شورای اسلامی شهر کرج این روزها در برابر آزمون دشوار رعایت حقوق و منافع شهروندان این کلانشهر قرار گرفته و نحوه اقدام آنان در انتخاب شهردار با نظارت دقیق مردم مواجه است.

شورای شهر کرج به کجا می رود؟/مدیریت شهری کرج در هاله ای از ابهام!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نظر می رسد که با گذشت حدود یکسال از فعالیت شورای شهر کرج اعضای شورا در انتخاب شهردار برای کلانشهر کرج به واسطه وجود اختلاف نظر با مشکلاتی مواجه هستند و امروز سرنوشت کرج با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر آن هم کلانشهری نظیر کرج که با مشکلات اساسی و زیرساختی بسیاری دست و پنجه نرم می کند، اکنون زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارند و ضرورت دارد هر چه زودتر 13 نفر عضو این شورا با کنار گذاشتن اختلاف نظرها به اجماعی هرچند حداقلی برای تعیین شهردار دست یابند تا شهر و مردم آن در فقدان مدیریت شهری بیش از این آسیب نبینند.
مرکز استان البرز به عنوان چهارمین کلانشهر کشور از مشکلات بسیاری در حوزه های زیرساختی و توسعه ای رنج می برد که تعیین تکلیف هر چه سریع تر مدیریت شهری متناسب با شرایط موجود، از آشفتگی بیشتر آن جلوگیری می کند.

کرج را می توان کلانشهری ملی دانست و هر یک از مشکلات موجود در آن می تواند پایتخت و استان های همجوار را تحت تاثیر خود قرار دهد، بنابراین مدیریت شهری در کرج مدیریتی در قد و قواره ملی است.

ترافیک های سنگین بزرگراه تهران - کرج - قزوین که از میان این کلانشهر عبور کرده و شهروندان کرجی را همواره می آزارد و ضرورت تکمیل ابرپروژه های در دست احداث در این خصوص نظیر بزرگراه همت، کنارگذر شمالی کرج، کنارگذر جنوبی البرز و فاز نخست آزادراه تهران - شمال نیازمند پای کار بودن مدیریت شهری در کرج است، گرچه این پروژه ها در سطحی ملی هم پیگیری می شود.

موضوع مدیریت پسماند و ضرورت ساماندهی آن که امروز یکی از مشکلات اساسی در این کلانشهر محسوب می شود نیز دیگر موضوعی است که ضرورت تعیین تکلیف سریع تر مدیریت شهری کرج را بیش از پیش آشکار می سازد.

شورای شهر کرج به کجا می رود؟/مدیریت شهری کرج در هاله ای از ابهام!

تکمیل پروژه مترو کرج به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم در بخش حمل و نقل که سال ها از آغاز آن می گذرد و گرفتار مشکلات و مصائب متعددی است، در گروه استقرار هرچه زودتر مدیریت شهری کلانشهر کرج و پیگیری آن است، گرچه در این مورد نیز با پیگیری های استانداری و مساعدت دولت گشایش خوبی حاصل شده است.

پروژه های کلان دیگری نیز در این کلانشهر وجود دارد که تعیین تکلیف فوری مدیریت شهری را ضروری می سازد و خواسته شهروندان نیز انتخاب شهرداری توانمند برای شهرشان است.

به استناد ماده 16 قانون شوراها هیات رئیسه شوراها یک ساله بوده و بر این اساس انتخاب هیات رئیسه جدید شوراها می بایست شامل (رئیس، نائب رئیس و منشی) در شهر کرج همانند سایر نقاط کشور برگزار می شد.

اما حاضر نشدن رئیس، نایب رئیس و 2 عضو بانو و یک عضو دیگر شورا سبب شد تا نشست امروز شورای اسلامی شهر کرج از رسمیت خارج شده و برگزار نشود.

شورای اسلامی شهر کرج حدود یک سال است که بر سر یک موضوع، آن هم انتخاب شهردار این کلانشهر به نتیجه نرسیده و گزینه های معرفی شده نیز نتوانسته اند تایید وزارت کشور را بر اساس قانون به دست آورند.

موضوع انتخاب شهردار کلانشهر کرج با توجه به شرایط موجود به یک چالش مبدل شده تا جایی که صدای مسئولان ارشد استانی را درآورده و تذکرات جدی به این شورا از سوی آنان داده شده است.

کلانشهر کرج با مشکلاتی مانند حمل و نقل، ترافیک، محیط زیست، مهاجرت و غیره همراه است که امید می رفت با انتخاب اعضای شورای شهر و تصمیمات کارشناسانه آنان که اغلب دارای تجارب چندین ساله در حوزه مدیریت شهری هستند بتوان تا حدودی از بار مشکلات این کلانشهر کاست.

محمد نبیونی رئیس شورای اسلامی شهر در خصوص عدم تشکیل جلسه امروز شورا و از رسمیت افتادن آن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من به علت بیماری در منزل استراحت می کنم و اطلاعی از وضعیت شورا ندارم.

وی خاطر نشان کرد: برای نشست امروز شورا دستور جلسه داشتیم و تا صبح امروز قرار بود که اعضای شورای اسلامی شهر کرج تشکیل جلسه داشته باشند.

