در میان افرادی که در رژیم غذایی‌شان مقدار فراوانی شکر، نمک، چربی‌های ترانس و غذاهای فرآوری شده وجود دارد، روند پیری از سرعت بسیاری برخوردار است. این ترکیبات موجب افزایش گلیسیشن می‌شوند. گلیسیشن سبب آسیب‌های سلولی می‌گردد و چین و چروک پوست، و به تبع آن، پیری زودرس را به همراه خواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیری گریزناپذیر است، لیکن می‌توان با استفاده از برخی روش‌ها و رعایت اصولی خاص سرعت روند پیری را کاهش داد و کنترل نمود. در عین آن که پیری یک فرآیند طبیعی است، اما با برخی عوامل و عادات پیر کننده نیز پیوند دارد. عواملی همچون نوع رژیم غذایی، نحوه‌ی زندگی و حتی تناسب اندام!

متاسفانه انسان‌ها رو به روز به سبب عوامل گوناگون بیشتر تنبلی می‌کنند در صورتی که می‌توانند به جای استفاده‌ی بد از ذهن و بدن، از آن‌ها برای ایجاد یک زندگی مثبت و سالم بهره ببرند. اگر شما نیز جزء این افراد هستید، و دیگر نمی‌خواهید اینگونه باشید، این نوشته از نت نوشت برای شماست. در ادامه خواهیم گفت که تنبلی و برخی عادات پیر کننده دیگر، می‌توانند موجب افزایش سرعت روند پیری شوند و لذا اگر خواهان آن هستید که از سرعت روند پیری بکاهید، نمی‌بایست این کارها را انجام دهید.

۱- رژیم غذایی نامناسب:

در میان افرادی که در رژیم غذایی‌شان مقدار فراوانی شکر، نمک، چربی‌های ترانس و غذاهای فرآوری شده وجود دارد، روند پیری از سرعت بسیاری برخوردار است. این ترکیبات موجب افزایش گلیسیشن می‌شوند. گلیسیشن سبب آسیب‌های سلولی می‌گردد و چین و چروک پوست، و به تبع آن، پیری زودرس را به همراه خواهد داشت.

غذایی که مصرف می‌کنید، یک داروی واقعی است. این امر به معنای آن است که می‌بایست دقت بسیاری به رژیم غذایی خود داشته باشید. بهتر است رژیم غذایی‌ای که از آن پیروی می‌کنید به قدر کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و گیاه‌مغذی‌ها [=phytonutrients] برخوردار باشد. این مواد را می‌توانید با مصرف غذاهای دریایی، سبزی‌جات برگ سبز، بلوبری، توت فرنگی، آجیل، دانه‌ها، سیر، زردچوبه و دمنوش‌های گیاهی به دست آورید. افزون بر این، نوشیدن روزانه سه لیتر آب نیز برای پوست مفید است.

۲- عدم فعالیت کافی:

برخی مطالعات علمی نشان از آن دارند که نشستن بیش از اندازه می‌تواند تأثیری سؤ بر سلامت شما بگذارد. در عوض تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی موجب تولید اندروفین، یعنی هورمونی که سبب خوشحالی می‌شود، شده و همچنین کاهش تولید کورتیزول، یعنی هورمون استرس، را به همراه دارد.

هنگامی که فعالیت می‌کنید، پمپاژ قلب‌تان افزایش می‌یابد و این یعنی افزایش انتقال خون غنی از اکسیژن به سرتاسر بدن. همچنین فعالیت و خصوصاً ورزش سبب عرق کردن شده و این امر نیز تولید کلاژن بیشتر را به همراه دارد. در کلیت امر، فعالیت روزانه پیری تک تک قسمت‌های بدن را به تعویق می‌اندازد.

۳- اختلالات خواب:

عادات پیر کننده

شوربختانه در عصر دیجیتال، داشتن یک خواب مناسب تبدیل به یک آرزو شده است. امروزه افزایش ساعات کاری، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و دیگر عادات مضر موجب کاهش کمیت و کیفیت خواب شده‌اند.

خوابیدن به مدت ۶ الی ۸ ساعت، آن هم بدون وقفه، می‌تواند در کاهش سرعت روند پیری مفید باشد.

۴- استعمال سیگار:

استعمال سیگار، علاوه بر آن که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، پیری زودرس را نیز به همراه دارد. استعمال سیگار در طولانی مدت، موجب تخریب کلاژن و الاسین پوست شده و نتیجتاً افزایش چین و چروک و تیرگی پوست را به همراه دارد.

۵- مصرف بیش از حد الکل:

هر چه الکل بیشتری مصرف شود، مواد مغذی بیشتری نیز از میان می‌رود. این امر برای ویتامین آ و ویتامین‌های گروه ب نیز صادق است. ویتامین آ، جهت تولید کلاژن ضروری است و کاهش آن موجب کاهش انعطاف پذیری پوست می‌شود. ویتامین‌های گروه ب نیز جهت تولید گلبول‌های سفید و تبعاً برای انجام فرآیند بازسازی ضروری است.

فارغ از این موارد، الکل ادرار آور است و موجب می‌شود که آب زیادی از بدن دفع شود. این امر خستگی و عدم طراوت را به همراه دارد. در آخر گفتنی است که برخی مطالعات نشان از آن دارند که الکل موجب پوکی استخوان می‌شود. این‌ها همه رابطه‌ای مستقیم با پیری دارند.

۶- آراستگی نامناسب:

پوست، مو و ناخن می‌بایست مرتباً از خارج از بدن تغذیه شوند. لذا موهای خود را سه بار در هفته با شامپوی ملایم شستشو دهید و هفته‌ای یک بار نیز از ماساژ روغن برای افزایش سلامت موها بهره ببرید. ناخن‌ها را نیز همواره مرتب و تمیز نگه دارید. به خاطر داشته باشید که برای نفس کشیدن پوست، حتماً می‌بایست شب‌ها قبل از خوابآرایش‌تان را پاک کنید.   

۷- نگرانی و استرس:

زندگی به خودی خود سخت است و طبیعتاً اگر به آن بیش از اندازه توجه شود، سخت‌تر نیز خواهد شد. خیلی سخت نگیرید. قدرت عشق را بپذیرید و سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که انجام دادن‌شان حس خوبی به شما می‌دهد. از یوگا و مدیتیشین نیز می‌توانید برای کاهش استرس یاری بگیرید.

*********

نکاتی که گفته شد را انجام دهید و پس از انجام آن‌ها به خود بنگرید تا تغییرات را به طرزی محسوس و ملموس احساس کنید.