دانشمند جوان تبریزی توسط نظام رتبه بندی بین المللی ESI چهار سال پیاپی (94تا 97)عنوان دانشمند برتر جهان را کسب کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با یک مراجعه ساده به سایت و سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (http://isid.research.ac.ir) می‌توان به راحتی با دانشمندان ایرانی آشنا شد که نام آنها در لیست یک درصد برتر دانشمندان پراستناد جهان آمده است.


2 دانشمند تبریزی در لیست برترین‌ها

این سامانه ضمن اینکه ما را با 48 دانشمند ایرانی پرآوازه در جهان آشنا می‌کند، نشان می‌دهد دو نفر از این دانشمندان طراز اول و پرآوازه ایرانی در دنیا استادان تبریزی هستند.

دکتر هادی ولی‌زاده در رشته دارورسانی و دکتر ابوالقاسم جویبان در رشته شیمی دارویی هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول تحقیق، پژوهش و کسب یافته‌های علمی جدید هستند و همگام با پیشرفت‌های علمی در دنیا تلاش می‌کنند، ایران عزیز ما نیز از قافله علم در دنیا عقب نماند.

نصب بنر تبریک برای دکتر هادی ولی‌زاده در مقابل دانشگاه علوم پزشکی تبریز که برای چهارمین سال پیاپی نام وی در لیست یک درصد برتر دانشمندان پر استناد جهان آمده است، کافی بود تا پای صحبت‌های دانشمندی بنشینم که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از منافع تبریز برای اجرای طرح‌ها و تحقیقات علمی و پژوهشی دفاع کند، هر چند که بروکراسی اداری نیز گاهی وقت‌ها باعث می‌شود زبان به شکوه گشاید.

دکتر هادی ولی‌زاده متولد سال 1353در شهرستان ایلخچی بوده و مقطع تحصیلی دبستان تا دبیرستان را در همین شهرستان به اتمام رسانده است. در دوران تحصیل به ورزش پینگ پونگ و فوتبال علاقه زیادی داشت و عضو تیم پینگ پونگ ایلخچی بود.


علاقه‌مند دنیای جذاب مولکول

وی علاقه به درس شیمی و دنیای جذاب مولکول‌ها را باعث گرایش خود به دنیای داروسازی اعلام کرده و می‌گوید: در مقطع دبیرستان به درس شیمی که دنیای مولکول‌هاست، بسیار علاقه‌مند بودم به طوری که درس شیمی را در آزمون کنکور سراسری تقریبا صددرصد زده بودم و پس از شیمی درس فیزیک و زیست‌شناسی گرایش مرا به سمت داروسازی و کاربا داروها تغییر داد چرا که این دروس ارتباط زیادی با داروسازی داشته و جزو رشته‌های اصلی داروسازی است.

تحصیل او در رشته داروسازی از سال 71 تا 76 به طول م‌ انجامد و در سال 76 وارد مرحله Ph.D در رشته دارورسانی شده و 5 سال نیز در رشته دارورسانی ادامه تحصیل می‌دهد.

استاد برتر تبریزی در سال 80 تا 82 از طریق بورسیه وزارت بهداشت به کانادا اعزام شده و در سال 82 بعد از بازگشت از کانادا به عنوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به فعالیت می شود.در سال 86 درجه دانشیاری کسب کرده و در سال 90 نیز به مرحله استادی رسیده است.

دارورسانی،اثربخشی بهتر با عوارض کمتر

رشته دارورسانی عبارت ناآشنایی برایم بود که دکتر ولی‌زاده در یک جمله کوتاه، مختصر و به زبان ساده اینگونه تشریح کرد: دارورسانی یعنی استفاده از ابزارهای لازم جهت رساندن دارو به محل اثر با کمترین عوارض. یعنی دارودرمانی بهینه و هدفمند، دارورسانی با فناوری‌های جدید و نوین از جمله نانوفناوری دارویی که هدف آنها اثربخشی بهتر با عوارض کمتر است.

او که عضو بورد تخصصی نانوفناوری دارویی کشور است، در مورد طرح‌های دارورسانی افزود: حدود 80طرح پژوهشی، علمی و تحقیقاتی انجام داده‌ایم که تعدادی از این طرح‌ها جزو طرح‌های بسیار شاخص هستند که به تولید صنعتی رسیده‌اند اما برخی از آنها به علت نداشتن تکنولوژی بالا در کشور نتوانسته‌ایم به تولید انبوه برسانیم، هرچند موفق شده‌ایم در مقیاس‌های کوچکتر برخی از آنها را پیاده‌سازی کنیم.