عباس زارع عضو شورای اسلامی شهر کرج اعلام کرد که بر اساس دعوت نامه رسمی در جلسه حضور پیدا کردم اما 5 نفر از اعضای شورای شهر به هر دلیلی در جلسه شرکت نکردند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون امروز می بایست انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر کرج همزمان با سراسر کشور برگزار می شد که این اتفاق رخ نداد.

زارع اظهار داشت: نماینده استانداری نیز در جلسه حضور داشت اما غیبت 5 عضو دیگر شورا این جلسه را از رسمیت خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای شهرداری کرج گزینه های مختلفی را در نظرداریم اما گرفتار بازی های سیاسی شده ایم و نمی شود همچنان شهر را معطل گذاشت و شهرداری برای این کلانشهر انتخاب نکرد.

زارع اظهارامیدواری کرد که این بحث ها به این شکل ادامه نیابد و اعضای شورای اسلامی شهر برای انتخاب شهردار این کلانشهر به یک گزینه مطلوب به اتفاق نظر برسند.

رحیم خستو عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج که تا کنون به عنوان سخنگوی این شورا ایفای نقش می کرد، با اشاره به اینکه از ابتدای شهریور ماه سال جاری و پایان مهلت زمان هیات رئیس دیگر سخنگوی شورا نیست، گفت: زمان سخنگویی من پایان یافته است.

وی درپاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا که شما اکنون عضو شورا هستید و می توانید در رابطه با این موضوع اظهار نظرکنید، افزود: تمایلی به گفت وگو ندارم و هیچ اظهارنظری نخواهم کرد.

مباحثی که در چند ما اخیر در شورای اسلامی شهر کرج در خصوص انتخاب شهردار و سایر موضوعات رخ داده سبب شده که عزیز اکبریان نماینده مردم کرج با تهدید این شورا به آنان تذکر دهد.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز اعلام کرد که شورای شهر کرج هر چه سریعتر تکلیف شهردار این کلانشهر را روشن کند.

حاجی رضا شاکرمی افزود: جبران خسارت هایی که از جهت بلاتکلیفی در این مدت شورای شهر به شهرداری و شهروندان وارد کرده سال ها به طول می انجامد.

وی ادامه داد: انتظار ما از اعضای شورای شهر این است که هر چه سریعتر تکلیف شهردار را مشخص کنند چرا که در غیر اینصورت دادستانی به این مساله ورود خواهد کرد.

مطابق با تبصره 3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، در شهرهای با جمعیت بیشتر از ٢٠٠ ‌‌هزار نفر و مراکز استان ها، شهردار با پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور انتخاب می شود و در دیگر شهرها نیز گزینه مورد نظر از سوی شورای شهر معرفی شده و استاندار حکم شهردار را صادر می کند.

گزینه شهرداری از سوی شورای اسلامی شهر به وزارت کشور معرفی می شود و بر اساس قانون پس از اخذ استعلامات توسط وزارت کشور ظرف 10 روز نتیجه اعلام می شود.

با شروع فعالیت شورای پنجم شهر کرج اصغر نصیری به عنوان شهردار انتخاب شد و پس از چند ماه و به دلیل برخی اختلاف نظرها، وی استعفای خود را در اواخر فروردین ماه امسال تقدیم شورا کرد.

حکم نصیری در اواخر شهریور ماه سال به شورای اسلامی شهر کرج ارسال شد و این مسئول طی این مدت با چالش های مختلف در این کلانشهر مواجه شد که ادامه کار را در این شهر به صلاح ندانست و با استعفای خود باعث شد تا شورای اسلامی شهر کرج مجبور به انتخاب سرپرست برای شهرداری شود.

بلافاصله اعضای شورای شهر کرج با نشستی محمد رضا احمدی نژاد را به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب کردند و با برگزاری نشست های مختلف در نهایت پس از حدود 50 روز، مجید غلام سریزدی به عنوان شهردار کرج انتخاب شد.

در نشست روز یکشنبه 13 خرداد ماه سال جاری شورا کرج که با غیبت 3 عضو شورا همراه بود 20 گزینه برای شهرداری کرج مطرح شد که غلام سریزدی به عنوان نخستین گزینه مطرح رای گیری شد.
در این رای‌گیری مجید سریزدی با 9 رای موافق و یک رای سفید از مجموع 10 رای داده شده، به ‌عنوان گزینه اصلی برای شهردار کرج معرفی شد.

این انتخاب شورای شهر کرج نیز پس از حدود 40 روز از سوی وزارت کشور مورد تایید قرار نگرفت و رد صلاحیت وی به شورای اسلامی شهر کرج به صورت کتبی اعلام شد.

محمد رضا احمدی نژاد سرپرست شهرداری کرج گزینه بعدی شورای اسلامی شهر کرج برای شهرداری بود که در 3 مرداد ماه جاری با 8 رای اعضای شورا به عنوان شهردار منتخب انتخاب شد اما در نهایت صلاحیت وی نیز تایید نشد.

کلانشهر کرج بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع/ ایرنا

46