مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: تا پایان سال 1404 شبکه مترو تهران به 12 خط شامل 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری مجهز می شود.

مترو تهران با دوازده خط تا 1404
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، فرنوش نوبخت اظهار داشت: بر اساس برنامه توسعه خطوط مترو تهران و حومه قرار است تا پایان سال 1404 شبکه مترو تهران دارای 12 خط و به طول 430 کیلومتر برسد.
وی افزود: درحال حاضر مترو تهران در خاورمیانه رتبه اول را در طول و تعداد خطوط، تعداد ایستگاه ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 مترو جهان، نیز از نظر طول خطوط در رتبه 17 در جهان قرار دارد.
نوبخت ادامه داد: همچنین از نظر شاخص قیمت بلیت نیز مترو تهران ارزان ترین بلیت جهان را داراست و همچنین جایگاه مترو تهران و حومه در خاورمیانه از نظر تعداد خط، تعداد ایستگاه، طول خط و نظافت ایستگاه ها در رتبه نخست است.
وی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا دو چالش قدیمی پایتخت است گفت: درمان این درد قدیمی تهران توسعه حمل و نقل عمومی است و مترو در میان مدل های حمل و نقل یکی از بهترین ها است چرا که ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین از جمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است.
نوبخت تاکید کرد: مصرف روزانه چندین میلیون لیتر بنزین و گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کند و به همین منظور مترو به عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار و اطلاعات سفر با مترو در شش ماه نخست سال 97 باعث شده تا در مصرف 195 میلیون لیتر بنزین و 19 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی شود و این میزان صرفه جویی در مجموع سفرهایی که از ابتدای بهره برداری از مترو تهران و حومه تا پایان شهریور ماه سال 1397 در این ناوگان انجام شده است به رقم 4 هزار و 859 میلیون لیتر در مصرف بنزین و 487 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل می رسد.
به گفته نوبخت، در کنار انجام سفرهای شهری با مترو تهران و حومه در شش ماه نخست امسال باعث شده تا 520 هزار تن گاز Co2 وارد هوای تهران نشود، ضمن آنکه سفرهای انجام شده با مترو تهران و حومه در این مدت مانع از انتشار 73 هزار تن گازهای Co ، NOX، So2، PM10و HC شده است.
مترو تهران که فعالیت آن نخستین بار از سال 1377 شروع شده هم اکنون در 6 خط اصلی با 204 کیلومتر و 116 ایستگاه فعال است و برابر آمارها روزانه افزون بر سه میلیون نفر از شهروندان با این وسیله حمل و نقل عمومی جابه جا می شوند.