رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا جزئیات اخذ مجوز دانشجویی خروج از کشور برای اربعین را تشریح کرد.

فرایند اخذ مجوز دانشجویی خروج از کشور برای اربعین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، سردار ابراهیم نوروزی در نشست خبری صبح امروز خود در خصوص تمهیدات سازمان وظیفه عمومی برای دانشجویانی که قصد خروج از کشور به منظور سفر به کشور عراق و زیارت اربعین را دارند اظهار کرد: سال گذشته برای نخستین بار فرایند اخذ مجوز خروج از کشور برای دانشجویان به صورت الکترونیکی اجرایی شد که البته اجرایی شدن آن برای نخستین بار به این شیوه با مشکلاتی همراه بود ولی امسال با استفاده از تجربیات سال گذشته، این فرایند به صورت کامل به شکل سامانه‌ای اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: امسال مقرر شده است تمام دانشجویان و متقاضیان اخذ مجوز خروج از کشور، درخواست خود را از طریق سایت epolice.ir ثبت کنند که پس از ثبت درخواست و تکمیل فرم‌ها، این درخواست از طریق ارتباط سامانه‌های موجود بین دانشگاه‌ها و سازمان وظیفه عمومی، به اطلاع دانشگاه‌های متقاضیان رسیده و به آن‌ها ارجاع می‌شود و پس از تایید دانشگاه متقاضیان، دانشجویان وارد فرایند پرداخت ضمانت می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای واگذاری ضمانت دو راه پیش پای متقاضیان وجود دارد؛ اول پرداخت الکترونیکی سه میلیون تومان به عنوان ضمانت خروج از کشور و دوم اخذ ضمانت از ستاد اربعین دانشجویی یا دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها؛ بر این اساس نیز مقرر شده دفاتر نهاد نمایندگی رهبری یا ستاد اربعین برای متقاضیانی که قصد استفاده از این روش ضمانت را دارند، یک کد یونیک درنظر گرفته و به صورت الکترونیکی به متقاضیان اختصاص یابد.

نوروزی با بیان اینکه با تکمیل این فرایند مجوز خروج از کشور دانشجویان متقاضی به صورت الکترونیکی به پلیس اطلاعات و امنیت و گذرنامه اعلام می‌شود گفت: با توجه به اینکه پس از بازگشت از سفر اربعین طی 24 ساعت پول ضمانت دانشجویی به صورت الکترونیکی به حساب این افراد عودت داده می‌شود لذا لازم است تا این افراد در حین تکمیل فرایند حتماً شماره حساب بانک قوامین را داشته و در فرم‌های ثبت نام درج کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: سامانه مذکور از روز شنبه 7 مهر ماه فعال بوده و دانشجویان متقاضی اخذ مجوز خروج از کشور می‌توانند با مراجعه به این سایت، درخواست خود را ثبت کنند.

وی از متقاضیان خواست تا ثبت نام در این سایت را به روزهای پایانی موکول نکنند.

* تشکیل 1884 پرونده برای کارت‌های جعلی پایان خدمت و معافیت در سال گذشته

نوروزی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برخورد با باندهای کلاهبردار و جاعلان کارت‌های پایان خدمت و معافیت گفت: در سال گذشته 1884 پرونده جعل کارت‌های پایان خدمت یا معافیت تشکیل شد و واسطه‌ها و جاعلان این کارت‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی گفت: این کارت‌ها، کارت‌هایی بودند که هیچ سابقه‌ای در سازمان وظیفه عمومی نداشته و همکاران ما در این سازمان موفق به شناسایی آن‌ها شده و پس از شناسایی، اطلاعات و پرونده تشکیل شده در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفته است.

* هشدار نسبت به سوءاستفاده از قانون برای معاف شدن

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره معافیت فرزندان با قانون کفالت مادران جداشده از همسرانشان و همچنین برخی سوءاستفاده‌ها از این قانون گفت: در حال حاضر کمیسیونی متشکل از افراد مختلف درخواست‌های مربوطه را مورد رسیدگی قرار می‌دهند و اعضای این کمیسیون علاوه بر بررسی اسناد و مدارک موجود، تحقیقات محلی نیز برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ از این قانون انجام می‌دهند.

نوروزی با تاکید بر اینکه دور زدن قانون اگر در مراحل اولیه شناسایی نشود در مراحل بعد مشخص شده و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد گفت: در بسیاری از پرونده‌ها، افرادی که حتی بعد از تکمیل فرایند اخذ کارت معافیت، متقلبانه بودن اقداماتشان اثبات شده علاوه بر ابطال کارت‌های معافیت‌شان، تحت تعقیب نیز قرار گرفته‌اند.