مثلث آنلاین: رئیس دانشگاه خوارزمی با تشریح برنامه های جشن صدمین سال تاسیس این دانشگاه گفت: یکصدمین سالگرد آموزش عالی در ایران با محوریت دانشگاه خوارزمی شنبه 4 اسفند در سالن ابوریحان بیرونی برگزار می شود.

جشن صد سالگی دانشگاه خوارزمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگارگروه دانشگاه ایرنا، عزیزالله حبیبی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان پیشینه دانشگاه خوارزمی گفت: نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی با عنوان دارالمعلمین مرکزی با ریاست دکتر میرزا ابوالحسن خان فروغی در سال 1297 شمسی در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد تاسیس شد.
وی گفت: به دلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده، در مهر 1307 تبدیل دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی و استخدام فارغ التحصیلان آن به تصویب شورای ملی رسید و دارالمعلمین عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد.
حبیبی افزود: به دلیل گسترش رشته ها در سال 1311 دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی تغییر یافت و در سال 1342 هیات وزیران، دانشسرای عالی را منحل کرد و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد.
رییس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346، مجددا سازمان یاد شده با عنوان دانشسرای عالی زیر نظر وزارتخانه قرار گرفت و در سال 1353با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و اداره آن به صورت هیات امنایی درآمد.
وی اضافه کرد: با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزو اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تاسیس شد و مدرسه های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند. در سالهای 1366 و 1368 شعبه های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، تمام واحدهای وابسته به شعبه های دانشگاه از آن جدا و مستقل شدند.
حبیبی ادامه داد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت و به منظور توسعه و هم افزایی فعالیت های آموزشی- پژوهشی طبق مصوبه سال 1393 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی الحاق شد.
دبیر ستاد یکصدمین سالگرد تاسیس دانشگاه خوارزمی برنامه های جشن صدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی را بدین شرح بیان کرد: بازسازی و مرمت ساختمان میراثی پروین اعتصامی و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری در تهران، تاسیس موزه آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی، ساخت مجسمه دانشمند بزرگ ایران محمدبن موسی خوارزمی، ساخت سردیس تنی چند از بزرگان دانشگاه خوارزمی از جمله پروین اعتصامی، شهید رجایی، عبدالعظیم قریب بنیان گذار دستور زبان فارسی نوین، عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران و پروفسور مصاحب، پدر علم ریاضی ایران توسط استاد گروسیان استاد دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.
رسولی پور ادامه داد: تهیه و تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه و تهیه و ساخت کلیپ معرفی دانشگاه که توسط بهادر باقری معاون اجرایی قائم مقام وزارت علوم و تحقیقات تهیه شده از دیگر برنامه های این جشن است.
وی ادامه داد: پیگیری مسئله خواهر خواندگی دانشگاه خوارزمی با دانشگاه UCLA(دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس)، راه اندازی باشگاه دانشگاه های 1919 در دانشگاه خوارزمی، تاسیس نخستین شهر سلول های بنیادی جهان در دانشگاه خوارزمی، تهیه تقویم دانشگاه، چاپ تمبر، تهیه نقشه جغرافیایی دانشگاه، برگزاری کنفرانس بین المللی خوارزمی و ساخت سر در زیبای دانشگاه خوارزمی به عنوان اولین موسسه آموزش عالی کشور از دیگر برنامه های یکصدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه است.
ادامه دارد
8398**1584