کشور جذاب ترکیه ، سنت و فرهنگ غنی دارد که در شهر و استان و روستا تنوع زیادی در این رسوم دیده می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کشور جذاب ترکیه و تور ترکیه ، سنت و فرهنگ غنی دارد که در شهر و استان و روستا تنوع زیادی در این رسوم دیده می شود. در شهرهای اصلی , عروس و دامادها فرهنگ غربی را نیز با سنت های ترکیه ترکیب کرده اند. ترک ها علاقه زیادی به جشن گرفتن با غذاهای زیاد ، موسیقی و رقص دارند .

– مقدمات تاریخی در گذشته مراسم ازدواج های متفاوتی در ترکیه، به خصوص در مناطق روستایی وجود داشته است. یکی از این رسوم مهریه عروس به خانواده دختر از طرف داماد می باشد. در برخی مواقع خانواده هایی که دختر و پسر مجرد داشتند با خانواده ای وصلت می کردند که دختر و پسر مجرد داشتند تا بابت مهریه پولی پرداخت نکنند. با گذشت زمان ، اگر برادر فوت می کرد ، همسر او با برادر مجرد ازدواج می کرد (Levirat) . همچنین اگر خواهری فوت می کرد، خواهر مجرد او با شوهر او ازدواج می کرد (Sororat).

این رسوم بیشتر برای حفظ میراث در خانواده جهت رفاه بچه های نسل بعد بود. در جستجوی عروس به طور سنتی ، خانواده داماد در دایره خانواده ، دوستان و همسایگان خود به دنبال عروس مناسب می گشتند . Görücülük فرآیند جستجویی است که زن های فامیل به عهده می گرفتند تا دختر مناسب را پیدا کنند . هنگامی که یک دختر مناسب پیدا می شد به خانواده دختر زمان می دادند تا تحقیقات لازم را در ارتباط با خانواده پسر انجام دهند . امروزه ، به خصوص در مناطق شهری و با خانواده های سنتی کمتر ، دختر و پسر جداگانه با یکدیگر آشنا می شوند و در صورت تمایل ازدواج می کنند .

 

توافق برای ازدواج و نامزدی

به گزارش سفر باتو ، تقریبا دختر و پسری که بدون اجازه ی پدر و داماد ازدواج کنند نایاب هستند. داماد آینده باید از دختر تقاضای ازدواج کند (kiz isteme) . این تقاضا در عصر یک روز با پذیرایی قهوه ترک آغاز می شود – نگران نباشید ! وقتی که توافق انجام شد برنامه ریزی نامزدی شروع خواهد شد. معمولا نامزدی در منزل عروس انجام می گیرد. در منزل داماد نیز مهمانان حضور دارند تا به سمت منزل عروس به صرف ناهار حرکت کنند. عروس لباس نامزدی و جواهراتش (taki) که هدیه مادر شوهر است را می پوشد و سپس تبادل حلقه های نامزدی که توسط یک ربان قرمز به دست راست آنها بسته شده توسط اقوام نزدیک انجام می گیرد . امروزه جشن های نامزدی مدرن در فضای آزاد با حضور دوستان و آشنایان به رقص و پایکوبی می گذرد . عروسی در ترکیه تمامی مراسم های ازدواج به یک جشن عقد قانونی نیاز دارد . معمولا عروس و داماد کارهای قانونی عقد را چند روز قبل از مراسم به اتمام می رسانند. امروزه مراسم عروسی در شهرهای مدرن بیشتر شبیه مراسم غربی شده است، یک مهمانی با حضور دوستان و خانواده دو طرف. مهمانی مجردی عروس همراه با خانواده و دوستانش همان مهمانی حنابندان می باشد که قبل از عروسی برگزار می گردد .

سنت هایی که در ترکیه و تور ترکیه  ادامه به آن اشاره می کنیم برای ازدواج های سالهای گذشته ترکیه و یا خانواده های سنتی امروزه می باشد :  کاشتن پرچم ترکیه در منزل داماد توسط تمامی مهمانان که در جشن حضور خواهند داشت .  یک مراسم زنانه به نام حنابندان (Kına Gecesi) که روز قبل عروسی برگزار می گردد. در این جشن عروس لباس قرمز و یا بنفش می پوشد و یک تور قرمز روی سرش می اندازد. مادر داماد حنا را می آورد و ابتدا سکه ای را کف دست عروسش می گذارد و روی آن را با حنا می پوشاند سپس دستکش قرمزی دست عروس می کند تا حنا خشک شود . بعضی از لحظات نیز ممکن است غمگین باشد از آن جایی که دختر منزل پدری اش را ترک می کند اما با رقص و آوازی که در ادامه شب خواهد بود مراسم به خوبی به پایان می رسد .یکی از سنت های جالب این مراسم بین عروس با دوستان و اقوام دخترش می باشد. دوستان مجرد عروس اسم هایشان را کف کفش های عروس می نویسند. عروس طی مراسم با کفش هایش رفت و آمد زیادی می کند و شب را می گذراند. در پایان شب ، دخترها کف کفش عروس را می بینند تا ببینند اسم چه کسی پاک شده و اسم چه کسی کف کفش به جا مانده . اگر نام شما پاک شده باشد ، شما به زودی ازدواج خواهید کرد ، همچنین اگر نام شما پاک نشده باشد ، ازدواج شما در آینده نزدیک پیش بینی نمی شود .

