مثلث آنلاین:عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: فروش کبد برای انجام پیوند در کشور کذب است و چنین موضوعی وجود ندارد زیرا برای پیوند کبد از فرد زنده فقط باید از پدر و مادر گرفته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، ایرج فاضل روز شنبه در نشست خبری روز ملی اهدای خون در دانشگاه خاتم، افزود: اعضای قلب و کبد فروشی نیستند و اهدای این اعضا به صورت زنده فقط در دو مرکز درمانی کشور انجام می شود.
فاضل با اشاره به اینکه رسانه ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی اهدای عضو د ارند، افزود: رسانه ها نباید هر گونه شایعه ای در مورد فروش اهدای عضو از مرگ مغزی را واقعی بدانند و فروش کبد نیز موضوعی بی اساس، غیرعلمی و کذب است.
فاضل که پدر اهدای عضو در ایران است، افزود: در یک زمانی برای استفاده از پیوند عضو نیاز به اجازه های شرعی و قانونی وجود داشت و در سال 68 امام خمینی (ره) استفتایی را برای اهدای عضو صادر کردند و بر اساس این استفتا جان بسیاری از انسان ها نجات یافت و 9 سال بعد قانون آن توسط مجلس تصویب شد.
وی اضافه کرد: اهدای عضو سنت بسیار پسندیده ای است که باید همه مردم در نجات جان انسان ها از فردی که دچار مرگ مغزی شده اند، مشارکت داشته باشند.

*رتبه 39 ایران در اهدای عضو
ریی مرکز فراهم آوری و پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی در رتبه 39 دنیا قرار دارد در حالی که این رتبه در سال 2017، 37 بوده است.
ساناز دهقان افزود:923 مورد اهدای عضو از مرگ مغزی در سال 97 در کشور به ثبت رسیده است و خوشبختانه در فروردین ماه امسال بیشترین اهدای عضو را داشته ایم.
وی با بیان اینکه سامانه رجیستری اهدای عضو در کشور ایجاد شده است، گفت: سامانه رجیستری پیوند قلب و کبد نیز به زودی راه اندازی می شود.
دهقان در مورد نقش بیمه ها در پیوند عضو گفت: تاکنون سازمان های بیمه گر تعهدات خود را در برابر پیوندهای کید، قلب و پانکراس انجام نداند ولی امسال مقرر شده است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعهدات بیمه ها را تقبل کند.

*پیوند عضو از مرگ مغزی رایگان است
کتایون نجفی زاده رییس انجمن اهدای عضو ایران نیز در این نشست با بیان اینکه بین پیوند عضو از مرگ مغزی و فرد زنده تفاوت وجود دارد، گفت: پیوند عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده و دیگر نمی تواند زنده بماند، در کشور کاملا رایگان انجام می شود و تحت نظر دولت است.
وی افزود: شایعاتی در مورد دریافت پول از پیوند عضو از مرگ مغزی در کشور وجود دارد که این شایعات اذهان عمومی را تخریب می کند، در حالی که باید قداست اهدای عضو از مرگ مغزی به مردم شناخته شود و این موضوع کاملا با نظارت دولت رایگان انجام می شود.
نجفی زاده اظهار داشت: امکان فروش قلب وجود ندارد و به دلیل اینکه قلب تنها چند ساعت پس از مرگ مغزی زنده بوده و برداشت مغز نیازمند جراحی‌ تخصصی بوده و هدف انجمن اهدای عضو ایرانیان فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو است و اقدامات انجمن باعث شده مساله اهدا از فرد زنده کاهش پیدا کند.
وی به فعالیت انجمن اهدای عضو ایران از سال 94 اشاره کرد و گفت: این انجمن با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده و با همراهی پزشکان، ورزشکاران، هنرمندان و نهادهای دیگر در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو میان مردم، پیشرفت های زیادی داشته است.
نجفی‌زاده از واگذاری ایجاد سامانه ثبت و فراهم آوری اعضا از وزارت بهداشت به انجمن اهدای عضو ایرانیان خبر داد و افزود: به منظور فرهنگ سازی درباره اهدای عضو، هر سال جشن نفس را برگزار می کنیم و امسال این جشن متفاوت خواهد بود.
وی توضیح داد: با توجه به وقوع سیل در ابتدای امسال، قرار شد به خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو که در مناطق سیل‌زده با آسیب‌های جدی رو به‌ رو هستند، توجه ویژه‌ای شود.

*قاچاق عضو جرم است
علیرضا نوبخت، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این نشست بود که به موضوع قاچاق عضو اشاره کرد و گفت:بر اساس قوانین کشور قاچاق عضو جرم بوده و قابل مجازات بوده و موضوع خرید و فروش عضو کار زشت و ناپسندیده است.
وی اضافه کرد: با کمک معاونت درمان وزارت بهداشت، پیش نویسی در شورای عالی وزارت بهداشت در حال تهیه است تا در این زمینه تصمیم گیری شود.
نوبخت گفت: امسال سیل استان‌های زیادی را فرا گرفت و با وجود مشکلات، ما نباید در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی اهدای عضو عقب بمانیم.
وی افزود: امسال تلاش خواهیم کرد که تمام شهرها در این زمینه سهیم باشند و جشن نفس با الگوی جدیدی اجرایی خواهد شد و شهرداری تهران و سایر استان‌ها بسیج می‌شوند تا چهره شهر در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو تغییر کند.

*کارهای خوب پزشکان دیده شود
رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز که در این نشست حضور داشت در سخنان کوتاهی گفت: باید کارهای خوب پزشکان درباره فرهنگ اهدای عضو دیده شود این در حالی است که تنها قصور آن ها مطرح می شود.
وی افززود: تلویزیون درباره فیلم در مورد فرهنگ اهدای عضو کم کاری می کند، ساختن یک سریال بر ای تلویزیون در این زمینه کار سختی نیست، باید کارهای بزرگ پزشکان دیده شود.
اجتمام *9022*9105