محققان دانشگاه آزاد الکترودهایی تولید کرده‌اند که می‌تواند تجمع پروتئین‌ها را مشخص کند و از این طریق می‌توان ایجاد بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و دیابت را تشخیص داد.

تشخیص بیماری دیابت و آلزایمر از طریق فناوری نانو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، محققان دانشگاه آزاد موفق به ساخت الکترودهایی شده‌اند که می‌تواند تجمع پروتئین‌ها را حتی در غلظت‌های پایین مشخص کند، این در حالی است که تجمع پروتئین‌ها از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و دیابت است.

در ساخت این الکترود از اکسید گرافن نانومتخلخل استفاده شده است.

پروتئین‌ها بعد از آب بیشترین جزء سلولی را تشکیل می‌دهند و عملکرد آن‌ها به طور ثابتی بستگی به واکنش‌های متقابل با سایر مولکول‌ها دارد، پروتئین‌ها در غلظت‌های بالای عوامل دگرگون کننده، رسوب یا در واقع تجمع می‌کنند که این تجمع و تشکیل آمیلوئیدهای پروتئینی از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های شایعی مانند دیابت، پارکینسون و آلزایمر است.

در این طرح الکترودهایی طراحی شده‌ است که می‌تواند پروتئین لیزوزیم را اندازه‌گیری کند و تأیید پدیده تجمع لیزوزیم با حد تشخیص پایین را انجام دهد. این الکترود، از جنس کربن شیشه‌ای ساخته شده که سطح آن با استفاده از اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل اصلاح شده است.
الکترود اصلاح شده توانایی تشخیص تجمع پروتئین حتی در غلظت‌های خیلی پایین را دارد.

کاهش هزینه‌ طراحی الکترود به دلیل استفاده از اکسید گرافن نانومتخلخل ارزان قیمت با قدرت جذب بالای پروتئین و قابلیت استفاده‌ی مجدد از آن بعد هر اندازه گیری از دیگر مزایای این الکترود است.
این طرح با همکاری محققی از کشور فرانسه انجام گرفته است.