مثلث آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از رهاسازی آب سدها بعد از نوروز امسال انجام شده است، گفت: در دریاچه ارومیه، هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب وجود دارد و 10 میلیارد متر مکعب نیز آب نیاز دارد تا به شرایط احیا برسد.

دریاچه ارومیه چند میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد تا به شرایط احیا برسد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کیومرث دانشجو صبح امروز در جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه شهرچایی و سایر رودخانه های سطح استان که از داخل شهر عبور می کنند، اظهار کرد: امسال شاهد افزایش چندین برابری بارندگی در استان بوده و میزان بارش‌ها در سطح استان بسیار چشمگیر بوده است که خوشبختانه با تلاش‌های شبانه‌ روزی فرمانداران و مدیریت بحران استان در مدت 10 روز اول سال‌ جاری 74 کیلومتر رودخانه در استان لایروبی شد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر، دریاچه ارومیه امروز زنده شده و نه احیاء و این امر نتیجه این بوده که تمامی آب‌ها وارد دریاچه شده و هم‌ اکنون دو هزار و 900 کیلومتر از دریاچه را آب فرا گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی بیان کرد: طول کل رودخانه شهرچایی ارومیه 86 کیلومتر است که 25 کیلومتر از سد شهرچایی تا پل سه‌چشمه لایروبی شده و 20 کیلومتر اولویت دوم، سد شهرچایی از پل سه‌چشمه تا دریاچه ارومیه است که امسال در حوزه لایروبی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یک میلیارد و 250 مترمکعب از سال گذشته تاکنون رهاسازی آب از سدهای استان انجام شده و همچنین از سال گذشته تاکنون 320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی آزادسازی شده است.

دانشجو با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از رهاسازی آب سدها بعد از نوروز امسال انجام شده است، تصریح کرد: در دریاچه ارومیه، هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب وجود دارد و 10 میلیارد متر مکعب نیز آب نیاز دارد تا به شرایط احیا برسد.

وی بیان کرد: از سال 92 تاکنون 304 کیلومتر لایروبی انجام شده و 21 کیلومتر دیگر در حال انجام است و از پنج سال گذشته نیز 328 هکتار از تصرفات غیر قانونی در بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است.

دانشجو با اشاره به راهکارها و پیشنهادات عملی برای حل مشکلات موجود بیان کرد: از جمله راهکارها برای حل مشکلات موجود تشکیل کارگروه برای آزادسازی تصرفات با عضویت ارگان‌های ذیربط، حمایت‌های موثر و مدام حقوقی از طریق مقامات قضائی و انتظامی، جلب مشارکت و همکاری مالکین مجاور رودخانه از طریق فرماندار، بخشدار و دهیاران استانی و شهرستانی است.

دانشجو تصریح کرد: علاوه بر آن با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع تقاضای در اولویت قرار دادن اجرای پروژه‌ها از طریق مدیران ارشد استانی، همچنین اولویت قرار دادن بازه‌های آسیب‌پذیر از سیل در محدوده روستای بند و کشتیبان با لحاظ تبعات اجتماعی، همکاری ارگان‌های خدمات‌رسان و تسریع در برچیدن خطوط انتقال از حدود قانون رودخانه و اصلاح دهانه پل‌ها، لزوم اجرای ساحل‌سازی و تثبیت حریم و بستر رودخانه‌ها همزمان با اجرای عملیات آزادسازی از جمله راهکارها و پیشنهاداتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۱۰۳۰/ن