه دستگاه فلزیاب و در شهرستان درگزین نیز دو نفر حفار غیرمجاز و حامل غیرمجاز دستگاه فلزیاب و دو دستگاه فلزیاب و ادوات حفاری کشف و ضبط شد.