حوادث رکنا: متهم فراری که به دنبال جدال خونین در پارکی در پاکدشت، چشم مرد جوان را کور کرده بود،در دادگاه کیفری یک استان تهران غیابی محاکمه شد.

عاقبت حکم قصاص کوری چشم مرد چاقوکش در تهران / دادگاه چه تصمیم گرفت + عکس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا؛ رسیدگی به این پرونده از دی ماه سال 98 به دنبال درگیری خونین در یکی از بوستان های پاکدشت آغاز شد. ماموران به محل اعزام شدند و دریافتند درگیری میان 3 نفر رخ داده که در این میان مرد جوانی به نام کریم با چاقو، ضربه ای به چشم اکبر زده و از محل گریخته است.

 

 

اکبر به بیمارستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت اما پزشکان اعلام کردند چشم راست وی نابینا شده است.

وی بعد از ترخیص از بیمارستان به پزشکی قانونی معرفی شد و کارشناسان در گزارشی اعلام کردند بینایی چشم راست وی به خاطر شدت ضربه و پارگی به درجه کم نوری در حد صفر رسیده و قابل درمان نیست.

با این اظهارنظر اکبر از کریم شکایت کرد.

وی در تشریح شکایتش گفت: آن روز وارد پارک شدم که دیدم دوستم سعید با کریم درگیر شده است.من قصد میانجگری داشتم که وارد دعوا شدم. اما یکباره کریم با چاقو چند ضربه به صورتم زد که یکی از ضربه ها با چشمم برخورد کرد و دیگری به پیشانی ام خورد. دیگر چشمانم جایی را ندید و بیهوش شدم. من در بیمارستان به هوش آمدم و متوجه شدم چشم راستم را از دست داده ام. با اطلاعاتی که این مرد از ضارب داده بود، ماموران به ردیابی کریم پرداختند ولی ردی از وی به دست نیاوردند. شواهد نشان می داد این مرد بعد از درگیری خونین به مکان نامعلومی گریخته است.

در حالی که با گذشت 3سال از این ماجرا ، ردی از متهم به دست نیامده بود ،برای کریم به اتهام ایراد صدمه و جرح عمدی با سلاح سرد منتهی به نقص عضو، کیفرخواست صادر و پرونده اش برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه ،اکبر در جایگاه شاکی ایستاد و برای کریم قصاص چشم خواست.

وی گفت: من اصلا متهم را نمی شناسم. وقتی وارد پارک شدم فهمیدم دوستم با کریم درگیر شده است. من جلو رفتم تا مانع درگیری شوم اما کریم با چاقویی که در دستش بود چند ضربه به صورتم زد که زندگی ام سیاه شد. من حاضر به گذشت نیستم و تقاضای قصاص چشم را دارم.

قاضی گفت: اگر پزشکی قانونی اعلام کند امکان قصاص چشم وجود ندارد ،حاضر به دریافت دیه هستی؟

که شاکی پاسخ داد: من قصاص می خواهم. اما اگر پزشکی قانونی اعلام کند قصاص ممکن نیست دیه می خواهم.

با اظهارات شاکی، قضات دادگاه، وی را به پزشکی قانونی معرفی کردند تا امکان اجرای قصاص بررسی شود.

در حالی که کارشناسان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرده بودند به دلیل امکان سرایت به سایر اعضا و عدم امکان رعایت تساوی، شرایط قصاص چشم ممکن نیست، قضات دادگاه وارد شور شدند و با توجه به گزارش پزشکی قانونی و مدارک موجود در پرونده ،کریم را به صورت غیابی به جرم جرح عمدی با سلاح سرد منتهی به نقص عضو به 2 سال حبس و 2 سال اقامت اجباری در شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان و همچنین به پرداخت نصف دیه کامل، بابت نابینایی چشم راست و پرداخت دوصدم دیه کامل به خاطر جراحت پیشانی محکوم کردند.