دکتر ولی‌زاده که از سال 2014 تا 2018 چهار سال پیاپی به عنوان یکی از دانشمندان برتر و پراستناد جهان معرفی شده است، حالا به تشریح چگونگی این انتخاب پرداخت و ادامه داد: به عنوان یک محقق یافته‌های علمی را در قالب مقالات علمی منتشر می‌کنیم تا دستاوردها و نتایج حاصل از این تحقیقات به اطلاع سایر محققان و دانشمندان در ایران و تمام دنیا برسد، وقتی یک یافته علمی منتشر شد دانشمندان و محققان دیگر نیز به این یافته‌های علمی منتشر شده ما استناد می‌کنند، هرچقدر تعداد استناد به این یافته‌های علمی بیشتر باشد، اعتبار علمی مستندات افزایش پیدا می کند، به عبارتی هرقدر شمارش استنادات به مقالات علمی یک محقق بیشتر باشد، اعتبار علمی آن افزایش پیدا می‌کند و در دنیا محققان براساس اعتبارات علمی طبقه‌بندی می‌شوند.

حالا نام دکتر هادی ولی‌زاده در لیست یک درصد برتر دانشمندان پراستناد جهان می‌درخشد.

آنچنان که دکتر هادی ولی‌زاده توضیح می‌دهد، در پایگاه‌های استنادی مختلف علمی تعداد استنادها به مقالات وی با همدیگر متفاوت است، به عنوان نمونه در پایگاه علمی استنادی اسکاپوس 175مقاله بین‌المللی دکتر ولی‌زاده با تعداد استناد 2هزار و 839 به چشم می‌خورد و در پایگاه استنادی IsI۱۰۶ مقاله علمی با 2هزار و 106 استناد نشان داده می‌شود.


به ادامه تحقیقات امیدوارتر می‌شوم

استاد برتر تبریز با بیان حس و حال و خوشحالی خود از این موضوع ادامه داد: وقتی اعلام کردند جزو یک درصد دانشمندان برتر انتخاب و معرفی شده‌ام، حس بسیار خوشحال‌کننده و خوشایندی داشتم، به تحقیقات علمی و پژوهشی که انجام داده‌ام امیدوارتر شده و برای ادامه مسیر تحقیق و پژوهش ثابت قدم‌تر بوده و این موضوع باعث می‌شود با قوت قلب بیشتر ادامه دهم.

او وقتی به تعداد مقالات خود اشاره می‌کند، گریزی می‌زند به تجارتی که اکنون در بین جامعه دانشگاهی به راه افتاده است و آن پرداخت هزینه برای چاپ مقالات در ژورنال‌های خارجی است که او به شدت با افرادی که برای چاپ مقالات علمی خود هزینه پرداخت می‌کنند، مخالف بوده و معتقد است، یافته‌های علمی موضوعاتی نیستند که انسان بخواهد ان را در ازای مبلغی به چاپ برساند، هیچوقت برای چاپ مقالات علمی خود مبلغی به هیچ ژورنال و مجله‌ای پرداخت نکرده و اصلا وارد این حوزه‌ها نمی‌شود.


98 درصد فرآورده‌های نهایی داروها در داخل تولید می‌شوند

تشریح وضعیت داروسازی در ایران بخش دیگری از صحبت‌های ما بود که دکتر داروساز تبریزی در مورد کمیت ،کیفیت و تکنولوژی تولید دارو در کشور گفت: تولید دارو دو قسمت دارد، ماده اولیه و فرآورده نهایی.

بیشتر از 98درصد فرآورده‌های نهایی داروها در داخل کشور تولید می‌شود ولی در مورد مواد اولیه همچنان وابستگی به خارج وجود دارد.


مهم‌ترین وابستگی به خارج داروهای بیوتکنولوژیک است

مهم‌ترین وابستگی ما به خارج در حوزه داروهای بیوتکنولوژیک است که این وابستگی همچنان وجود دارد.

داروهای بیوتکنولوژیک داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. مانند واکسن‌ها، فرآورده‌های خونی و آنتی‌بادی‌ها.

در حوزه آنتی‌بادی مونوکلونال شدیدا به خارج از کشور وابسته هستیم، البته این داروها تکنولوژی تولید بالایی نیز دارند که موجب می‌شود بیماران قیمت گزافی برای تهیه آنها بپردازند.

همچنین در حوزه داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی وابستگی زیادی به خارج از کشور وجود دارد.

وی در این باره می‌گوید: البته اغلب داروهایی که در کشور تولید می‌شوند با استانداردهای جهانی انطباق دارند.


در تکنولوژی دارویی همپای فناوری‌های جهانی هستیم

در تکنولوژی‌های دارویی نیز پا به پای فناوری جهانی پیش می‌رویم و وضعیت ایران در این حوزه قابل قبول است، به طوری که می‌توان به تولید نانو دارو در ایران اشاره کرد که اکنون با استفاده از فناوری روز داروهایی با استفاده از فناوری نانو در ایران تولید می‌شود و شرکت‌های دارویی در عرصه رقابت و به روزرسانی خود به دنبال فناوری‌های هایتک و نوین هستند.

