کاپیتان شهبازی گفت: هواپیمایی که 25 سال پیش خریداری شده چطور می‌تواند هواپیمایی مدرن و نو باشد زیرا مسئله مهم در این میان فناوری قدیمی این هواپیما است که مثال آن مانند استفاده چرتکه نو در دنیای امروزی است.

کاپیتان شهبازی: سیستم هوایی ایران مانند "چرتکه" است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم ، کاپیتان شهبازی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص سقوط هواپیمای اخیر مسافربری تهران به یاسوج گفت: تا زمانی که جعبه سیاه و ویس‌ریکوردر پیدا و بازخوانی نشود هر اظهار نظری در خصوص این هواپیما به‌صورت احتمال و شایعه خواهد بود.

وی افزود: جعبه سیاه دستگاهی است که جهت هواپیما، سرعت، شتاب و تمام مشخصات هواپیما در لحظه و شرایط پروازی ضبط می‌کند و ویس‌ریکوردر صدای مکالمات خلبان با اطرافیان و برج مراقبت را ضبط می‌کند که این اطلاعات به همراه عمق پروازی هواپیما،‌ساعت پروازی هواپیما و سایر چک‌ها و شرایط خلبان در کنار هم مانند پازلی چیده شده و کارشناسان و تهیه‌گران این حوزه را به نتیجه نهایی می‌رساند.

کاپیتان شهبازی عنوان کرد: مسئله‌ای که در این میان است این است که در کشور ما متأسفانه این مرحله آنقدر زمان‌بر می‌شود که در نهایت اطلاعات استخراجی ارزش خبری خود را از دست می‌دهد به گونه‌ای که امکان جمع‌آوری اطلاعات در عرض چند ماه وجود دارد که گاهاً در کشور ما این مسئله به بیش از یک سال نیز می‌رسد.

خلبان بازنشسته و کارشناس این حوزه در خصوص صحبت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره مدرن بودن هواپیمای سقوط کرده گفت: من با تمام احترامی که برای آقای عابدزاده قائلم ولی هواپیمایی که 25 سال پیش خریداری شده چطور می‌تواند هواپیمایی مدرن و نو باشد، مسئله مهم در این میان فناوری این هواپیما است.

وی افزود: فناوری قدیمی در این هواپیما به کار برده شده که مثال آن مانند استفاده چرتکه نو در دنیای امروزی است. در دنیای امروزی با توجه به تکنولوژی‌های موجود برای یافتن هواپیما سقوط کرده دستگاه‌های ماهواره‌ای به‌کار می‌رود که شاید این هواپیما این سیستم را داشته باشد ولی سوال این است که چرا این سیستم فعال نبوده است؟ در قرن بیست و یکم و عصر آی‌تی پیدا کردن هواپیمای سقوط کرده در کمتر از یک ساعت روی می‌دهد.

شهبازی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری متولی تجسس و نجات است نه سایر گروه‌ها البته کمک این گروه‌ها نیز مشکل‌گشاست اما مسئول اصلی سازمان هواپیمایی کشوری باید قدرت تجسس را داشته باشد زیرا جزو وظایف این سازمان تعریف شده است و در سانحه اخیر مشاهده می‌کنیم که بعد از گذشت چند روز همچنان دنبال اجساد مسافرین هستیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی برای هواپیمای مسئله بغرنجی نیست، عنوان کرد: وقتی که ما در زمان کنونی از مدیرانی با طرز تفکر قدیمی استفاده می‌کنیم کارایی مطلوبی به دست نخواهیم یافت، بلکه باید از تجربه‌های مدیران قدیمی در قالب جوانانی باهوش با استراتژی بلندمدت استفاده کنیم.