رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی منجر به از دست رفتن شفافیت حاصل شده در این بازار شده و اکنون با حباب قیمتی مواجه هستیم که هر روز بزرگتر می شود.

یک مقام صنفی:شفافیت در بازار خودروهای خارجی از دست رفت/ وجود حباب قیمتی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فرهاد احتشام زاد»  افزود: تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت مبنی بر بسته شدن ثبت سفارش برای شرکت های غیرنمایندگی از دی ماه پارسال و برای شرکت های نمایندگی از تیرماه امسال، غیرقانونی بوده و اعتقادی به آن نداریم.
به گفته وی، خودروهای خارجی فقط پنج درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و 95 درصد دیگر در اختیار خودروسازان داخلی است.
احتشام زاد ادامه داد: آبان ماه پارسال به نهایت شفافیت در حوزه واردات خودرو رسیده بودم، زیرا اصالت خودروها و اصالت شرکت ها مورد تایید قرار می گرفت و سیستم به صورت هوشمند هر تخلفی را ردیابی می کرد، اما به یکباره همه چیز دگرگون شد و شفافیت موجود از دست رفت.
وی تصریح کرد: امروز و با شرایط پیش آمده، خودروی وارداتی در بازار کمیاب و در برخی مدل ها نایاب شده و بازار سیاه به وجود آمده سبب شده قیمت ها بطور متوسط تا 40 درصد افزایش یابد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اضافه کرد: این در حالی است که دولت بدون توجه به این شرایط، در پی تدوین دستورالعمل جدیدی برای افزایش تعرفه مالی است که خود سبب ساز افزایش مجدد قیمت ها خواهد شد.
وی تصریح کرد: افزایش کنونی قیمت خودروها ناشی از کمبود خودرو در بازار و افزایش نرخ رایج ارز است و بازار سیاه به وجود آمده سبب شکل گیری حبابی شده که هرگونه افزایش قیمت به بزرگتر شدن این حباب خواهد انجامید.
احتشام زاد بیان داشت: در نهایت مشتریان ضررکننده اصلی در این موضوع هستند که باید چند برابر قیمت های جهانی هزینه کنند.
وی گفت: دولت مرتب از باز شدن سایت ثبت سفارش خبر می دهد، اما اکنون بیش از 6 ماه از این وعده گذشته و عملی نشده است؛ آخرین بهانه نیز اولویت بندی بودجه 97 بود که هفته گذشته بررسی آن به پایان رسید.
این فعال خودرویی یادآوری کرد: دولت با این اقدام، ماده پنج قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را نادیده گرفته و توجهی به بخش خصوصی نداشته است.
وی اظهار داشت: اکنون با کمبود عرضه خودرو در بازار مواجه ایم و اجازه ندادن به شرکت های نمایندگی برای ثبت سفارش، سبب شده تا خودروهای مدل های 2016 و 2017 در بازار عرضه شوند، در حالی که همه ساله در این زمان خودروهای مدل جدید عرضه می شدند.
احتشام زاد افزود: با شرایط پیش آمده فقط تقاضای مشتریان سرکوب می شود و خودروهای صفر کیلومتر ارزش نجومی یافته است.
وی بیان داشت: اکنون بیش از 10 هزار خودرو در گمرکات معطل مانده اند که ارز و هزینه های گمرکی آنها پرداخت شده و مشتریان منتظر دریافت آنها هستند؛ اما جلوگیری از ورود آنها هزینه های متقاضیان و مشتریان را افزایش داده است.
به گزارش ایرنا و بنا بر آمار گمرک، در 8 ماه امسال نزدیک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال نزدیک 26 درصد افزایش واردات صورت گرفته است.
ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و 460 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.
همین جهش واردات خودرو سبب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس آنچه «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرد، سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد.
به عقیده خسروتاج، با توجه به شرایط موجود اگر واردات خودرو پنج درصد میزان تولید داخلی ما باشد، رقم خوبی است.
وی بیان کرد: میزان بالای ثبت سفارش واردات خودرو منجر به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو شد.
«فرود عسگری» رئیس کل گمرک ایران نیز به ایرنا گفته است: دولت برای امسال کسب درآمد بالای 20 هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی رده بود که با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد و دولت تا مهرماه امسال از محل ترخیص خودرو 1760 میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرده است.

منبع/ایرنا