معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت:کار روی دریا کاملا تخصصی و حرفه ای است و از دست دادن تک تک این نیروهای توانمند و متخصص به این راحتی قابل جبران‎پذیر نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم یادبود شهدای دریانورد نفتکش سانچی در بندرعباس گفت: کار روی دریا کاملا تخصصی و حرفه ای است و از دست دادن تک تک این نیروهای توانمند و متخصص به این راحتی قابل جبران پذیر نیست.
 
به گزارش مارین تایمز، منصور آرامی با اشاره به نقش مهم صنعت دریانوردی در اقتصاد ملی ایران گفت: اقتصاد دریا محور که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و هست، موضوعی مهم و حیاتی محسوب می شود. توجه به اقتصاد دریا در این شرایط مهم است؛ زیرا 70 درصد کره زمین را آب پوشانده و 90 درصد حمل و نقل جهانی از طریق کشتی حمل می شود.
 
وی اضافه کرد: روزانه صدها کشتی و شناورهای بزرگ و کوچک در بخش‎های مختلف باری و مسافری مشغول به خدمت رسانی هستند و میلیون نفر به صورت مستقیم در ارتباط با با دریا در حال تامین معیشت و زندگی هستند.

به گفته آرامی، 4 درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران از دریا تامین می شود و در قالب برنامه ششم توسعه، با کمک سایر نهادها به ویژه مجلس این عدد باید بالاتر می رود؛ عزم دولت بر این است که با انجام طرح ها و اقداماتی از نعمت خدادادی دریا در شمال و جنوب کشور و پهنه وسیع 5800 کیلومتری سواحل آن بهره بیشتری صورت گیرد. به طور حتم این اقدامات به توسعه کشور و عمران و آبادانی اقتصاد در حوزه دریا می انجامد.
 
عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: فعالیت اقتصادی روی دریا به تجهیزات، فناوری، محموله ها و اقدامات مرتبط با آن وابسته است اما محور کار منابع انسانی است؛ بر همین اساس، باید در عرصه های ساخت تجهیزات، کشتی سازی، گردشگری دریایی، حوزه های نظامی و دفاعی و موارد دیگر به نیروی انسانی توجه ویژه شود.
 
این مقام مسئول با بیان این مطلب که ضایعه سخت و دردناکی در تاریخ دریانوردی جهان پشت سر گذاشتیم، خاطرنشان کرد: اتفاقات زیادی در دریا رخ داده است اما مشابه حادثه نفتکش سانچی کمتر کسی به یاد دارد و شاید از نادرترین اتفاقات جهانی در عرصه دریانوردی جهان بود.
 
وی با بیان اینکه شهدای دریانورد سانچی محور بهره برداری از دریا بودند، اذعان کرد: این شهدا پشتیبان اقتصاد کشور بودند و در راه خدمت به وطن به شهادت رسیدند.
 
آرامی با تأکید بر اینکه کار بر روی دریا سختی و پیچیدگی خاص خود را دارد، افزود: کار روی دریا کاملا تخصصی و حرفه ای است و از دست دادن تک تک این نیروهای توانمند و متخصص به این راحتی قابل جبران پذیر نیست.
 
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از همان روز حادثه تمامی دستگاه های متولی امر دریا تلاش های لازم را انجام دادند، افزود: کارشناسان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان از همان روز اول در محل حادثه حاضر و تمامی موارد را پیگیری کردند.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نفتکش سانچی تمامی استانداردهای لازم را برخوردار بود و خدمه آن آموزش های لازم را دیده بودند، اضافه کرد: امیدوارم با پیگیری های حقوقی هم علت حادثه و ابعادش را بیابیم و هم از اتفاقات مشابه بعدی جلوگیری کنیم.