برای شناسایی فلزات سنگین سمی در آب و نابودی آنها چاره‌ای جز انتقال نمونه‌هایی از آب به آزمایشگاه نیست، اما یک دستگاه قابل حمل می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس ، دستگاه یادشده که به راحتی قابل جابجایی است، با تقلید از فرایند گردش آب در بدن انسان و نحوه مقابله بدن با آب مسموم می‌تواند از وجود مواد سمی در آب اطمینان حاصل کند و آنها را از بین ببرد.

زمانی که فردی به علت وجود فلزات سنگین در آب مانند جیوه، آرسنیک یا سرب مسموم می‌شود، پزشکان اغلب ماده‌ای موسوم به عامل کلات (ماده‌ای منعطف که مولکول‌های آن می‌توانند به راحتی با یون‌های فلزی پیوند برقرار کنند) را به جریان خون وی تزریق می‌کنند. این ماده شیمیایی با پیوند با یون‌های فلزی آنها را خنثی کرده و زمینه خروجشان را از بدن فراهم می‌کند.

دستگاه یادشده که توسط پژوهشگران دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور تولید شده، از همین روش برای شناسایی مواد سمی آب و خنثی سازی آنها استفاده می‌کند.

دستگاه مذکور مجهز به یک حسگر فیبر نوری است که با لایه‌ای از کلات پوشانده شده و در زمان دریافت نمونه آب، همین ماده با استفاده از یک فناوری لیزری و یک پردازنده تحلیل گر آب، انواع فلزات سمی را شناسایی کرده و آنها را از بین می‌برد.

کل فرایند بررسی و پاکسازی نمونه آب از طریق این دستگاه تنها 5 دقیقه به طول می‌انجامد و دقت آن تا بدان حد بالاست که می‌تواند تا 24 نوع فلز را شناسایی کرده و از بین ببرد که دو برابر دستگاه‌های مشابه است.