حوادث رکنا: پسر جوانی که با دانلود تصویر پروفایل دختر و قرار دادن آن بر صفحات مجازی، کلمات غیراخلاقی زیر عکس درج کرده بود در بندرعباس دستگیر شد.

خواستگار کینه ای آبروی دختر جنوبی را برد/ در بندرعباس انگشت نما شده بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا؛ یکی از رایج‌تری جرائمی که به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی در فضای مجازی صورت می‌گیرد  سوءاستفاده از عکس‌های دیگران به‌خصوص عکس پروفایل آن‌هاست. افراد برای شناساندن خود به دیگر کاربران، از عکس‌های خودشان برای پروفایل اکانت استفاده کنند. همین امر، شرایط را برای سوءاستفاده‌ی برخی افراد مهیا کرده و افراد سودجو  با دانلود تصاویر پروفایل افراد، با تهدید و آزار و اذیت اقدام به اخاذی از کاربری می‌کنند.در کنار دیگر جرائمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد مانند مزاحمت اینترنتی، کلاه‌برداری از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و … سوءاستفاده از عکس‌هایی که افراد در شبکه‌های اجتماعی از خود منتشر می‌کنند موضوع قابل‌توجهی  است که در قانون ایران جرم محسوب شده و برای فرد خاطی مجازاتی به دنبال دارد.

 

 

ازجمله جرائم مرتبط با تهدید در فضای مجازی، تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی افراد می‌باشد که در مواردی، مجرمان، پس از تهدید، علی‌رغم دریافت وجه، اقدام به تغییر و انتشار و یا صرفا، انتشار عکس و فیلم خصوصی افراد کرده و بدین ترتیب، ضربه بزرگی، بر زندگی قربانیان خود وارد می‌آورند. به همین جهت، قانون‌گذار، انتشار عکس، فیلم و صدای افراد یا تغییر و انتشار این موارد را جرم انگاری کرده و مجازات سنگینی، برای آن، در نظر گرفته است.

 انتشار عکس پس از جواب منفی

به گفته کارشناسان پلیس فتا، این موضوع یکی از شایع‌ترین  پرونده‌های تشکیل‌شده در این حوزه است. مانند پرونده پسر25  ساله‌ای  به نام فردین. وی با شنیدن جواب منفی از دختر موردعلاقه‌اش ، برای انتقام‌جویی عکس پروفایل یکی از صفحات مجازی وی را در پیج های غیراخلاقی قرار داد و با اقدام به توهین، افترا موجب هتک حرمت این دختر جوان شده بود. ماجرای این پرونده این‌گونه بود که مدتی قبل یکی از دوستان دختر جوانی  به نام سحر به او اطلاع داد که عکس وی دریکی از صفحات مجازی است و زیر عکس نیز صفت‌های ناشایستی را به او نسبت داده‌شده است. سحر که  با دیدن عکس پروفایلش در آن صفحه اینستاگرام شوکه شده بود و نمی‌دانست چه فردی عکس او را منتشر  کرده، به پلیس فتا مراجعه کرد.

 انکار و اعتراف

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در این خصوص گفت: پس از دادخواهی خانم جوانی مبنی بر اینکه فردی با هویت نامعلوم اقدام به انتشار تصاویر خصوصی  با عناوین غیراخلاقی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث هتک حیثیت وی شده است بلافاصله با توجه به حساسیت موضوع کارشناسان این پلیس مراتب را در دستور کار خود قراردادند.به گفته سرهنگ احسان  بهمنی، کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی دقیق اظهارات شاکی پرونده و سرنخ‌های برجای‌مانده عامل انتشار تصاویر خصوصی شاکی را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وی را احضار کردند.متهم در بازجویی‌های اولیه متهم منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و در خصوص موضوع اظهار بی‌اطلاعی نمود اما پس از مواجه با دلایل، مستندات و ادله دیجیتال جرم ضمن اعتراف به بزه ارتکابی و اظهار پشیمانی از کرده خود، عنوان کرد که تنها به علت مشکلات شخصی با شاکی، مرتکب این عمل مجرمانه شده است.

 تسویه‌ حساب‌های شخصی

رئیس پلیس فتا استان گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی راهی مناسب جهت عقده‌گشایی و تسویه‌حساب‌های شخصی نیست و برای اینکه بتوانیم به‌سلامت فضای مجازی کمک کنیم و از نامساعد بودن این فضا ممانعت نماییم نباید این فضا را فضایی برای هتک حیثیت، توهین و اهانت ، انتقام‌جویی و ... برای کاربران تبدیل کنیم. سرهنگ بهمنی ادامه  داد: به یاد داشته باشیم افرادی که باعث بر هم زدن نظم فضای مجازی می‌شود تخلف محسوب شده و طبق قانون با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

سوءاستفاده از فیلم و عکس‌های خصوصی و خانوادگی دیگران یکی از شایع‌ترین جرائم در فضای مجازی است.سرهنگ بهمنی بهترین کار را پیشگیری دانست که  برای جلوگیری از این گونه جرایم کاربران باید هنگام انتشار اطلاعاتشان در فضای مجازی نهایت دقت را داشته باشند و قبل از انتشار اطلاعات در این فضا به تبعات آن بیاندیشند.

وی  تأکید کرد:شهروندان در صورت بروز هرگونه مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا از راهنمایی مستقیم کارشناسان و یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR و ثبت درخواست در قسمت درخواست‌های مردمی و یا با شماره‌گیری 096380 مرکز امـداد و فوریت‌های سایبـری به جهت استفاده از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام نمایند.