مثلث آنلاین: سی و یکمین روز از بهار سبز در اردبیل با خوش رقصی دانه‌های برف عجین شد تا غافلگیری جوی این بار با سنگینی برف 30 سانتیمتری در اردبیل رقم زده شود.

بارش 30 سانتیمتر برف/ در اردبیل هنوز زمستان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 ارتفاع برف در خلخال از 28 سانتی‌متر نیز فراتر رفته، در آلوارس سرعین بارش 20 سانتی‌متری برف گزارش شده، گردنه‌های اسالم - خلخال، صائین و لنگان پوشیده از برف بوده و کولاک برف در گردنه‌های استان دور از انتظار نیست. دمای هوا در اغلب مناطق به زیر صفر رسیده و برخی از مقاطع تحصیلی نیز تعطیل اعلام شده است.

بیان چنین اخباری سرتیتر روزانه و مستمر بسیاری از رسانه‌ها در زمستان اردبیل است، اما شاید کمتر کسی به شنیدن چنین اخباری آن هم در سی و یکمین روز از فصل بهار عادت کرده باشد.

آخرین روز از اولین ماه بهار در اردبیل پیام آور صبحی متفاوت از دیگر روزها بود، بارش‌ها با وجود فراهم آوردن شرایط خاص جوی و خوشحالی زایدالوصف مردم، باعث بروز مشکلاتی نیز شده تا در چنین شرایط جوی رعایت هشدار و نکات ایمنی بیش از گذشته ضرورت داشته باشد.

هفته‌ای سرد در انتظار اردبیلی‌ها

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اردبیل در خصوص وضعیت جوی استان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پیرو اطلاعیه و اخطاریه صادره هواشناسی استان، طی 24 ساعت گذشته بارش باران و برف در سطح استان رخ داد که بیشترین بارش از شهرستان بیله سوار با 24 و ایستگاه باران سنجی شورگل با 42 میلیمتر به ثبت رسید.

محمدی افزود: بیشترین ارتفاع برف نیز از ایستگاه مجره خلخال با 28 و آلوارس سرعین با 20 سانتیمتر به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه سرد و بارشی ضمن کاهش دمای هوا بارش باران و برف در سطح استان تا عصر شنبه تداوم خواهد داشت.

سرپرست هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه در روز یکشنبه تنها در برخی مناطق بارش پراکنده باران و برف انتظار می‌رود، یادآور شد: از روز دوشنبه سامانه سرد و بارشی دیگری در استان فعال خواهد شد.

جو زمستانی بهار تداوم می‌یابد

با توجه به پیش بینی سرپرست هواشناسی استان اردبیل، بارش‌ها از عصر دوشنبه تا قبل از ظهر روز سه شنبه در بیشتر مناطق استان قابل ملاحظه خواهد بود.

گفتنی است که در مناطق مرکزی و جنوبی استان نیز در طول شب و اوایل صبح‌ها به ویژه در روزهای سه شنبه و صبح چهارشنبه دمای هوا چهار تا شش درجه سلسیوس زیر صفر خواهد رفت.

محمدی متذکر شد: با فعالیت این سامانه مجدداً ضمن کاهش محسوس دمای هوا، بارش به صورت باران در مناطق شمالی استان و برف در مناطق مرکزی و جنوبی استان پیش بینی می‌شود.

دما در نیر به 4 درجه زیر صفر رسید

سازمان هواشناسی استان اردبیل نیز در آخرین اخبار خود کمینه دمای هوای استان در اغلب مناطق را زیر صفر درجه عنوان کرد، به گونه‌ای که دمای هوا در شهرستان نیر به چهار درجه زیر صفر نیز رسید.

با اعلام سازمان هواشناسی دمای هوا در مرکز استان به دو درجه زیر صفر رسیده و خلخالی‌ها نیز دمای یک درجه زیر صفر را در آخرین روز از فروردین تجربه کردند.

گفتنی است دمای هوا در نواحی شمالی استان اغلب بالای صفر بوده و در شهرستان مرزی پارس آباد کمینه دما به چهار درجه بالای صفر رسید؛ در گرمی نیز دما در پایین‌ترین وضعیت خود به یک درجه بالای صفر رسیده است.

تعطیلی مدارس اردبیل در پی بارش برف

بنا به اطلاعیه آموزش و پرورش استان اردبیل در پی بارش برف و برودت هوا فعالیت آموزشی برخی از مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شد.

طبق اطلاعیه صادره، مدارس سری قبل از ظهر بخش انگوت شهرستان گرمی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل گردید.

گفتنی است فعالیت‌های آموزشی در شهر هیر نیز در مقطع پیش دبستانی تعطیل اعلام شد.

تردد در محورهای مواصلاتی اردبیل در جریان است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خلخال نیز در خصوص بارش قابل توجه برف در نواحی جنوب استان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با وجود بارش سنگین برف تردد در راه‌های ارتباطی بدون مشکل در حال انجام است.

قربانی ادامه داد: به دلیل بارش برف همراه با کولاک و یخبندان در برخی از محورها و محدودیت دید رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن وسایل ایمنی در مسافرت ضروری است.

به گفته وی برف روبی و نمک پاشی در محورهای مواصلاتی در حال انجام بوده و تردد در محورهای مواصلاتی نیز بدون مشکل در حال انجام می‌باشد.

قربانی اضافه کرد: به غیر از مسیر جاده ارتباطی خلخال - پونل که از چند ماه گذشته مسدود بوده سایر راه‌های ارتباطی، اصلی، فرعی و روستایی خلخال باز بوده و ترددها در حال انجام است.

زمستان اردبیل تمامی ندارد/ سنگینی برف 30 سانتی روی بهار

کشاورزان اخطارهای هواشناسی را جدی بگیرند

به گزارش مهر ، با ادامه فعالیت سامانه سرد و بارشی ضمن کاهش دمای هوا، بارش باران و برف در سطح استان جدی گرفتن اخطارهای هواشناسی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

طبق اخطاریه‌های صادره، دمای هوا در طول شب‌ها در مناطق مرکزی سه تا پنج درجه سلسیوس زیر صفر و در مناطق جنوبی استان چهار تا شش درجه سلسیوس زیر صفر پیش بینی می‌شود.

در این مدت، تمهیدات لازم جهت سوزاندن مواد مناسب برای ایجاد دود در اطراف باغات میوه به منظور جابجایی هوا، استفاده از دستگاه‌های جلوگیری از سرمازدگی مانند مولد باد، بخاری‌های بادی و استفاده از سایر روش‌های فنی مقابله با کاهش سرمازدگی، خودداری از جا به جایی کندوها و محافظت از آن‌ها به دلیل کاهش دما توصیه شده است.

منبع /مهر