مثلث آنلاین: محققان عنوان می کنند زنانی که تمایل به استعمال سیگار در دوره بارداری دارند فرزندشان را در معرض خطر اضافه وزن قرار می دهند.

ارتباط استعمال سیگار در دوره بارداری با افزایش ریسک چاقی کودک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، یافته‌های محققان دانشگاه کنتاکی نشان می‌دهد وجود « چمرین »، پروتئینی که از طریق سلول‌های چربی تولید شده و ظاهراً نقش مهمی در ذخیره انرژی دارد، بسیار در پوست و سلول‌های تفکیک شده از نوزادانی که مادرشان در طول بارداری سیگار می کشیده است، متداول است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که پروتئین چمرین ، به میزان بیشتری در خون افراد چاق موجود است.

نتایج جدید نشان می‌دهد سیگارکشیدن در طول بارداری می‌تواند منجر به تغییراتی در تنظیم ژن‌های شود که نقش مهمی در رشد سلول چربی و در نهایت چاقی دارد.

«کوین پیرسون »، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات زیادی نشان داده‌اند که مادرانی که در طول بارداری سیگار می کشند موجب افزایش ریسک چاقی در نوزادشان می‌شوند، اما مکانیسم عامل این افزایش ریسک هنوز مشخص نیست.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد مادران بارداری که سیگار می کشند موجب ایجاد تغییراتی متمایز در تجلی ژن چمرین در نوزادشان می‌شوند.»

محققان در مجموع 65 زن تازه مادرشده را مورد بررسی قرار دادند. حدود نیمی از این مادران، در طول بارداری شأن سیگار می‌کشیدند.