دنیای داروسازی این محقق و دانشمند جوان ایرانی بسیار پویا و فعال است به طوری که هر لحظه با زبان علم داروسازی صحبت می‌کند و من نیز فقط شنوای اصطلاحات علمی رشته داروسازی هستم و به شوخی به دانشمند جوان تبریزی اعلام می‌کنم که دنیای روزنامه‌نگاری من فرسنگ‌ها با دنیای داروسازی شما فاصله داشته و متفاوت است.


دنیای داروسازی جوان و پویا

او در مورد دنیای فعال داروسازی می‌گوید: دنیای داروسازی و دارورسانی همیشه پویا و فعال است، هیچ‌وقت نباید بیکار باشم چرا که همیشه برای حرکت روبه جلو مسیر آماده است.

ولی‌زاده ادامه می‌دهد: رشته داروسازی همواره در حال پیشرفت است. داروسازی برای اینکه خوب پیشرفت کند باید به تکنولوژی‌های روز و جدید مجهز باشد و باید گفت تمامی رشته‌های داروسازی اینگونه است.

او اضافه می‌کند: دارو می‌تواند گیاهی، شیمیایی و بیوتکنولوژیکی باشد و باید دارو به نحو کارآمد به محل اثر برسد تا در بهبود بیماری موثر واقع شود.بنابراین هرنوع تکنولوژی جدید باید در کنار خود از ابزار مناسب دارورسانی استفاده کند.

این پزشک موفق ایرانی می‌گوید: رشته ما هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و این مسوولیت ما را زیاد می‌کند چرا که باید با علم روز هماهنگ باشیم، فقط کافی است یک سال عقب بمانیم که در این صورت محکوم به فنا هستیم.

تندیس‌های افتخار

اتاق کار این دانشمند جوان و پرافتخار تبریزی پر است از انواع و اقسام تندیس‌ها و لوح تقدیرهایی که در جشنواره‌های متعدد استانی، ملی و بین‌المللی کسب کرده و خاطرات زیبایی با آنها به یادگار دارد.

او نقطه عطف زندگی علمی خود را سال 88 اعلام کرده و می‌گوید: در این سال در جشنواره ملی رازی به عنوان محقق برتر انتخاب و معرفی شده است.

کسب عنوان پژوهشگر برتر استان و کشور در سال ۹۰، پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی در سال 95 و96 و کسب عناوین ویژه دیگر در جشنوارهای علمی و تحقیقاتی در پرونده علمی و تحقیقاتی او به زیبایی می‌درخشد.

پروفسور هادی ولی‌زاده استاد فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی تبریز با سابقه درخشان خدمات آموزشی و پژوهشی در عرصه تربیت افراد متخصص و نیز تولید علم و فناوری، خدمات بسیار ارزنده‌ای برای کشور به انجام رسانده است.

تحقیقات انجام شده دانشمند جوان در زمینه طراحی و استفاده از تکنیک‌های نوین برای تولید سیستم‌های دارورسانی با کارایی بالا استوار بوده است.

حاصل فعالیت های علمی وتحقیقاتی او به طور خلاصه عبارتند از:

*راهنمائی 20 دانشجوی PhD و 82 دانشجوی دکترای عمومی که بودجه برخی از آنها از منابع خارج دانشگاهی تأمین شده است.

* انتشار 170 مقاله پژوهشی در مجلات بین‌المللی اندکس شده

* ایجاد ارتباط و همکاری سازنده و اثربخش با صنایع داروسازی جهت بهبود کیفیت و اثربخشی داروهای تولید داخل و در کل ارتقاء سلامت دارویی جامعه

* ایجاد دانش فنی و ارائه آن به صنایع دارویی در جهت خودکفایی تولید تعداد زیادی از داروهای استراتژیک.

* تاسیس مجله بین‌المللی Advanced Pharmaceutical Bulletin در سال 1390 (2011) و هدایت آن به عنوان سردبیر مجله. این مجله از ابتدای تاسیس در پایگاه‌های PubMed و Scopus و ازسال 2015 در پایگاه ISI نمایه می‌گردد. در سال 1396 رتبه دوم کشوری را از لحاظ CiteScore کسب نمود.

*عضو مؤسس انجمن بیوفارماسی و فارماکوکینتیک ایران

*عضو انجمن متخصصین علوم دارویی ایران

*عضو انجمن سامانه‌های نوین داروسازی ایران

*عضو مؤسس دانشکده علوم نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

*عضو کمیته فناوری و نوآوری‌های مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)

*کسب عنوان دانشمند برتر جهان در سال های 94و 95 و 96 و 97توسط نظام رتبه‌بندی بین المللی ESI

*کسب رتبه‌های پژوهشی در سنوات مختلف در سطح دانشکده، دانشگاهی و استانی و کشوری

*محقق برگزیده جشنواره رازی در علوم داروئی در سال 1388

*محقق برگزیده استان در سال 1390

*محقق رتبه اول دانشگاه در 1390 و 91


معصومه درخشان

انتهای پیام/60020/