کرج - رها شدن پدیده دست‌فروشی در کرج که به گفته صاحب‌نظران به یک به بحران تبدیل‌شده است در میزگردی تخصصی موردبررسی قرار گرفت.

پدیده دست‌فروشی در کرج رها شده است/برخورد چکشی چاره کار نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رحیم خستو در میزگرد تخصصی چالش‌های مدیریت شهری (مسئله دست‌فروشی) که صبح شنبه در سالن جلسات باشگاه میلاد برگزار شد، با بیان اینکه حدود یک ماه گذشته بحث ساماندهی دست‌فروشان مطرح شد، اظهار کرد: واکنش بنده نسبت به این مسئله قابل‌تأمل بود و نقدهایی را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه در مدت‌زمان کوتاه موضوع دست‌فروشی در شورا به‌خوبی شکافته نشده بود، افزود: تبدیل‌شدن دست‌فروشی به یک‌دیده و مسئله نکته حائز اهمیتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شورای پنجم در جریان انتخابات دخیل کردن نخبگان نهادهای مدنی و نیروهای مؤثر شهری در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری را مدنظر قرار داده بود، تصریح کرد: در خصوص بحث ساماندهی نیز می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

خستو تأکید کرد: طرح مسئله و دیدن جنبه‌های دست‌فروشی در مدت‌زمان کوتاهی که در اختیار بنده قرار داده‌شده است امکان‌پذیر نیست چراکه دست‌فروشی پدیده پیچیده‌ای است.

پدیده دست‌فروشی در کرج رها شده است/برخورد چکشی چاره کار نیست

اشتغال مردم به مشاغل کاذب به سبب رکود اقتصادی در جامعه است در ادامه رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شورای شهر کرج در ادامه بیان کرد: دست‌فروشان حق زندگی دارند و این مهم بخشی از حق بر شهر است که طی دوره‌های مختلف نادیده گرفته‌شده است.

احد رسولی با اشاره به اینکه اغلب برخورد چکشی در خصوص ساماندهی دست‌فروشان طی سنوات اخیر انجام‌گرفته است، گفت: در حال حاضر دست‌فروشی در کرج به بحران بزرگی تبدیل‌شده است که به کارهای پرداخت‌نشده در دوره‌های قبل بازمی‌گردد.

رسولی با بیان اینکه پدیده دست‌فروشی در کلان‌شهر کرج رهاشده و به‌طور جد موردتوجه مسئولان قرار نگرفته است، ادامه داد: این مسئله باید طی دوره شش ماهه رصد، بررسی و پیگیری شود؛ نمی‌توان در خصوص دست‌فروشان عجولانه اقدامی انجام داد چراکه اگر دست‌فروشی را از زندگی دور کنیم روز بعد فرد مجرمی را تحویل جامعه خواهیم داد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شورای شهر کرج بیان کرد: حق بر شهر حقی بالاتر از آزادی است که باید لزومان پاس داشته شود.

پرویز حاتمی نماینده روزبازرها در ادامه این میزگرد اظهار کرد: نباید فراموش کرد اشتغال مردم به مشاغل کاذب به سبب رکود اقتصادی در جامعه است .

وی با اعلام اینکه وجود دست‌فروشان در کلان‌شهر کرج به چالش اجتماعی تبدیل‌شده است، افزود: شهرداری حسب قوانین محوله، موظف به رفع سد معابر است؛ مادامی‌که رکود در کشور برطرف این پدیده ادامه خواهد داشت .

پدیده دست‌فروشی در کرج رها شده است/برخورد چکشی چاره کار نیست

بسیاری از مغازه‌داران کرجی محل کسب خود را خالی کرده تا از طریق دست‌فروشی فعالیت کنند که‌ تعداد زیادی از این افراد شناسایی‌شده‌اند نماینده روز بازارها با تأکید بر اینکه هیچ نظارتی از هر حیث بر کسبه و دست‌فروشان وجود ندارد، تصریح کرد: با تشکیل بازارچه در محلات می‌توان اقدامات لازم در خصوص ساماندهی دست‌فروشان را انجام داد .

وی با طرح پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری، مجمع امور صنفی، نیروی انتظامی و نمایندگان دست‌فروشان با راهکارهای اجرایی، ادامه داد: باید دست‌فروشان را در کلان‌شهر کرج شناسنامه‌دار کنیم .

همچنین حمید کریمی رئیس اتاق اصناف استان البرز با اعلام اینکه بارها گفته‌ایم نون بُر نیستیم اما با این وضعیت شاهد مشکلات عدیده‌ای در شهر خواهیم بود، گفت: دست‌فروشان حق زندگی دارند اما باید دید دست‌فروشان حقیقی چه کسانی هستند .

رئیس اتاق اصناف استان البرز با اشاره به اینکه بارها با چشم خود دیده‌ام افرادی با خودروهای مدل‌بالا در کنار خیابان بساط پهن می‌کنند، گفت: برخی دست‌فروشان با قمه برای خود جا تعیین می‌کنند به‌طورقطع دست‌فروشان حقیقی باید شناسایی و ساماندهی شوند .

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مغازه‌داران کرجی محل کسب خود را خالی کرده تا از طریق دست‌فروشی فعالیت کنند که‌ تعداد زیادی از این افراد شناسایی‌شده‌اند .