نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هموطنان ما در همان ساعات اول جان خودشان را از دست داده بودند.

روایت برومندی از رایزنی های مقامات دولتی برای نجات نفتکش سانچی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 محمدمهدی برومندی در گفتگوی تلفنی با برنامه «فرمول یک» ضمن تشریح ابعاد مختلف حادثه کشتی سانچی، به تلاش دولت برای حل این موضوع، از دنیا رفتن هموطنانمان در همان ساعات اولیه و لزوم پاسخگویی به سوالات مردم سخن گفت.

وی گفت: این مصیبت عظیم را به همه ملت عزیز ایران به ویژه خانواده های معظم شهدای حادثه کشتی سانچی تسلیت عرض می کنم. من از دیروز در شانگهای هستم و در اتاق بحران چین حضور داشتم. امید بود تکاوران و نیروی دریایی ارتش ما با همکاری نیروی امداد چین وارد کشتی شوند و جستجویی انجام بدهند اما به دلیل شرایط کشتی این اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس در پاسخ به این سوال ضیا که آیا دولت در این زمینه قصوری مرتکب شده، افزود: از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از دولت و مجلس در ابعاد مختلف تمام تلاشهای بین المللی با دولت چین، ژاپنی ها و کره انجام شد. بنده شاهد تماسهای رئیس جمهور، آقای واعظی و آقای ظریف بودم و تلاش زیادی شد تا عملیات امداد و نجات به خوبی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این حادثه در دریانوردی بی سابقه بوده است، تاکید کرد: نوع انفجاری که بعد از تصادف رخ می دهد، مهیب و بی سابقه بوده است. قریب به 136 هزار تن میعانات سوختی در این کشتی حمل می شده است و من با کارشناسان چینی و کارشناسان خودمان صحبت کردم و همه تلاش ها به عمل آمد اما با توجه به ابعاد حادثه شرایط به این سمت سوق داده شد.

برومندی همچنین اعلام کرد: بر این نکته تاکید می کنم چینی ها معتقد بودند با توجه به نوع و شدت انفجار و متصاعد شدن مواد سمی در همان ساعتهای اول تمام ملوان ها و خدمه عزیز ما جان خودشان را از دست داده بودند و کارشناسان ما هم این موضوع را تایید می کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش هایی از کشتی تا 350 درجه هم حرارت داشته، گفت: چینی ها که روز گذشته جعبه سیاه و دو پیکر مبارک را از کشتی بیرون آوردند، تشریح می کردند که با دنیایی از سم در کشتی روبرو بودند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین اعلام کرد: آمریکایی ها نیز با یک ناو در همان منطقه در گذشته تصادف داشتند و 10 نفر کشته شدند. آن منطقه بسیار پرترافیک است.

برومندی در پایان گفت: حتما باید به سوالات مردم به ویژه خانواده های این عزیزان پاسخ داده شود و رسانه ملی نیز در این خصوص می تواند نقش خوبی ارائه کند.