پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
آیا نوشیدن آب ناشتا برای بدن مفید است؟
 

 

حضرت امام رضا (ع) در کتاب طب الرضا به فواید مصرف آب ناشتا اشاره کرده اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده اند: یکی از خدمات طبیعی بدن در مبارزه با گرمی هوا عمل تعریق است، حرارت خارج، مایعات بدن ما را تبخیر می‌کند و قطرات ریز و کوچکی که به نام عرق، روی پوست بدن ما جمع می‌شود، در جریان هوا سرد شده و بدن ما را خنک می‌کند.

آب سرد به این دلیل که بهتر و سریعتر تبدیل به عرق می‌شود و غدد ترشحی تعریق را زودتر تحریک می‌کند، برای نوشیدن مفید است.

همان طور که توصیه شده است، برای گرفتن نتایج خوب از نوشیدن آب، باید ناشتا بود، زیرا اولا معده خالی محتاج به فعالیت نیست و غدد ترشح شده معده آماده به کار نیستند، در نتیجه غده‌های تعریقی فرصت و نیروی بیشتری در عمل خود پیدا می‌کند.

ثانیا وقتی معده پر باشد، نوشیدن آب سرد نه تنها تولید حرارت نمی‌کند، بلکه در رونده کار معده تداخل ایجاد می‌کند و کار هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد، چه بسا موجب سنگینی روده نیز می‌شود.

از فواید دیگر نوشیدن آب سرد در حالت ناشتا، تحریک اشتها است و این نتیجه بر اثر ریشه کن کردن مواد صفراوی به وجود می‌آید که با ایجاد حالت تهوع مختصر، آن را انجام می‌دهد.

از فواید دیگر آن می‌توان به تقویت معده اشاره کرد و این نتیجه همان زیاد شدن حرارت غریزی معده و تحریک غده‌های آن است؛ آب سرد را ناشتا بنوشید تا عطش شما کاهش یابد و این نتیجه یک سلسله عملیات شمیایی است که از جمله آن‌ها عدم نیاز به نوشیدن آب بیشتر و قلیائی شدن خون است.

منبع: قدس آنلاین