حوادث رکنا: 7ماه پس از بزرگ‌ترین سرقت پایتخت، متهمان اصلی این گروه از ترکیه به ایران برگشتند.

گفتگو با سارق حرفه‌ای بانک ملی پس از بازگشت به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا و به نقل از همشهری، ‌ماه پس از بزرگ‌ترین سرقت پایتخت که عاملان اصلی آن با یکدیگر نسبت خانوادگی داشتند و 168صندوق امانات بانک ملی تهران را خالی کرده بودند، 3نفر از متهمان اصلی پرونده که در ترکیه دستگیر شده بودند، به ایران بازگشتند.

 

 2مرد و یک زن، متهمان اصلی و فراری باند سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی بودند که 7ماه پیش جنجال بزرگی در کشور به راه انداخت؛ مردی جوان، همسرش و پسرخاله‌اش. این 3نفر مسافران هواپیمایی بودند که بامداد پنجشنبه گذشته از ترکیه به پرواز در‌آمد و در فرودگاه امام خمینی(ره) فرود آمد. وقتی هواپیما به زمین نشست، این 3متهم که یک ساعت‌و‌نیم پس از سرقت بزرگ خود، ایران را ترک کرده و به ترکیه گریخته بودند، پس از 7ماه فرار از هواپیما پیاده شدند و در اختیار پلیس پایتخت قرار گرفتند.

سرقت از صندوق امانات بانکی ملی تهران، بامداد جمعه 13خرداد و زمانی رقم خورد که هیچ‌کس، حتی نگهبانان هم در بانک حضور نداشتند. دزدان از در پشتی بانک که در قسمت پارکینگ بود، وارد بانک شدند و با ازکار‌انداختن سیستم امنیتی، درها را با استفاده از دستگاه هوا‌برش و سنگ فرز تخریب کرده و اقدام به سرقت از صندوق‌های امانات کردند. آنها بین 12 تا 13ساعت در داخل بانک بودند و 250صندوق را تخریب کردند و محتویات 168صندوق را که بیشتر طلا و ارز بود، به سرقت بردند. با این حال، تنها چند روز پس از این سرقت بزرگ بود که کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت موفق شدند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آنها را شناسایی و بیش از 30نفر را در این پرونده دستگیر کنند. اعضای اصلی باند 3برادر، پسرخاله‌شان  و همسر یکی از برادرها بودند. اما پس از سرقت یکی از برادرها به همراه پسرخاله و همسرش از ایران به ترکیه گریختند. در این شرایط به دستور قاضی علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ویژه سرقت، هماهنگی‌های قضایی با پلیس ترکیه صورت گرفت تا 3متهم اصلی پرونده توسط اینترپل دستگیر و به کشور بازگردانده شوند. به‌گفته سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا، این سه متهم در نهایت با همکاری پلیس ترکیه دستگیر و پس از ماه‌ها پیگیری، به کشور برگردانده و تحویل مراجع قضایی شدند.

گفت‌و‌گو

فکرش را نمی‌کردیم دستگیر شویم

یکی از متهمان که به ایران بازگردانده شده، هنوز در شوک است و فکرش را نمی‌کرد که دستگیر شود. او در گفت‌وگویی از نقشه سرقت بزرگشان می‌گوید.

چند وقت بود نقشه سرقت از بانک را کشیده بودید؟

چند ماهی بود که در فکر سرقت بودیم اما باید منتظر تعطیلات طولانی می‌ماندیم تا نقشه را عملی کنیم. از قبل چند نفر از اعضای باند به آنجا رفته بودند و مدل صندوق‌های امانات را فهمیده بودند. بعد به جست‌و‌جو در اینترنت پرداختیم و اطلاعات کامل این مدل صندوق را به‌دست آوردیم. وقتی متوجه شدیم که جنس صندوق‌ها طوری‌ است که با یک ضربه چکش، قفلش می‌افتد و در صندوق باز می‌شود، نقشه سرقت را کشیدیم.

پس از سرقت چه کردید؟

از قبل بلیت ترکیه گرفته بودیم و یک ساعت و نیم بعد از سرقت راهی ترکیه شدیم. حقیقتا یک درصد هم احتمال نمی‌دادیم که شناسایی شویم. ما نفری 3هزار دلار با خودمان بردیم و قرار شد بعد از 10روز برگردیم. با خودمان گفتیم اگر آب‌ها از آسیاب بیفتد، پول‌های سرقتی را خرج می‌کنیم که تصورمان اشتباه بود.

کی در ترکیه به دام پلیس افتادید؟

48ساعت بعد از سرقت من و پسرخاله‌ام در ترکیه دستگیر شدیم اما در این مدت در کمپ بودیم تا کارهای استرداد انجام شود.

یعنی از اموال مسروقه با خودتان چیزی نبردید؟

نه، چون فکر می‌کردیم برمی‌گردیم.

اموال مسروقه را کجا نگهداری می‌کردید؟

بخشی از دلار و طلاها را نزد دوستم گذاشته بودیم و مقداری از آن هم در صندوق ماشین بود. مقداری هم پیش برادرهایم بود که دستگیر شدند و اموال کشف شد.

پرونده‌ات نشان می‌دهد که سابقه‌دار هم هستی؟

یک سال قبل به اتهام سرقت بانک سپه بازداشت شدم و در آن سرقت خیلی گیرمان نیامد، کل پولی که دستمان را گرفت 600میلیون تومان بود که خیلی زود دستگیر شدیم. اما چند ‌ماه بعد با وثیقه آزاد شدیم و با خودمان نقشه کشیدیم تا دست به سرقت بزرگ بزنیم اما در نهایت همه‌‌چیز توسط پلیس لو رفت و همه ما دستگیر شدیم.