 دعوت به عروسی

در عروسی های ترک های جهان خصوصا آناتولی ، چند روز قبل از برگزاری مراسم، دعوتیه های عروسی در میان دوستان و فامیل پخش می گردد. نوع این دعوتیه ها و اینکه کدام طرف مسئول توزیع آنها می باشد، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در برخی از مناطق هدایایی از قبیل روسری، حوله، صابون، قاشق چوبی، دستمال، لیوان و نظایر آن انتخاب شده و به عنوان دعوتیه عروسی برای مدعوین فرستاده می شود.

فردی که مسئول پخش دعوتیه ها می باشد، به دم درب دوستان و فامیل رفته، سلام برگزارکننده مراسم عروسی را به آنها رسانده و بعنوان دعوتیه یکی از این هدایا را به آنها می دهد و بدین شکل دوستان، فامیل و یا همسایه ها به عروسی دعوت می کند.

در فرهنگ آناتولی، روز آغاز عروسی و اینکه این مراسم چند روز طول خواهد کشید، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در زمانهای گذشته مراسم عروسی حداقل 3 و یا 4 روز ادامه پیدا می کرد و معمولا روزهای پنجشنبه و یا جمعه آغاز می شد و شنبه و یا یکشنبه به پایان می رسید.

در این مراسم تمام خانم‌های فامیل و دوستان عروس به خانه آنها یا باغی کوچک دعوت می‌شوند. در گذشته این جشن را مخصوص دختران می‌دانستند و آنها لباس‌های مخصوصی می‌پوشیدند و درحال آوازخواندن و پایکوبی شمع‌هایی برای عروس می‌آوردند و معمولا مادر عروس و داماد گریه می‌کردند . بعد مقداری حنا کف هردو دست عروس‌خانم و مقداری کف دست دختران جوان مجلس می‌گذارند. آنها معتقدند این کار خوش‌شانسی در ازدواج را برای‌شان به ارمغان می‌آورد.

صبح روز عروسی ، عروس برای آخرین بار از خانه پدری‌اش راهی می‌شود، که خود آن نیز یک مراسم ویژه دارد. بعد از آرایش سر و صورت، او از آرایشگاه به خانه پدری‌اش بازمی‌گردد و منتظر می‌ماند تا داماد و خانواده‌اش  دنبال او بیایند. داماد همراه خانواده و اقوام نزدیک، با ماشین‌ شخصی  دنبال عروس می‌آید و این کار یک نوع نمایش به‌حساب می‌آید. همه سعی می کنند در این مسابقه از یکدیگر سبقت بگیرند و تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر عروس را ببینند. در راه آهنگ به‌صورت زنده اجرا می‌شود و فیلمبردار آنان را همراهی می‌کند تا تمام لحظات خوش را ثبت کنند.

آوردن عروس (Gelin Alma)

در این روز داماد مهمانی ترتیب می دهد تا عروسش را با خود ببرد . عروس لباس سفید می پوشد و تور سفیدی روی صورتش می اندازد. همچنین یک ربان قرمز دور کمر عروس بسته می شود . اصولا مهمانانی که با عروس هستند سکه های طلا را به ربان و یا کمر عروس می بندند. وقتی که عروس وارد روستای داماد می شود پس از دیدار داماد با ساز و دهل راهی می شوند. مهمانی های ترکی مراسم های بزرگی می باشد به خصوص وقتی که لیست مهمانان به صدها نفر می رسد. اگرعروسی در یک روستا باشد و یا یک جشن در سالن، مهمانان تا آخر شب سکه های بیشتری به لباس عروس می زنند و یا سکه و پول به عنوان هدیه داخل سبد می اندازند . اصولا کادوهای مناسب پول و طلاست – تستر قابل قبول نمی باشد ! در حین پذیرایی شام ، موسیقی ترکی اجرا خواهد شد . پدر عروس و داماد رقص سنتی مخصوص پدران را انجام می دهند . سپس یک کیک خیلی بزرگ از راه می رسد ، آن را می برند و پس از شام سرو می کنند .